دغدغه دولت درمورد خوراک پتروشیمی پایان یافت

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از پایان کمبود خوراک گازی خبر داد و گفت: پس از پشت سر گذاشتن دوره تعمیرات اساسی در پارس جنوبی، مشکل کمبود خوراک و گاز را نخواهیم داشت.

مرضیه شاهدایی در گفتگو با خبرنگار پتروشیمی «انرژی امروز»، درمورد ظرفیت خالی صنعت، با تاکید بر اینکه «هم‌اکنون بهره‌وری در صنعت پتروشیمی حدود 85 درصد است»، گفت: با فعال شدن فازهای جدید پارس جنوبی، با مشکل خوراک مواجه نیستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به توزیع مازوت به نیروگاه‌ها حتی پس از راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی، پیش‌بینی می‌کنید پتروشیمی‌ها با مشکل کمبود خوراک مواجه شوند، گفت: مازوت به نیروگاه‌ها داده شد به دلیل اینکه یک سری از واحدها دوره تعمیرات اساسی را در پارس جنوبی، پشت سر گذاشتند وگرنه از لحاظ گاز، کل نیاز کشور را اکنون با راه اندازی فازهای پارس جنوبی می‌توانند پاسخگو باشند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه «صنعت پتروشیمی، بیشتر اتان و کاندنسیت از پارس جنوبی دریافت می‌کند»، گفت: در بخشی که کمبود داشتیم، پس از اتمام تعمیرات در پارس جنوبی شرایط بهتری خواهیم داشت؛ در بخش هیدروکبورها هم که با کمبود خوراک مواجه هستیم، تامین خوراک به خود پتروشیمی‌ها ازجمله هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی امیرکبیر یا صندوق‌های بازنشستگی نفت سپرده شده تا طرح‌های  NGL را اجرا کنند.

به گزارش انرژی امروز، هر ساله صنعت پتروشیمی به ویژه در فصل زمستان با کمبود گاز و خوراک روبرو بود تا جایی که واحدها به دلیل اولویت بخشی به تامین گاز خانگی در فصل سرما، برای مدتی هرچند کوتاه به تعطیلی کشانده می شدند اما از سال جاری که چندین فاز پارس جنوبی در اواخر کار دولت یازدهم به بهره برداری رسیدند، انتظار می رود فعالیت پتروشیمی ها در سرما یخ نزند و تعطیل نشوند؛ از سوی دیگر تامین اتان و کاندنسیت نیز به میزان بیشتری در اختیار است و دغدغه خوراک برای حتی طرح های جدید نیز رفع شده است.

با این وجود در بخش خوراک مایع هنوز کمبودهایی وجود دارد که دولت برای حل سریع این مشکل نیز کار را به بخش خصوصی و خود مصرف کنندگان خوراک مایع سپرده است تا با اجرای طرح های NGL مشکل تامین خوراک مایع نیز رفع شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن