سازندگان تجهیزات پالایشی ارزیابی میشوند
معاون تدارکات و امور کالای مدیریت بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: کارشناسان فنی و بازرگانی این مدیریت با جمع آوری اطلاعات تولیدکنندگان داخلی از طریق برگزاری جلسههای کارشناسی و بازدیدهای میدانی از کارخانهها و کارگاهها و تولیدات سازندگان داخلی نسبت به ارزیابی فنی و بازرگانی آنها بر اساس شیوهنامه ارزیابی سازندگان و تامین کنندگان وزارت نفت اقدام کرده و تولیدکنندگان حائز شرایط را به کمیته فنی بازرگانی دستگاه مرکزی در شرکت ملی پالایش و پخش جهت قرار گرفتن در فهرست بلند دستگاه مرکزی وزارت نفت معرفی میکنند.
به گزارش انرژی امروز، به گفته مهدی وکیلی، این معاونت، به منظور حمایت از تولیدات داخلی و تهیه و تامین کالاهای مورد نیاز صنایع پالایشی از طریق تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی، سعی کرده است برای آشنا کردن سازندگان داخلی با نیازمندیهای صنعت نفت، گامهایی در جهت بهبود روند تامین و تولید کالاهای مورد نیاز این صنعت بردارد و به معرفی برترینهای تولید داخل و ترغیب بهره گیری از توانمندیها و قابلیتهای آنها بپردازد.
وی ادامه داد: برنامه ریزی و مطالعات اقتصادی با هدف تعیین وضع موجود و تبیین استراتژیهای پیشرو با توجه به امکانات موجود، بررسی بازارهای داخلی و بین المللی با هدف تعیین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، بازدید از توانمندیهای شرکتهای متقاضی حضور در لیست بلند وزارت نفت و ارزیابی آنها بر اساس دستورعملهای ارزیابی سازندگان و تأمین کنندگان وزارت نفت، همکاری در ویرایش دستورعملهای ارزیابی و تدوین رتبه بندی سازندگان داخلی، سیاستگذاری کلان در زمینه خریدهای انبوه و روشهای تامین کالا و مدیریت قراردادها و تنظیم اسناد و مدارک مالی مربوطه از جمله اقدام هایی است که در جهت شناسایی برترین های تولیدهای داخل در نظر گرفته شده است.
وکیلی اظهار کرد: برای این فرآیند سامانهای مرکزی در نظر گرفته شده که شرکتهای سازنده و تامین کننده در آن ثبت نام و خود اظهاری و حیطه فعالیتهایشان را اعلام کنند، بر اساس خود اظهاری سازندگان و تامین کنندگان، کاربست کمیته فنی و تخصصی پالایش و پخش اقدام به ارزیابی توانمندی سازندگان می کند، می افزاید: ارزیابی بعد از شیوه نامه ای است که از بخشنامه و دستور عمل وزیر برای تجمیع لیست بلند نفت مطابق قوانین بالادستی و قانون مناقصات ابلاغ شده است، معیارهایی برای ارزیابی در نظر گرفته می شود که هم قانون را پوشش دهد و هم ابعاد مختلف توانمندی را مورد ارزیابی قرار دهد.
معاون تدارکات و امور کالای مدیریت بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: کارشناسان مطابق دستور عمل لیست بلند نفت شناسایی، ارزیابی و امتیازدهی می کنند، امتیازها تا 1000 و رتبه بندی های نیز یک، دو و سه است که معیار خوبی برای شرکت های تابعه به شمار می رود تا با یک وحدت رویه و شیوه نامه و به دور از سلیقه های مختلف ارزیابی و در لیست بلند نفت قرار داده شوند تا شرکتهای تابعه با اطمینان بیشتر و بدون اینکه برای شناسایی و ارزیابی منابع وقت بگذارند به راحتی از این لیست استفاده کنند.
وکیلی خاطر نشان کرد: از اول شهریورماه سال گذشته، بر پایه دستورعمل و بخش نامه وزیر برای تهیه لیست بلند دائما در حال اصلاح روندها هستیم. ابتدا شرکت های تابعه مشکلاتی داشتند که اکنون اصلاحات روبه بهبود است، زیرا مشکلات منعکس و مرتفع می شوند .
