مرگ خوب است؛ اما برای خودروی پرمصرف خارجی!

دبیر انجمن تولید کنندگان قطعات خودروی ایران از امید دست‌اندرکاران تولید و بازار خودرو برای لغو مصوبه هیات وزیران مبنی بر لزوم اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده از سوی خودروساز به ازای شماره گذاری خودروهای سواری تولید داخل با مصرف سوخت 8 لیتر، بین 8 تا 5 8 لیتر و 5 8 لیتر بیشتر در 100 کیلومتر خبر داد.

محمدرضا نجفی‌منش در گفتگو با خبرنگار «انرژی امروز» با تاکید بر اینکه «اجرای این مصوبه درمورد خودروهای خارجی بسیار خوب است و به تولید خودرو ایران کمک می‌کند»، گفت: با توجه به توان بالای تولید داخل خودرو، شاید نیازی به واردات در این حد نباشد؛ بنابراین، سختگیری بیشتر برای شماره‌گذاری این خودروها، باعث تقویت بیشتر بازار داخل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه «مردم ما بیشتر خودروهای داخلی را می خرند»، تصریح کرد: در صورت اجرای این مصوبه قیمت خودروهای وارداتی افزایش می‌یابد و این مساله تاثیری بر اکثریت مردم ندارد؛ از سوی دیگر این مساله باعث بهبود شرایط بازار خودروهای داخلی می‌شود.

دبیر انجمن تولید کنندگان قطعات خودروی ایران در پاسخ به این پرسش که «با توجه به حمایت‌های صورت گرفته، آیا حمایت بیشتر از صنعت خودروی داخل ایران لازم است؟»، گفت: به هر حال امسال، سال تولید و اشتغال است و به هر طریقی که می‌شود تولید داخل را باید ارجح بدانیم و این امر، خوب است.

نجفی منش با تاکید بر اینکه «پیشنهاد شده است شرط مصوبه درمورد خودروهای داخلی با مصرف بیشتر از 8.5 لیتر حذف و درمورد خودروهای خارجی اعمال شود»، گفت:در غیر این صورت، قیمت خودرو داخلی گران می‌شود؛ درحالیکه ما درصدد افزایش توان رقابت داخلی هستیم.

وی با اشاره به اینکه «خودروسازان داخلی هم درصدد کاهش مصرف بنزین هستند»، یادآور شد: واردات همیشه مخالف تولید داخل است.واردات باید کمترین حد را داشته باشد؛ به‌ویژه درمورد اقلامی که در داخل کشور تولید می‌شوند.

این‌ها شایعه است؛ توان رقابت داریم

دبیر انجمن تولید کنندگان قطعات خودروی ایران در واکنش به این موضوع که «همواره در کشور از حمایت های بیش از حد از صنعت خودرو گلایه می‌شود، چرا تولیدکنندگان خودرو توان رقابت با رقبای خارجی را ندارند؟»، گفت: خیر، این‌ها شایعه است؛ توان رقابت داریم، نرخ ارز اصلاح شود و نرخ بهره بانکی را مانند سایر کشورها کنید ما هم قدرت رقابت داریم.

نجفی‌منش درمورد تاثیر مصوبه مورد بحث هیات وزیران بر کاهش مصرف سوخت خودروهای تولیدی، گفت: پیشنهاد این است که این کار برای خودروهای خارجی انجام شود و برای تولید داخل نباشد. خودروسازان داخلی خود به فکر کاهش مصرف بنزین در خودروها هستند.

وی با تاکید بر اینکه «قطعه سازان نیز از کاهش واردات و افزایش تولید داخل حمایت می‌کنند»، درمورد اقدامات صورت گرفته برای رفع مشروط سازی شماره‌گذاری خودروهای داخلی، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به معاون اول رییس جمهور نامه نوشتند و ما نیز مبنا را بر این گذاشتیم که این شرط حذف می‌شود.

به گزارش انرژی امروز، ۲۴ مردادماه سال جاری اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری مصوبه جدید هیئت دولت درزمینهٔ هزینه‌ها و عوارض شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی را ابلاغ کرد. بر اساس مصوبه هیات وزیران شرایط جدید شماره گذاری خودروهای وارداتی و تولیدات داخلی در ازای اسقاط خودروهای فرسوده ابلاغ شد و بر این اساس، برای شماره گذاری خودروهای سواری تولید داخل با مصرف سوخت 8 لیتر یبن 8 تا 5 8 لیتر و 5 8 لیتر بیشتر در 100 کیلومتر بایدیک دستگاه خودروی فرسوده از سوی خودروساز اسقاط شود.

طبق این مصوبه، خودروسازان داخلی برای اولین‌بار در مدت فعالیت خود مشمول جریمه‌ در صورت تولید خودروهای سواری پرمصرف شده‌اند، به‌گونه‌ای که از زمان اجرایی شدن این مصوبه خودروسازان داخلی باید برای شماره‌گذاری خودروهای سواری تولیدی با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر، یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند.

پلیس مسوول نارضایتی مردم و کوتاهی خودروسازان شد!

از سوی پلیس شماره‌گذاری ۹ مدل خودرو داخلی صفر کیلومتر مربوط به چهار شرکت به‌دلیل عدم اجرای مصوبه مورد بحث متوقف شده است و خودروسازان مکلف هستند این قانون را اجرا کنند. این خودروها شامل تیگو۵، آریزو۵، ام‌وی‌ام‌ X33 (خودروسازی مدیران)، جکS5، لیفان ۸۲۰ (کرمان‌موتور)، سوزوکی گراند‌ویتارا، هایما S7 (ایران‌خودرو) و BYD S6 (کارمانیا) است.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در واکنش به اجرای این مصوبه، اقدام یکباره پلیس برای شماره‌گذاری نکردن این خودروها را موجب نارضایتی دانست و گفت: مسوولیت این نارضایتی بر عهده پلیس راهور است.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه با توجه به ایراد مجلس قابلیت اجرایی ندارد، گفت: این مصوبه به موجب رای مقدماتی هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس، مغایر با قانون توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تشخیص داده و مورد ایراد اداره تنقیح قوانین مجلس قرار گرفته است. ضمن این که بارها از سوی انجمن خودروسازان به این مصوبه ایراد گرفته شد و با توجه به ایراد مجلس جنبه اجرایی نداشته است اما پلیس کار خود را می‌کند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تاکید دارد که قرار است در چند روز آینده مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر الزام خودروسازان به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهایی با مصرف سوخت ۸٫۵ به بالا اصلاح شود و آخرین پیگیری صورت‌گرفته از سوی وزارت صنعت و معدن حاکی از آن است که هیات دولت در اولین جلسه هفته جاری این مصوبه را اصلاح خواهد کرد.

نعمت‌بخش با تاکید بر اینکه «یکی از دلایل لزوم اصلاح این مصوبه، افزایش مشکل خودروسازان و خریداران است»، اظهار کرد: بیشتر این خودروها توسط مردم خریداری شده‌اند اما شماره‌گذاری آن متوقف شده است و به همین دلیل مردم دچار مشکل خواهند شد. در واقع حرف ما این است که تولید این خودروها برای اقشار متوسط جامعه بوده و نباید متوقف شوند. بنابراین اگر این مصوبه اصلاح شود، پلیس دلیلی برای اجرای آن نخواهد داشت و بااجرای آن درواقع خلاف قانون عمل کرده است.

از سوی دیگر، سرهنگ سعید روحی معاون فنی و مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی در این خصوص گفته بود: برابر مصوبه‌ای که امسال در هیات‌وزیران به تصویب رسیده و از روز ۲۰ شهریور ۹۶ اجرایی شد، شماره‌گذاری کلیه خودروهای سواری داخلی که میزان مصرف سوخت آن‌ها ۸.۵ لیتر و یا بالاتر از ۸.۵ در ۱۰۰ کیلومتر است را موکول به اسقاط یک خودروی فرسوده کرده است که مطابق این مصوبه ۹ خودروی داخلی مربوط به 4 شرکت شناسایی و شماره‌گذاری آن‌ها نیز منوط به اسقاط خودروی فرسوده شد.

موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو نیز در این مورد گفت: مردم این خودروها را پیش‌خرید کرده و باید در زمان مقرر تحویل می‌گرفتند اما ممانعت خودروسازان در اسقاط خودروهای فرسوده عاملی شده تا امکان شماره‌گذاری این خودروها فراهم نشود و مردم وقتی به نمایندگی‌های خودروسازان مراجعه کرده و دلیل عدم تحویل خودروهای خود را پیگیری می‌کنند هم با پاسخ قانع‌کننده‌ای روبه‌رو نمی‌شوند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن