تصمیم برجامی ترامپ، بازار نفت را هدف گرفته

تصمیم هفته آینده ترامپ در مورد ایران، می‌تواند به بازار نفت ضربه وارد کند.

به گزارش «انرژی امروز» از سی‌ان‌بی‌سی، بازار RBC Capital هشدار داد که اگر کاخ سفید پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، قیمت نفت در بازار جهانی جهش خواهد یافت.

بر همین اساس، هلیما کرافت، رییس بخش استراتژی این شرکت، می‌گوید هفته آینده روزی خواهد بود که انتظار می‌رود ترامپ یک استراتژی گفت‌وگوی کلیدی با ایران را به نمایش بگذارد.

گمان‌زنی‌هایی وجود دارد که می‌گوید احتمالا ترامپ از این توافق خارج خواهد شد،‌ توافقی که به امضای باراک اوباما رسیده و فعالیت هسته‌ای ایران را محدود کرده است.

کرافت بهCNBC گفته است که هفته آینده یک گشایش بزرگ رخ خواهد داد.

رویترز به نقل از منابعی که نامی از آنها برده نشده است نوشته است که ترامپ احتمالا استراتژی‌های وسیع ایالات متحده را در قبال ایران در پیش خواهد گرفت که با اعتراضات زیادی همراه خواهد بود.

کرافت می‌گوید «من فکر می‌کنم بازار نگران آن چیزی است که با بازگشت تحریم‌ها رخ خواهد داد. تحریم‌هایی که کشورهای وارد کننده را مجبور می‌کند هر شش ماه یکبار میزان واردات نفت خود را از ایران به مقدار قابل توجهی کاهش دهند. و از طرفی مانع سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی در صنایع بالادستی نفت ایران خواهد شد».

روز 25 سپتامبر یک مقام شرکت ملی نفت ایران به CNBC گفته بود که یک سال بعد از برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، این کشور توانسته است روزانه 2.2 میلیون بشکه نفت صادر کند.

تحریم‌های جدید وضعیت تقاضا را حساس‌تر خواهد کرد.

کرافت معتقد است «آنچه که مشخص است این است که نشانه‌های واضحی از بازگشت تحریم‌ها وجود دارد به این دلیل که در حال حاضر این احتمال وجود دارد که ایالات متحده در این اعمال تحریم‌ها تنها خواهد ماند. اما فعلا این مهم نیست».

با این حال به نظر می‌رسد که چشم‌انداز افزایش تقاضا به دلیل کاهش عرضه، ‌تاثیری بر وال‌استریت نداشته است.

روز جمعه قیمت WTI با 2.95 درصد کاهش به 49.29 دلار در هر بشکه رسید.

پیش‌بینی انتهای سال RBC برای نفت ایالات متحده هم کمتر از 50 دلار است.

به اعتقاد کرافت «آنچه که هم اکنون مهم است این است که ایالات متحده تا چه حد می‌تواند برای خروج شرکت‌های خارجی از ایران فشار آورد. اگر آمریکا بتواند آنها را مجبور به ترک ایران کند، این شرکت‌ها هم در مقابل می‌توانند بازار سرمایه ایالات متحده را تحریم کنند. این وضعیت بغرنجی است».  

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن