سالانه 1.2 میلیون تن قیر در کشور مصرف میشود

معاون وزیر راه از مصرف سالانه 25 میلیون تن آسفالت و 1.2 میلیون تن قیر در کشور خبر داد و گفت: 70 درصد از کارخانههای تولید قیر کشور استاندارد سازی شدهاند.
به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، هشتمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها و ماشین آلات وابسته، با هدف معرفی توانمندی متخصصان ایرانی در تولید قیر سبز سازگار با محیط زیست، تاثیر عملکرد نانو در صنعت قیر و آسفالت و بازیافت آسفالت، هشتمین نمایشگاه بین المللی قیر، آسفالت ،عایق و ماشین آلات وابسته از امروز در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران آغاز بهکار کرد.
در این نمایشگاه یکصد و ده تولیدکنندگان داخلی و شرکتهای خارجی از ترکیه ، آلمان ، چین و نیوزیلند ، آخرین توانمندیهای خود در زمینه انواع قیر و آسفالت پلیمری و رنگی، ماشین آلات پخش قیر و آسفالت، انواع دستگاههای سنگ شکن و پلنت کارخانههای آسفالت و قطعات آنها، انواع عایقهای ساختمانی، دستگاههای لکه گیری و آسفالت سطحی، ماشین آلات راهسازی، انواع پوششهای حفاظتی و آببندی، کیسههای بسته بندی قیر، ذخیره سازی، حمل و نقل فرآوردههای نفتی و پتروشیمی و تجهیزات وابسته، در معرض بازدید متخصصان قرار گرفته است.
استانداردسازی 70 درصد از کارخانههای تولید قیر
در حاشیه برگزاری این نمایشگاه خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به مصرف سالانه 25 میلیون تن آسفالت و 1.2 میلیون تن قیر، گفت: عدم تولید قیر و آسفالت مناسب یکی از موضلات جادهسازی کشور طی سالهای گذشته بود که با همت کارخانههای تولیدی، این صنعت در کشور با پیشرفت مناسبی برخوردار بوده است.
وی با اشاره به سطح این نمایشگاه اظهار کرد: در سالهای گذشته، تنها 2 شرکت نیمهدولتی در این حوزه فعال بود اما امسال شرکتهای خصوصی فراوانی با تجهیزکردن آزمایشگاههای خود، حرفهای بسیاری را در صادرات این محصول دارند.
معاون وزیرراه و شهرسازی ادامه داد: با افزایش کیفیت پروژههای آسفالتریزی، زمان اجرا، تعویض و حتی عایق و روسازی با کاهش روبهرو شده که نتیجه آن صرفهجویی در هزینهها میشود.
وی با تاکید به اجرای مطلوب عمر لایهسازی و حفظ منافع ملی افزود: با توجه به رقم بزرگ هزینهای آسفالتریزی سالانه وزارت راه و شهرسازی، تمرکز بر توجه افزایش عمر آسفالت در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته تا با افزایش بهرهوری ضمن حفظ منابع و منافع ملی، هزینههای تحمیلی به کشور نیز کاهش پیدا میکند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به راهکارهای «افزایش بهرهوری آسفالت و قیر» اظهار کرد: در گام نخست، افزایش کنترلها از زمان تولید تا هنگام عملیاتیشدن یک پروژه بهعنوان یک اصل در پروژهها تاکید میشود.
وی اضافه کرد: در گذشته روشهای کنترلی چندانی برای نظارت بر مراحل تولید وجود نداشت زیرا نیازی بر آن دیده نمیشد اما امروز مراحل تولید قیر از ابتدا با نظارتهای دقیقی همراه شده ضمن آنکه کارخانهها بهصورت دورهای تولید قیر را با مشخصات متناسب با محل مورد مصرف، تولید میکنند.
به گفته خادمی طی دو سال گذشته آییننامهای از سوی وزارتخانه ابلاغ شده که قیر تولیدی باید متناسب با محیط جغرافیایی، آب و هوای آن منطقه مصرفی باشد.
تشکیل کمیته بهبود کیفیت آسفالت
معاون وزیرراه و شهرسازی دومین راهکار افزایش کیفیت قیر را «کنترل از محل حمل تا محل مصرف» دانست و خاطرنشان کرد: باید تدبیری اندیشید تا تولید قیر بدون کاهش کیفیت به محل مورد مصرف حمل شود، از همین رو دیگر از تانکرهای دارای شعله مستقیم استفاده نمیشود بلکه با دوجداره شدن تانکرها سعی بر ممانعت از سرد شدن محموله قیر میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به راهکار سوم «نحوه گرم کردن قیر و استفاده از آسفالت» گفت: از سه سال گذشته، کمیتهای تحت عنوان «بهبود کیفیت آسفالت» با سرپرستی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با هدف بهبود کیفیت آسفالت شکل گرفت که استاندارد سازی قیر از محل تولید آغاز شد.
وی اضافه کرد: امروز بیش از 70درصد کارخانههای تولیدی استانداردسازی شدن و بهزودی تمامی کارخانهها به سطح مطلوب استاندارد میرسند.
خادمی همچنین «استفاده از مهندسین ناظر» را چهارمین راهکار نام برد و گفت: استفاده و نحوه اجرای آسفالت توسط مهندسین ناظر با اجرای آزمایشهای مختلف و نمونهگیری، باعث افزایش کیفیت آسفالت میشود.
معاون وزیرراه و شهرسازی همچنین افزود: در گذشته تقریبا تمام استخوانبندی مصالح سنگین، مصالح رودخانهای بود که از 3سال پیش برای افزایش کیفیت، باید از مصالح کوهی استفاده شود بنابراین هر فردی که بتواند این مصالح را بیاورد، بهخاطر افزایش عمر آسفالت، با افزایش قیمت آن نیز موافقت میشود.



