LNG خط مقدم مبارزه با آلودگی هوا در چین

پس از ممنوعیت دیزل توسط دولت چین برای مقابله با آلودگی هوا، قیمت کامیون‌های گازسوز افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز»، یوتیان چین، شهری غبارآلود است که بزرگ‌راه اتصال پکن به دریا آن را به دو نیم می‌کند. این شهر یکی از مراکز فروش کامیون‌های ال‌ان‌جی‌سوز است.

با سیاست‌های جدید دولت چین برای مقابله با آلودگی هوا، ‌از جمله ممنوعیت استفاده از خودروهای سنگین دیزلی، انتظار می‌رود فروش کامیون‌های ال‌ان‌جی‌سوز به رکوردی جدید دست یابد.

کامیون‌های ال‌ان‌جی‌سوز چهار درصدِ بیش از 6 میلیون خودروی سنگین موجود در جاده‌های چین را شامل می‌شوند که قادر هستند 40 تا 49 تن محموله را حمل کنند.

درحال حاضر تقاضا برای کامیون‌های ال‌ان‌جی‌سوز در حال افزایش است و شرکت‌ها و کارخانجات تولید خودرو رو به سوی تولید کامیون‌های ال‌ان‌جی‌سوز آورده‌اند. این یکی از سیاست‌هایی است که دولت چین برای کاهش میزان مه‌دود حاکم بر شهرهای این کشور در نظر گرفته است.

در هفت ماهه اول سال جاری فروش کامیون‌های ال‌ان‌جی‌سوز 540 درصد افزایش یافت و به 39 هزار دستگاه رسید. این میزان فروش تا حدود زیادی به دلیل ممنوعیت تردد این خودروها برای حمل زغال سنگ در بخش‌های شمالی استان‌هایی چون هبئی و شاندانگ و شهر تیانجین است.

استفاده از کامیون‌های ال‌ان‌جی‌سوز باعث افزایش تقاضا برای LNG در چین می‌شود که این خود یکی دیگر از سیاست‌های دولت چین در پاک‌سازی هوای شهرها به ویژه در شهرهای شمالی کشور است، شهرهایی که هوای آن‌ها مملو از مه‌دود حاصل ازاحتراق زغال سنگ در زمستان است.

یکی دیگر از پروژه‌های کشور چین، لوله‌کشی گاز به‌خانه‌های شهرهای مختلف چین است. در شهرهای شمالی 1.4 میلیون خانوار چینی حال به جای سوزاندن زغال سنگ، از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

چین در حال حاضر سومین مصرف کننده LNG دنیا است که در سال جاری واردات گاز طبیعی خود را 45 درصد افزایش داده است.

شرکت‌های چینی چون Jereh Group،‌ و ENN Energy Holding به کار ساخت و راه‌اندازی پمپ‌گاز مشغولند و شرکت زانگجیانگ هم در کار تولید تانکرهای LNG است و انتظار می‌رود این شرکت‌ها با قوانین جدید سود زیادی به دست آوردند.

چین قانون دیگری هم در زمینه کامیون‌ها حمل و بارگیری دارد و آن قانون جلوگیری از پرکردن بیش از حد باک است که سال گذشته تصویب شد. تصویب این قانون دلایل ایمنی داشته است اما همین امر باعث شد که مردم رو به خرید کامیون‌های بزرگ‌تر بیاورند.

ماه گذشته، پکن محدودیت‌هایی را برای هزاران کارخانه در بخش شمالی این شهر اعمال کرد که از کامیون‌های دیزل‌سوز استفاده می‌کردند. بر اساس محدودیت‌های جدید این کارخانجات باید از وسایل حمل و نقل ریلی استفاده کنند یا اینکه کامیون‌های ال‌ان‌جی‌سوز را به کار گیرند.

بر اساس اعلام وب‌سات صنایع Chinatruck، بین ماه‌های ژانویه تا آگوست، فروش کامیون‌های سنگین دیزلی و ال‌ان‌جی سوز در چین 75 درصد افزایش یافته و به 768214 دستگاه رسیده است.

ماه گذشته سینوتراک سفارش ساخت 1.371 دستگاه کامیون سنگین را دریافت کرد که 900 دستگاه آن کامیون LNG سوز است. در نیمه اول سال جاری سینوتراک 5200 دستگاه کامیون ال‌ان‌جی سوز فروخت که 650 درصد بیشتر از سال گذشته بود.

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده سوخت دنیا، نیاز به گاز دارد تا بتواند انتشار دی‌اکسید کربن خود را کاهش دهد. این دی‌اکسید کربن حاصل از سوخت زغال سنگ است و قرار است تا سال 2030 حدود 15 درصد از نیاز انرژی چین از گاز تامین شود. در حال حاضر گاز فقط 6 درصد سبد انرژی چین را از آن خود کرده است.

در سال 2014 کاهش قیمت نفت این تلاش‌های چین را با مشکل مواجه کرد و تقاضا برای دیزل افزایش یافت. اما در 20 ماه گذشته و با افزایش نسبی قیمت نفت، فروش LNG به ویژه از طریق استرالیا و ایالات متحده بیشتر شده است.

هزینه دیزل در چین بین 10 تا 30 درصد بیشتر از گاز است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن