پایبندی دو سوم کشتیها به الزامات بهرهوری انرژی
نزدیک به دو سوم کشتیهای نوساز جهان که محموله های مختلف مصرفی را حمل میکنند، در حال حاضر ملزومات بهره وری انرژی سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) را که پس از سال 2025 میلادی اجرایی خواهد شد را رعایت می کنند.
به گزارش انرژی امروز، بر اساس تحقیقی که موسسه Transport &. Environment (T&.E) انجام داد، هم اکنون در حدود 71 درصد از کشتی های کانتینری نوساز جهان ملزومات شاخص طراحی بهره وری انرژی (EEDI) سازمان بین المللی دریانوردی را رعایت میکنند.
کشتی های کانتینری نزدیک به یک چهارم آلایندگی CO2 کشتیهای جهان را ایجاد می کنند. علاوه بر این، 10 درصد از کشتی های کانتینری نوساز جهان دو برابر در زمینه انرژی بهره ور تر از استانداردهای 10سال آینده هستند. فیگ عباسف، کارشناس کشتیرانی در موسسه T&.E، اظهار کرد: این تحلیل که بر پایه داده های رسمی IMO انجام شده است، یافته های پیشین گروه های محیط زیستی را اثبات می کند. استانداردهای بهره وری انرژی برای رسیدن به هدف طراحی بهتر یا نوآوری های فن آورانه کافی نیست. پیش از این نیز مالکان کشتی با وضع استانداردهای سختگیرانه تر در جهت حذف آلایندگیهای کربنی از کشتیرانیها مخالفت کرده بودند. در همین حال، 69 درصد کشتیهای حمل محموله های عمومی، 29 درصد کشتی های نوساز نفتکش، و 13 درصد کشتیهای حمل گاز از استانداردهایEEDI سال 2025 میلادی فراتر رفته اند. 10 درصد کشتیهای حمل محموله های عمومی، نفتکش، و حمل گاز نیز به ترتیب 57 درصد، 35 درصد، و 42 درصد بهتر از از استاندارد مورد نظر هستند.