ما را با کره شمالی مقایسه نکنید

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به شباهت سازی فعالیت هسته ای ایران و کره شمالی در برخی رسانه‌های غربی گفت: این سخنان بی‌جا و غلط و در ادامه پروژه ایران هراسی است.اروپایی‌ها گفته‌اند همکاری‌های خود با ایران را ادامه می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود با رسانه‌های گفت: آمریکا در صورتی که قانون کاتسا را اجرا کند و به سمت چنین تصمیمی حرکت کند با پاسخ قاطع، کوبنده و سخت ایران مواجه خواهد شد. و تصور می‌کنم که در آن هنگام ایالات متحده باید تمام عوارض این تصمیم را بپذیرد چرا که پاسخ ارائه شده قاطع و سخت است و امیدواریم که آنها در این مسیر حرکت نکنند.

بهرام قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اظهارات روز گذشته سرلشگر جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر  این که اگر آمریکا قانون کاتسا را اجرا کند با واکنش  سخت ایران روبرو خواهد شد تصریح کرد:‌ امیدواریم که آمریکایی‌ها در ادامه خطاهای استراتژیکی که تاکنون انجام داده‌اند این اقدام را انجام ندهند و دور اندیشی لازم را داشته باشند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در واکنش به سوالی مبنی بر این که برخی در رسانه‌های غربی موضوع فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی را با ایران مقایسه می‌کنند و دراین ارتباط می‌خواهند یک شباهت سازی انجام دهند گفت: این سخنان بی‌جا و غلط و در ادامه پروژه ایران هراسی است که از سوی دشمنان علیه ایران دنبال می‌شود.اروپایی‌ها گفته‌اند همکاری‌های خود با ایران را ادامه می‌دهند

قاسمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه اگر آمریکا پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، ممکن است قراردادهای تجاری منعقد شده بین ایران و اتحادیه اروپا در خطر قرار بگیرند؟ اظهار کرد: در مورد اتفاقی که نیفتاده و در حد حدس و گمان است بهتر است صحبت نکنیم. باید صبر کنیم ببینیم که وضعیت به چه نحوی پیش می‌رود. ولی آنچه که مشخص است این‌که دول اروپایی با جدیت تمام در برابر سیاست‌های آمریکا ایستاده‌اند و آن‌گونه که به ما اطلاع داده‌اند قرار است همکاری‌های خود را با ایران ادامه دهند. ولی در حوزه سیاست به خصوص سیاست خارجی باید با احتیاط حرکت کرد و این موضوع را همواره مدنظر داشت.

در مورد مسائل دفاعی خود اجازه ورود و دخالت سایر دولت‌ها را نمی‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضع ایران در مورد مذاکره مجدد در مورد برجام و همچنین فعالیت موشکی کشورمان با کشورهای 1+5 تصریح کرد: ما هیچ‌گونه تغییر موضعی نداده‌ایم. مواضع ما در مورد بحث برجام شفاف و روشن است. در مورد بحث موشکی نیز بارها گفته‌ایم که مسائل موشکی بخشی از سیاست دفاعی ایران است و در مورد مسائل دفاعی خود اجازه ورود و دخالت سایر دولت‌ها را نمی‌دهیم.

ساز و کار نظارت آژانس بر سایت‌های نظامی و غیرنظامی در بند T وجود ندارد

قاسمی در مورد صحبت‌های اخیر آمانو در مورد بند T برجام و مبهم عنوان کردن این اظهارات، گفت: در مورد بندT حوزه‌های نظارتی به آن تسری پیدا نمی‌کند و آژانس تا کنون هشت بار در گزارش‌های خود در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه چنین سازوکاری که مطرح شده در بحث برجام در بند T وجود ندارد، در مورد بخش دیگری از اظهارات آمانو مبنی بر این‌که برای این نهاد تفاوتی بین سایت‌های نظامی و غیرنظامی در راستای بازدید و نظارت بر آنها وجود ندارد، تصریح کرد: در بحث برجام در مورد نظارت‌ها و مکانیزم‌های آن صحبت شده و چگونگی اجرای آنها پیش‌بینی شده است و هر زمانی که بر اساس این الزامات و نظارت‌ها نیازی به اقدامی باشد بعد از دریافت گزارش و یادداشت رسمی طرف ایران می‌تواند در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که رئیس‌جمهور فرانسه که پیش از این از برجام حمایت می‌کرد به تازگی همراه ترامپ شده و از سیاست‌های دولت آمریکا در مورد برجام حمایت می‌کند، تصریح کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم برجام تفاهمی چندجانبه است و نه دو جانبه. این تفاهمی است که بین ایران و 1+5 منعقد شده و مورد حمایت سازمان ملل متحد است. در مورد برجام همه اعضا متعهد به حفاظت و بقای آن هستند و در این خصوص تعهد دارند.

قاسمی گفت: آنچه را که ما از پاریس می‌شنویم مطابق با برداشتی که شما مطرح کردید، نیست. فرانسه با توجه به جایگاه اروپایی خود باید به این تفاهم پایبند باشد و آن را ادامه دهد. به طور قطع در حوزه برجام تغییرات موضعی قابل قبول نیست و راه به جایی نمی‌برد. فرانسه به این موضوع و مسائل منطقه و جایگاه ایران آشنا است و تصور نمی‌کنیم که در این مسیر چنین خطایی صورت گرفته باشد و ما چنین برداشتی را نداریم.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که وزیر خارجه پیش‌بینی کرده بودند که احتمالا ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد و نظر شما در این ارتباط چیست و همچنین پاسخ ایران به فضاسازی‌هایی که در این زمینه در حال صورت گرفتن است چگونه خواهد بود؟ گفت: من قرار ندارم که جلوتر از آقای وزیر حرکت کنم. همان‌طور که اشاره کردید طی هفته‌های اخیر یک فضای روانی و پرفشاری در این ارتباط دیده می‌شود و ما این تحلیل‌ها را می‌بینیم که گفته می‌شود ممکن است آقای ترامپ پایبندی ایران را تایید نکند و این موضوع به کنگره واگذار شود. این مباحث در فضای اروپا و آمریکا مطرح است ولی ما امیدواریم که آمریکایی‌ها در این زمینه درایت به خرج دهند و تصمیم عاقلانه بگیرند گرچه نمی‌شود امید زیادی داشت که آنها این درایت را داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما بر اساس تصمیمی که آمریکا اتخاذ می‌کند تصمیمات لازم را خواهیم گرفت و اقدامات مناسب را انجام می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه در آینده‌ای نزدیک با ایران برخورد می‌کنیم و طرح این اتهام از سوی وی که ایران به کره شمالی در ارتباط با تسلیحات هسته‌ای کمک کرده است؟ گفت: فکر می‌کنم به اندازه کافی در این ارتباط صحبت شده است. مواضعی که آمریکایی‌ها در مورد برجام، مسائل موشکی و همچنین دیگر اتهامات ناروایی که به ایران وارد می‌کنند، بی‌ربط و غلط است و در زمان لازم ایران پاسخ لازم را می‌دهد.

وی گفت: این هم یکی از خطاهای استراتژیک آمریکا است که برخی از مقامات آن بدون خردورزی و آگاهی لازم سخنان بی جا و بی‌ربطی مطرح می‌کنند. این درحالی است که افکار عمومی در برابر این موضع‌گیری‌ها از آگاهی لازم برخوردارند و این گونه رفتارها به ضرر خود آمریکا و منافع آن تمام می‌شود.

دری اصفهانی از ارگان دیگری به وزارت خارجه معرفی شده بود

این دیپلمات ارشدکشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر  این که روزگذشته سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود اعلام کرد که محکومیت دری اصفهانی که گفته می‌شود از اعضای تیم کارشناسی برجام بوده قطعی شده وارتباط او با دو سرویس بیگانه محرز شده است. تصریح کرد:‌صحبت‌هایی که توسط سخنگوی قوه قضاییه به عنوان تصمیمات این قوه مطرح شده است متین است و من در این خصوص اظهار نظری ندارم.

وی ادامه داد: ایشان (دری اصفهانی) چند دهه است که برای نهادها و ارگان‌های ایران تلاش زیادی داشته و همکاری‌های زیادی با وزارت‌خانه‌های مختلف داشتند و در برخی از حوزه‌ها بخصوص مسائل بانکی و اقتصادی در برخی از جلسات کارشناسی برجام به عنوان مشاور فعالیت داشتند.

بهرام قاسمی خاطر نشان کرد: گفته می‌شود که او در  بازگشت 1.7 میلیارد دلار به ایران تلاش داشته در این ارتباط تلاش‌هایی را انجام داده است.

وی ادامه داد: وظیفه وزارت خارجه تحقیق و تفحص در مورد روابط پنهانی و درونی افراد نیست و این وظیفه ذاتی سایر  ارگان‌هاست که در مورد روابط پنهانی افراد تحقیقات لازم را داشته باشند و به هنگام در اختیار سایر نهادها از جمله وزارت خارجه بگذارند و در واقع ارگان‌های مشخصی در این زمینه مسوولیت دارند و مشخص‌کننده‌ این نوع روابط وزارت خارجه نیست.

وی گفت: ایشان را یکی از ارگان‌ها به عنوان متخصص امور بانکی به وزارت خارجه معرفی کرده بود و او در مواقعی در کنار دوستانی که کار اقتصادی می‌کردند فعالیت می‌کردند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن