یک مقاله ایرانی در معتبرترین مجله انرژی دنیا به چاپ رسید
به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، این مقاله با عنوان Impacts of additives on performance and emission characteristics of diesel engines during steady state operation توسط محققان ایرانی در معتبر ترین مجله مرتبط با مباحث انرژی و احتراق (Progress in Energy and Combustion Science) با ضریب تاثیر ۵ ساله ۶۳.۲۳ به چاپ رسید.
این مقاله توسط اسماعیل خلیفه، میثم طباطبائی (پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی)، ایهان دمیرباش و مرتضی آغباشلو (دانشگاه تهران) نوشته شده است. در این مقاله اثر افزودنی های سوخت دیزل روی عملکرد و آلایندگی موتورهای دیزلی به صورت جامع بحث شده است.
مجله (Progress in Energy and Combustion Science) با چاپ حدود ۱۲ مقاله در سال، از سال ۱۹۷۵ به چاپ بهترین مقالات در زمینه انرژی پرداخته است که تاکنون هیچ مقاله ایرانی در آن منتشر نشده بود.
محققان کشور در این مقاله توانستند به بررسی تقریبا همه افزودنیهایی که در سوخت دیزل مورد آزمون قرار گرفتهاند و آلایندگی و عملکرد موتور دیزل را مورد تحلیل قرار دادهاند بپردازند.
این مقاله با بررسی۵۲۰ مرجع، بیشتر مقالات چاپ شده در دهه اخیر را پوشش داده است.
بررسی انجام گرفته از منظر نوع افزودنی چیدمان شده و در هر نوع از افزودنیها، پارامترهایی با اهمیتتر موتور مورد واکاوی قرار گرفته است که این موارد شامل بررسی پارامترهای مصرف سوخت، بازده عملکردی موتور، مقادیر آلایندههای زیست محیطی شامل مونواکسیدکربن، هیدروکربنهای نسوخته، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق بودند.
از دیگر جنبههای با اهمیت این اثر علمی، میتوان به ارایه بسیار گسترده مقایسهای بر نتایج مقالات مرتبط اشاره کرد.
به عبارت دیگر نتایج تمامی تستهایی که در هر کدام از مقالهها انجام گرفته به صورت مقایسه ای گردآوری شدهاند.
در بین افزودنیهای بررسی شده، نتایج به طور اجمالی نشان داد که افزودنی های اکسیژن دار مقدار مصرف سوخت و هیدروکربن های نسوخته را افزایش میدهند اما عملکرد موتور، مونواکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق را نسبت به مقادیر بدست آمده برای سوخت گازوئیل خالص کاهش میدهند.
افزودنیهای فلزی نیز باعث کاهش مصرف سوخت شده و همچنین مقادیر مونواکسیدکربن، هیدروکربنهای نسوخته، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق را کاهش میدهند.
همچنین مرور مطالعات انجام گرفته بر روی افزودن آب به سوخت گازوئیل (دیزل) نشان داد که اگرچه مقادیر مصرف سوخت و مونواکسیدکربن افزایش مییابند لکن مقادیر آلایندههای هیدروکربنهای نسوخته، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق بشدت تحت تاثیر افزودن آب به سوخت کاهش مییابند.
این اولین باری است که محققان ایرانی موفق به چاپ مقاله در این مجله معتبر شده اند. PECS بالاترین ضریب تاثیر ۵ ساله را در بین مجلات جهان در حوزه انرژی دارد.