یارانه بنزینی در آستانه انتخابات
در صورتی که دولت قیمت بنزین را در سال جاری نیز افزایش ندهد، باید شاهد افزایش فاصله قیمت سوخت در داخل و بازارهای جهانی باشیم که این خود آزادسازی قیمت سوخت را به مراتب دشوارتر میکند.
در حالی کمیسیون تلفیق مجلس و وزارت نفت تصمیم به ثابت ماندن قیمت حاملهای انرژی در سال 96 گرفتهاند که با افت قیمت نفت و دیگر حاملهای انرژی ظرف دو سال اخیر فرصتی برای آزادسازی قیمتها در کشور فراهم شده بود؛ چراکه در ابتدای سال 95، نرخ بنزین فوب خلیج فارس به کمتر از قیمت بنزین در ایران رسید. اما با افزایش قیمت نفت در چند ماه اخیر نرخ بنزین فوب خلیجفارس به 1650 تومان رسیده است و از این پس مجددا دولت باید هزینه سنگینی بابت یارانه بنزین متحمل شود. در این خصوص روزنامه دنیای اقتصاد تحلیلی را منشتر کرده است که خواندنی است.
در جلسه روز یکشنبه کمیسیون تلفیق بودجه 96 با حضور وزیر نفت تصمیمگیری شده است، درآمد حاصل از قانون هدفمندی یارانهها در سال آینده، معادل درآمد سال ٩۵ یعنی همان ۴٨ هزار میلیارد تومان خواهد بود. بنابراین حاملهای انرژی شامل بنزین، گازوئیل، گاز، نفت سفید و برق در سال ٩۶ نسبت به سال ٩۵ هیچگونه تغییری نخواهند کرد.
با نگاهی به سیستم قیمتگذاری جهانی سوخت و مقایسه آن با آنچه در ایران اتفاق میافتد، این سوال را ایجاد میکند که با رشد قیمت جهانی نفت خام در سال آینده، فرصت از دست رفته برای آزادسازی قیمت بنزین چگونه جبران خواهد شد؟ این سوال در شرایطی مطرح است که با تصمیم اخیر کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش تولید نفت خام، بسیاری از کارشناسان و مسوولان نفتی عقیده دارند قیمت نفت در سال جدید میلادی با رشد همراه خواهد بود، بنابر این با رشد قیمت نفت، فاصله قیمت بنزین (1000 و 1200 تومان در هر لیتر) کشور با قیمتهای جهانی بیش از پیش افزایش مییابد.
دادههای به دست آمده از نشریه پلتس نشان میدهد قیمت بنزین سوپر در فوب خلیج فارس در ابتدای سال جاری(مارس 2016) به ازای هر بشکه 5 51 دلار بوده است. با تبدیل این مقدار بر اساس لیتر و ارز آزاد(3430 تومان در ابتدای سال)، میتوان گفت قیمت هر لیتر بنزین سوپر در فوب خلیج فارس در ابتدای سال جاری 1110 تومان بوده است، این در حالی است که در آن زمان بنزین در داخل کشور 1200 تومان به فروش میرسید. از این رو میتوان گفت در ابتدای سال دولت برای عرضه بنزین نه تنها یارانهای پرداخت نمیکرد، بلکه از محل عرضه بنزین مقداری درآمد عایدش میشد که میتوانست بخشی از هزینه جایگاهها، حمل و نقل و تلفات را از این محل پرداخت کند.
قیمت سبد نفتی اوپک در مارس 2016 حدود 35 دلار بر بشکه بوده، در حالی که قیمت کنونی آن بیش از 52 دلار است. قیمت بنزین نیز همراستا با قیمت نفت مسیر افزایشی را طی کرده است. بر اساس دادههای پلتس، قیمت هر بشکه بنزین سوپر ژانویه 2017(ماه کنونی میلادی) در فوب خلیجفارس به حدود 68 دلار رسیده که بر اساس دلار آزاد(3800 تومان کنونی) و به واحد لیتر، 1625 تومان میشود. بنابراین در حالی که دولت در داخل کشور هر لیتر بنزین سوپر را به قیمت 1200 تومان به فروش میرساند، قیمت خریداری شده آن 1625 تومان است. بنابراین در حال حاضر دولت به ازای هر لیتر 425 تومان به مصرفکنندگان یارانه میدهد.
بنابراین در شرایطی که دولت میتوانست در ابتدای سال بدون افزایش قیمتها به آزادسازی قیمت سوخت اقدام کند، در حال حاضر آزادسازی قیمتها نیازمند افزایش 35 درصدی بهای بنزین است. این شرایط در حالی است که همه گزارشها از رشد قیمت نفت خام در سال جاری میلادی خبر میدهند. با رشد قیمت نفت خام که ماده اولیه پالایشگاهها است، میتوان انتظار داشت قیمت بنزین نیز در مسیر افزایشی قرار گیرد. بنابراین در صورتی که دولت قیمت بنزین را در سال جاری نیز افزایش ندهد، باید شاهد افزایش فاصله قیمت سوخت در داخل و بازارهای جهانی باشیم که این خود آزادسازی قیمت سوخت را به مراتب دشوارتر میکند.
در حالی بنزین در ایران در حال حاضر بیش از 35 درصد ارزانتر از بازارهای جهانی است، که مقایسه قیمت سوخت در ایران و دیگر کشورها نشان از بیشتر بودن این فاصله دارد. در واقع در غالب کشورهای دنیا به منظور کمک به بهبود حمل و نقل شهری و افزایش کیفیت هوا، از مصرفکننده بنزین مالیات دریافت میکنند و قیمت نهایی بنزین را به سطوح بسیار بالاتر از قیمت تولید آن میرسانند.
در شرایطی که سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با ذکر دلایل اقتصادی و اجتماعی از ثبات قیمت بنزین حمایت میکند، نایب رئیس اتاق ایران در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» میگوید: تصمیم دولت برای حفظ قیمت فعلی سوخت در سال آینده در حالی است که هیچ دلیل موجه یا ضرورتی برای ثبات قیمت بنزین از سوی دولت ذکر نمیشود، بنابراین به نظر میرسد که دولت فعلی نیز مانند گذشتگان، تلاش دارد در آستانه مهمترین انتخابات کشور کارنامهای خوب در رابطه با قیمت بنزین از خود به جای بگذارد.