خاطرات دبیرکل موتلفه و پسر هاشمی از آغاز مترو

جمعی از اعضای شورای مرکزی و هیات اجرایی حزب موتلفه اسلامی عصر شنبه با حضور در بیت آیتالله هاشمی رفسنجانی با خانواده آن مرحوم دیدار کردند.
به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، در این دیدار محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، گفت: مهمترین خاطرهای که از آن مرحوم دارم به پروژه متروی تهران در دوران مسوولیتم بعنوان شهردار تهران برمیگردد.
وی افزود: من سال ۶۲ که مسوولیت شهرداری تهران را پذیرفتم، یک دعوا مفصلی وجود داشت که آیا مترو در تهران باشد یا نباشد. شورای انقلاب هم مصوب کرده بود که فعلا طرح مترو متوقف بماند.
حبیبی گفت: آقای هاشمی در آن دوران رییس مجلس بود. من در مذاکرات خصوصی که با آقای هاشمی داشتم فهمیدم که ایشان کاملا موافق ایجاد مترو در تهران هستند.
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: پس از جلسات متعددی که با آقای هاشمی داشتیم، ایشان در یکی از خطبههای نماز جمعه کاملا کارشناسانه از احداث مترو در تهران دفاع کرد.
وی افزود: اولین مانع ما برای ساخت مترو هیات دولت آن زمان بود که باید مصوبه شورای انقلاب را اجرا میکرد. از سوی دیگر مخالفین سرسختی هم در داخل هیات دولت وجود داشت که کار ما را با مشکل مواجه کرده بود.
حبیبی ادامه داد: ما این مساله را به آیت الله هاشمی گفتیم و ایشان هم در یکی از جلسات دولت حضور یافتند و با توضیحاتی که ارایه دادند، اعضای دولت را در این زمینه متقاعد کردند. در آن جلسه از دولت که ۱۹ نفر حضور داشتند، ۱۴ نفر رای موافق به پروژه مترو دادند و ۵ نفر هم مخالفت کردند.
وی خاطرنشان کرد: بعد از موافقت دولت با پروژه متروی تهران، آقای منتظری نطق شدیداللحنی علیه مترو ایراد کرد. ما به آقای هاشمی گفتیم، ایشان هم یک وقت ملاقاتی از آقای منتظری گرفتند و ما هم رفتیم منزل ایشان و توضیحات خودمان را درخصوص مترو مطرح کردیم و در نهایت هم آقای منتظری قانع شد.
محسن هاشمی رفسنجانی نیز در این دیدار ضمن تقدیر از همدردی و قدرشناسی حزب موتلفه اسلامی از مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی، گفت: دغدغه اصلی آیت الله هاشمی اشتغال، رفاه مردم و حل مشکلات زیربنایی کشور بود و نگاه ویژهای هم به مقوله توسعه داشت.
فرزند مرحوم آیت الله هاشمی تاکید کرد: مرحوم پدرم همواره معتقد بودند که تعالی اقتصادی باید جزو ارزش های کشور شناخته شود و برای این هدف هم تلاشهای بسیاری انجام دادند. خطبه معروف ایشان در دفاع از پروژه مترو خیلی اثرگذار بود و اگر آن خطبه نبود شایدام امروز مترویی نداشتیم.
وی گفت: ایشان تلاش زیادی را با هدفی عدالت محورانه برای تاسیس دانشگاه آزاد کرد چراکه میخواست همه فرزندان این کشور از حق تحصیل و آموزش برخوردار باشند.



