اعتراض سرمایه‌گذاران شیل به پاداش نجومی مدیران

سرمایه‌گذاران بر شرکت‌های تولید کننده نفت شیل، که ایالات متحده را تبدیل به قدرت برتر در انرژی دنیا کرده‌اند، فشار می‌آورند تا در زمانه‌ای که قیمت نفت در بازار جهانی در نوسان است، اعطای جایزه به مدیرانی که میلیاردها دلار را صرف حفاری چاه‌های جدید کرده‌اند؛ متوقف نمایند.  

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز»، تولید نفت ایالات متحده از 9 میلیون بشکه در روز گذشته و دلیل آن بیشتر به خاطر بخش شیل است، بخشی که تولید آن امسال 27.5 درصد افزایش داشت. همین امر سبب شده است که هزینه‌های سرمایه‌گذاری 50 درصد افزایش یابد.

رویترز در گزارشی به بررسی سیاست شرکت‌های نفت شیل در پرداخت پاداش به مدیران به منظور بیشتر کردن تولید پرداخته و نوشته است: سرمایه‌گذاران خواهان کاهش سرمایه‌گذاری بر روی چاه‌های جدید هستند درحالیکه این امر باعث خواهد شد توسعه شیل کاهش یابد، توسعه‌ای که به نفع خودروسواران و مصرف‌کنندگان آمریکایی بوده ‌است.

از طرفی، این امر به سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک و نیز روسیه و دیگر تولیدکنندگان نفت کمک خواهد کرد تا بتوانند بر مازاد نفت حاکم بر بازار غلبه کنند.

توسعه تولید نفت شیل ایالات متحده رشته‌های اوپک را پنبه کرده است و به نوبه خود قیمت کم نفت بر سهام‌داران نفت نیز تاثیر گذاشته است.

این سرمایه‌گذاران به شکاف بین پرداخت هزینه و بازگشت آن اشاره دارند. 10 تولیدکننده بزرگ شیل ایالات متحده از جمله آپاچی و دِوان انرژی، در یک دهه گذشته به مدیران اجرایی خود 2.2 میلیارد دلار پرداخت کرده‌اند.

در مقابل این مساله، غول نفتی اکسون موبیل و دیگر شرکت‌های یکپارچه که کار تولید، حمل و نقل و پالایش نفت را در تمام دنیا انجام می‌دهند قرار دارند.

این شرکت‌ها به‌عنوان یک گروه در مدت مشابه فقط 600 میلیون دلار به مدیران اجرایی خود پرداخته‌اند.

پرداخت به مدیران اجرایی برای تولید بیشتر نفت و گاز باعث افزایش حفاری‌ها می‌شود. تولید شیل ایالات متحده در سال جاری به طور متوسط به 6.1 میلیون بشکه در روز رسید. سال گذشته این رقم 4.5 میلیون بشکه در روز بود.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود از قول تاد هلتمن، مدیر قدرتمند Neuberger Berman، هفتمین سرمایه‌گذار در Cabot Oil&amp.Gas تولید کننده شیل، نوشته است که تیم‌های مدیریت جوایز بسیاری برای از بین بردن ارزش مالی گرفته‌اند. حالا آیات کتاب مقدس در حال تغییر است.

با این حال، رویترز می‌نویسد که تغییرات به آسانی میسر نخواهند شد. شرکت‌های تولیدکننده بی‌توجه به برگشت سرمایه در حال توسعه تولید هستند تا بتوانند پولی برای بازپرداخت بدهی‌های خود جمع کنند و بنابراین مدیران به دلیل تولید بیشتر پاداش می‌گیرند.

مدیران شیل علی‌رغم رکوردهای درهم و برهمی که دارند، بازهم پاداش می‌گیرند. شرکت انرژی نوبل سال گذشته به مدیر اجرایی خود، دیوید استوور، 10.1 میلیون دلار پرداخت کرد که 40 درصد از میزان پرداختی آن در سال 2015 بیشتر بود در حالی که TSR شرکت در میان رقبای آن در آخرین رتبه قرار گرفته بود.

شرکت انرژی SandRidge به مدیر اجرایی خود جیمز بننت، 18.8 میلیون دلار در سال برون رفت خود از ورشکستگی پرداخت کرد. سرمایه‌گذاران می‌گویند احساس و عواطف جایی در صنعت ندارد.

یکی از کارشناسان مکنزی می‌گوید این صنعت زمین حاصلخیزی برای سرمایه‌گذاران است. آنها فشار بر شرکت‌ها را بیشتر و بیشتر خواهند کرد تا پاداش‌ها به برگشت سرمایه تعلق گیرد.   

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن