حال لجستیک بهتر می‎شود

رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه «با ایجاد معاونت حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی وضعیت لجستیک کشور بهبود می‎‎یابد»، گفت: قانون اخذ 10 درصد عوارض پرچم از کشتیرانی‌ها موضوعی است که اجازه نداده است صنعت کشتیرانی در کشور آنگونه که باید شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، به نقل از مارین تایمز، امید ملک، رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران، همزمان با یکسالگی اجرای برجام درباره بهره‎مندی صنعت کشتیرانی ایران از لغو تحریم‎ها، گفت: خوشبختانه دو شرکت کشتیرانی بزرگ، یعنی شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانستند از لغو تحریم‎ها و اجرای برجام استفاده کنند و  دوباره به بنادری که در زمان تحریم اجازه تردد به آن‌ها  نداشتند، بازگردند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه برجام برای این دو شرکت موقعیتی را ایجاد کرد که همانند پیش از تحریم‌ها تبادلات ارزی و تجاری خود را به آسانی انجام دهند که این تاثیر خوبی در اقتصاد کشور خواهد داشت.

هنوز در ایران صنعت کشتیرانی نداریم

ملک با تاکید بر اینکه «متاسفانه سایر بخش‎های خصوصی هنوز نتوانسته‌اند از این فرصت به خوبی  استفاده کنند»، تاکید کرد: از اویل دهه هفتاد، قانون اخذ 10 درصد عوارض پرچم از کشتیرانی‌ها اجازه نداد این صنعت در کشور شکل گیرد به طوری که می‎توانیم بگوییم هنوز در ایران صنعت کشتیرانی نداریم!

وی اظهار کرد: تا قبل از سال 84 که در قانون اصل 44 تجدید نظر شد و فعالیت بخش خصوصی در بخش‌های بالادستی و بنیانی اقتصاد مجاز شد، هیچ شرکت خصوصی کشتیرانی نمی‎توانست در ایران ثبت شود، البته افراد می‎توانستند مالک کشتی باشند و کشتی خود را به شرکت دولتی اجاره دهند و تردد کنند اما از زمانی هم که این کار عملی شد و اجازه فعالیت بخش خصوصی در بخش‎های بالادستی نظام داده شد، در حوزه کشتیرانی، عوارض 10 درصدی پرچم، کار را بر فعالان این حوزه دشوار کرد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی بر و بحر تصریح کرد: به واسطه  این دلایل  و همچنین کرایه حمل پایین اوضاع و  احوال حمل و نقل دریایی در ایران خوب نیست، زیرا بخش خصوصی در ایران فعالیت چندانی ندارد در صورتی که با وجود قابلیت‎های فراوان دریا باید بخش خصوصی در این حوزه توانمند و قدرتمند باشد.

برخی به نیابت از سازمان امور مالیاتی، مالیات می‌گیرند

وی در پاسخ به پرسشی درباره عملی شدن حذف مالیات بر ارزش افزوده از حمل و نقل دریایی اظهار کرد: در اکثر بنادر ما توسط سازمان بنادر ودریانوردی این مالیات حذف شده و دریافت نمی‎شود اما متاسفانه به دلیل ترس از سازمان امور مالیاتی کشور، برخی با وجود نبود این وجه در صورت‌حساب سازمان بنادر، آن را از مشتری اخذ و این هزینه را به مشتری تحمیل می‎کنند.

رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به بیان دیگر علیرغم اینکه صورتحساب دریانوردی (PMO)`&gt.سازمان بنادر و دریانوردی ردیفی به نام مالیات بر ارزش افزوده ندارد، اما برخی به نیابت از سازمان امور مالیاتی این هزینه رادر صورتحساب قید و از صاحب کالا دریافت می‎کند.

ملک یادآور شد: این موضوع در کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته و دیگر نهادهای مرتبط در حال پیگیری است.

وی درباره دستاوردهای مهم کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: آخرین و بهترین دستاورد این کمیسیون ایجاد معاونت حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی بود و اگر آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ماندگار شود می‎توانیم آینده بسیار روشنی را برای وضعیت لجستیک کشور در یک تا دو سال آینده متصور باشیم. در واقع این تغییر در وزارت راه و شهرسازی نویددهنده آینده روشن لجستیک در ایران است.

ملک تاکید کرد: این معاونت در وزارت راه می‎تواند مشکلات حمل و نقل ترکیبی را در گمرک رصد کرده و در رفع آن‌ها کوشا باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن