ورود نفتکش های جدید به بازار نگران کننده نیست

در صورتیکه تمامی سوئزمکس‎ها امسال طبق برنامه کشتی‎سازی‎ها را ترک کنند در مجموع 10.1 میلیون DWT به ناوگان کشتی‎های نفتکش افزوده می‎شود.

تحویل کشتی‎های نفتکش نوساز در سال 2017 میلادی به بالاترین سطح خود پس از سال 2009 میلادی می‎رسد اما موسسه Poten &amp. Partners معتقد است این موضوع به اندازه‎ای که به نظر می‎رسد نگران کننده نیست.

 به گزارش انرژی امروز، گرچه پیش بینی اینکه این مقدار زیاد  کشتی‎های نفتکش چگونه بدون اثر زیادی بر نرخ ها و قیمت ها جذب بازار می شوند بسیار مشکل است، اما عواملی هم وجود دارند که اثر ورود این تعداد  کشتی نفتکش را می‎کاهند.

کشتی‎های نفتکش‌ سوئزمکس بخش زیادی از کشتی‎های تحویلی سال جدید را تشکیل می‌‎دهند، در صورتیکه تمامی سوئزمکس‎ها امسال طبق برنامه کشتی‎سازی‎ها را ترک کنند در مجموع 10.1 میلیون DWT به ناوگان نفتکش افزوده می شود. این رقم در سال 2009 برابر با 7.1 میلیون DWT بود. کشتی‎های سوئزمکس تحویلی در سال 2017 دو و نیم برابر سال 2016 خواهند بود.

بیشترین مقدار کشتی‎های نفتکش VLCC تحویل شده به ناوگان نیز مربوط می شود به سال 2011 میلادی که 20.1 میلیون DWT وارد ناوگان شدند. امسال بر اساس برنامه 15.9 میلیون DWT کشتی نفتکش غول‎پیکر به ناوگان جهانی ملحق می شود. در همین حال، تحویل کشتی های افرامکس و LR2 در سال جاری به 9.4 میلیون DWT خواهد رسید. از سوی دیگر، 2.4 میلیون DWT کشتی پانامکس LR1 نیز به ناوگان جهانی وارد می شود.

در بخش کشتی‎های حمل محصولات نفتی اما برنامه تحویل کشتی‎ها کمی معتدل‎تر است. در مجموع هفت فروند کشتی MRs در سال 2017 تحویل خواهند شد. به نظر می رسد در این بخش علاقه به کشتی‎های هندی سایز از میان رفته است چراکه تنها 18 فروند از این نوع کشتی ها امسال ساخته می‎شوند.

یکی از مهمترین عواملی که می تواند اثر ورود کشتی های نوساز را کاهش دهد این است که معمولا میان برنامه تحویل کشتی‎ها و واقعیت ساخت آنها اختلاف وجود دارد به ویژه در مواقعی که بازارها با چالش و مشکل روبرو هستند.

موسسه Poten &amp. Partners اعلام کرد: `تاخیر در تحویل کشتی‎ها و نیز لغو سفارش‎ها پس از رکود بازار در سال 2009 میلادی به شدت افزایش یافته است.` این موسسه در گزارش خود اشاره کرده است که کشتی‎های VLCC بالاترین نسبت تحویل را با 80 درصد دارا هستند. این نسبت از 100 درصد در سالهای 2006 تا 2008، تا 53 درصد در سال 2013 متغیر است.

تحویل کشتی‎های حمل محصولات از قابلیت اعتماد کمتری برخوردارند زیرا نسبت تحویل آنها نزدیک به 50 درصد است. حتی در سال‎های 2005 تا 2008 که دوران مطلوب بازار حمل محصولات نفتی بود، نسبت تحویل کشتی‎های این حوزه به 65 درصد رسید.

موسسه Poten &amp. Partners در گزارش خود آورده است: `بر اساس شواهد تاریخی پیش‎بینی می‎شود که 25 الی 40 درصد از کشتی‎های نفتکش، و 50 درصد از کشتی‎های حمل محصولات نفتی امسال تحویل نخواهند شد.`

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن