ورود نفتکش های جدید به بازار نگران کننده نیست
در صورتیکه تمامی سوئزمکسها امسال طبق برنامه کشتیسازیها را ترک کنند در مجموع 10.1 میلیون DWT به ناوگان کشتیهای نفتکش افزوده میشود.
تحویل کشتیهای نفتکش نوساز در سال 2017 میلادی به بالاترین سطح خود پس از سال 2009 میلادی میرسد اما موسسه Poten &. Partners معتقد است این موضوع به اندازهای که به نظر میرسد نگران کننده نیست.
به گزارش انرژی امروز، گرچه پیش بینی اینکه این مقدار زیاد کشتیهای نفتکش چگونه بدون اثر زیادی بر نرخ ها و قیمت ها جذب بازار می شوند بسیار مشکل است، اما عواملی هم وجود دارند که اثر ورود این تعداد کشتی نفتکش را میکاهند.
کشتیهای نفتکش سوئزمکس بخش زیادی از کشتیهای تحویلی سال جدید را تشکیل میدهند، در صورتیکه تمامی سوئزمکسها امسال طبق برنامه کشتیسازیها را ترک کنند در مجموع 10.1 میلیون DWT به ناوگان نفتکش افزوده می شود. این رقم در سال 2009 برابر با 7.1 میلیون DWT بود. کشتیهای سوئزمکس تحویلی در سال 2017 دو و نیم برابر سال 2016 خواهند بود.
بیشترین مقدار کشتیهای نفتکش VLCC تحویل شده به ناوگان نیز مربوط می شود به سال 2011 میلادی که 20.1 میلیون DWT وارد ناوگان شدند. امسال بر اساس برنامه 15.9 میلیون DWT کشتی نفتکش غولپیکر به ناوگان جهانی ملحق می شود. در همین حال، تحویل کشتی های افرامکس و LR2 در سال جاری به 9.4 میلیون DWT خواهد رسید. از سوی دیگر، 2.4 میلیون DWT کشتی پانامکس LR1 نیز به ناوگان جهانی وارد می شود.
در بخش کشتیهای حمل محصولات نفتی اما برنامه تحویل کشتیها کمی معتدلتر است. در مجموع هفت فروند کشتی MRs در سال 2017 تحویل خواهند شد. به نظر می رسد در این بخش علاقه به کشتیهای هندی سایز از میان رفته است چراکه تنها 18 فروند از این نوع کشتی ها امسال ساخته میشوند.
یکی از مهمترین عواملی که می تواند اثر ورود کشتی های نوساز را کاهش دهد این است که معمولا میان برنامه تحویل کشتیها و واقعیت ساخت آنها اختلاف وجود دارد به ویژه در مواقعی که بازارها با چالش و مشکل روبرو هستند.
موسسه Poten &. Partners اعلام کرد: `تاخیر در تحویل کشتیها و نیز لغو سفارشها پس از رکود بازار در سال 2009 میلادی به شدت افزایش یافته است.` این موسسه در گزارش خود اشاره کرده است که کشتیهای VLCC بالاترین نسبت تحویل را با 80 درصد دارا هستند. این نسبت از 100 درصد در سالهای 2006 تا 2008، تا 53 درصد در سال 2013 متغیر است.
تحویل کشتیهای حمل محصولات از قابلیت اعتماد کمتری برخوردارند زیرا نسبت تحویل آنها نزدیک به 50 درصد است. حتی در سالهای 2005 تا 2008 که دوران مطلوب بازار حمل محصولات نفتی بود، نسبت تحویل کشتیهای این حوزه به 65 درصد رسید.
موسسه Poten &. Partners در گزارش خود آورده است: `بر اساس شواهد تاریخی پیشبینی میشود که 25 الی 40 درصد از کشتیهای نفتکش، و 50 درصد از کشتیهای حمل محصولات نفتی امسال تحویل نخواهند شد.`