وی ادامه داد: در هر کمیته تخصصی برق و ابزار دقیق، مکانیک، شیمی و کاتالیست روزانه تا 5 شرکت تامین کننده یا سازنده مورد بازدید قرار میگیرند و البته انجام فرایند کامل ارزیابی که خروجی مشاهدات و بازدیدهای صورت گرفته میباشد بسیار زمانبر و مستلزم صرف وقت بیشتر است.
معاون تدارکات و امور کالای مدیریت بازرگانی تصریح کرد: ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت بدلیل ملاحظات کیفی و ایمنی ویژه از استانداردهای خاصی برخوردار است، بر این اساس علاوه بر ماموریت ارزیابی در زمان بازدید، توصیه های اصلاحی نیز به مجموعه می شود تا در روند بهبود قرار گیرند. بر اساس شیوه نامه اگر رتبه شرکتی پایین تر باشد باید در معاملات و مناقصات زیر متوسط شرکت داده شوند و این روش آنها را تشویق میکند که بهبود حاصل کنند و متقاضی مجدد ارزیابی شوند.
به گفته وی، تمام فرایند خرید، مناقصات و ارزیابی ها از طریق یک سامانه انجام می شود و بدین وسیله قابل رصد و پیگیری است. با این روش شرکت هایی که مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته اند مشخص و نقاط قوت و ضعف شناسایی شده و صحت و سلامت کار نیز ارتقاء داده می شود و دیگر شرکتی به صورت محلی و با ارتباطات در خریدها شرکت داده نمی شود. ضمن آنکه با این روش از تعدد لیست های بلند در نفت جلوگیری میشود .
تحقیقات صنعتی و پشتیبانی ساخت داخل
وکیلی با بیان اینکه مدیریت بازرگانی علاوه بر حوزه شناسایی و ارزیابی منابع، تحقیقات صنعتی و پشتیبانی ساخت داخل را نیز برعهده دارد، گفت: شکل تئوریک پروژه های تحقیقاتی و ساخت نمونه در مدیریت پژوهش مجموعه پالایش و پخش بیشتر نمود داشته و ماهیت مدیریت بازرگانی و معاونت پشتیبانی و ساخت این است که سازندگان را به سمتی هدایت کند که پروژه های تحقیقاتی اثر بخش و منجر به تولید فناورانه و تجاری سازی شود و در حد نمونه ساخت نماند، با این روش نیازهای مجموعه نفت برآورده می شود.
وی با بیان اینکه در دولت یازدهم به دستور وزیر نفت پروژه ساخت 10 قلم گروه کالایی استراتژیک پیگیری و راهبردها، برنامه ها و سیاست های ساخت تجهیزات داخل متمرکز شد، ادامه داد: هدایت این امر را معاونت مهندسی و پژوهشی وزارت نفت بر عهده دارد و واحدهای پشتیبانی و ساخت شرکت های اصلی نفت موظف به همکاری هستند. ابتدا این مسیر خیلی روشن نبود و پیش بینی ها به طور کامل انجام نشده بود و دراین میان توقف هایی هم داشت که مستلزم پخته تر شدن کار بود.
معاون تدارکات و امور کالای مدیریت بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار کرد: در پروژه ساخت داخل 10 قلم گروه کالایی مقرر شده تا نیازهای شرکت های نفتی تجمیع شوند، همچنین سازندگان مطرح که به توانمندی ساخت مثلا 40 درصد رسیده اند، شناسایی شوند. بعد از تجمیع نیازهای مجموعه نفت در قالب قرادادهایی که تدوین شد، نیازهای شرکتهای تابعه با توانمندی شرکت های سازنده تطبیق داده شود و در قالب این قراردادها از آنها خواسته شود که طی مدت مشخصی تواناییهایشان را به حد بالاتری برسانند.
وکیلی خاطر نشان کرد: مشخصات فنی تجهیزات باید به سازنده ارجاع داده شود تا اقدام به ساخت کند که امید است که با ارائه راهکارها و سیاست های جدید این مهم محقق شود و در مورد تمامی تجهیزات کاربردی در حوزه صنایع نفت تعمیم داده شود.
به گفته وی، وقتی به عنوان ارزیاب با سازندگان ارتباط برقرار می کنیم متوجه می شویم که ظرفیتهای بسیار خوبی وجود دارد اما به دلیل مشکلات متعدد این ظرفیت ها به بالفعل تبدیل نشده است و باید تمهیداتی برای سازندگان در نظر گرفته شود تا به سرمایه گذاری و افزایش توانمندی ترغیب شوند.