راهکار کاهش 25درصدی آلودگی هوای تهران
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه 25درصد از آلودگی هوای تهران مربوط به موتور سیکلتهاست، گفت: با جایگزینی موتورسیکلتهای برقی با نوع فسیلی موجود میتوان این آلودگی را به طور کامل رفع کرد.
به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، رحمت الله حافظی، عضو شورای اسلامی شهر تهران که در یک برنامه رادیویی با موضوع (دلایل کندی اجرای سیاستهای زیست محیطی ) در ارتباط تلفنی گفتوگو میکرد، عنوان کرد : براساس تحقیقات مراکز علمی دنیا کاهش سفرهای درون شهری و کاهش اقبال مردم به خودروهای شخصی مهمترین عامل در آلودگی هواست.
وی اظهار کرد: براساس گزارشهای کارشناسی ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگیها به علت آلایندههای متحرک شامل خودروهای سواری و موتورسیکلتهاست.
۲۰ تا ۳۰ درصد آلایندهها ثابت و مرتبط به صنایع و ساختوسازهای در سطح شهر و ریزگردهایی است که به صورت مقطعی وارد فضای شهر میشوند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه موتورسیکلت جزو آلایندههای اصلی هوا محسوب میشود، گفت: هر موتورسیکلت بنزینی معادل 8دستگاه خودروی یورو 2 آلودگی تولید می کند. برای مقابله با این آلودگی موتور سیکلتهای برقی در دانشگاههای کشور ساخته شده است که حتی میتواند در رقابت، نمونههای جهانی را پشت سر بگذارد. از این رو میتوان با حذف موتور سیکلتهای بنزینی ، 25 درصد از آلودگی هوا را کاهش داد.
حافظی عدم حمایت از دانش جوانان کشور در خط تولید موتور سیکلت برقی را عامل اصلی در کند بودن روند جایگزینی این وسیله نقلیه با نوع بنزینی آن دانست و ادامه داد: تعمیرگاههای این موتورسیکلتها و ایستگاههای شارژ آنها باید در سطح شهر ایجاد شود و در صورت لزوم در مرکز شهر ممنوعیت تردد برای موتور سیکلتهای بنزینی ایجاد گردد تا افراد برای استفاده از آنها ترغیب شوند.
وی بیان کرد: براساس مصوبه شورای شهر برای خریداران این موتورسیکلتها وام با بهره 4 درصد در نظر گرفته شده است که در حال حاضر در بانک شهر قابل دریافت است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: نباید خودروی دیزلی غیراستاندارد تولید شود. خوشبختانه کیفیت بنزین نسبت به گذشته بهتر شده است و عرضه بنزین تولید پتروشیمیها که سرطانزا بود متوقف شده است و این یک گام به جلو بود. هرچند اگر بنزین استاندارد داشته باشیم و خودروی استاندارد نداشته باشیم، مشکل همچنان باقی است.