نخستین کشتی یخشکن حمل LNG در بوته آزمایش

نخستین کشتی یخشکن حمل LNG در جهان، Christopher de Margerie، برای آزمایش دریایی در بلژیک آماده شده و در نزدیکی یک ترمینال تبدیل گاز مایع به گاز طبیعی لنگر انداخته است.
به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، این کشتی یخ شکن توسط شرکت مهندسی کشتیسازی دوو برای روسیه ساخته شده و به نحوی طراحی شده که بتواند بدون کمک اسکورت یخ شکن تا عمق 183 سانتی متری در یخ نفوذ کند و حجم انبوهی از LNG را طی تمامی ماههای سال از میدان گازی (یامال) به اقصی نقاط جهان منتقل سازد. این کشتی در هر بار تردد خود قابلیت حمل بیش از 70000 تن LNG با سرعت 19 گره دریایی را خواهد داشت.
طبق اظهارات مسوولان توتال، یکی از شرکای پروژه (یامال)، گاز تولیدشده از این میدان براساس قراردادهای طولانی مدت به خریداران اروپایی و آسیایی پیشفروش شده است. در طول تابستان، کشتی های حمل LNG محموله خود را از مسیر دریای شمال منتقل ساخته و در زمستان، با عبور از ترمینال (زی برگ) در بلژیک، راه خود را به سوی مدیترانه، کانال سوئز و اقیانوس هند درپیش خواهند گرفت.
تاسیسات پروژه (یامال) یکی از قطبیترین میادین نفت و گاز در جهان به شمار میرود که زمستانهای آن بیش از هشت ماه به طول میانجامد. اما به گفته فیلیپ آکدین، رئیس شرکت انرژی ZPMC RedBox سرما و تاریکی هوا، دلیل مناسبی برای توقف کار به شمار نمیرود. اوایل این ماه، کشتی کوچک Audax توانست علیرغم هوای منفی 25 درجه سانتیگراد منطقه، حجم اندکی از LNG پروژه را منتقل سازد.
موقعیت جغرافیایی پرت و دور از دسترس پروژه و شرایط سخت آب و هوایی، باعث تحمیل هزینههای اضافی بر شرکتهای مجری شده است. از سوی دیگر، هزینه ساخت کشتی یخشکن نیز تا مرحله اتمام بالغ بر پنج میلیارد دلار خواهد بود که خود، بار مالی مضاعفی ایجاد می کند. علاوه بر شرکت Sovcomflot ، شرکتهای کشتیسازی Teekay و Sinotrans نیز در ساخت این کشتی سرمایهگذاری کرده اند.
اما با وجود هزینههای انجام گرفته، مسوولان شرکت نوواتک، یکی از مجریان اصلی پروژه، بر این باورند که ذخایر گازی بسیار عظیم میدان (یامال) هزینههای گزاف حمل تولیدات میدان را جبران کرده و LNG حاصل از این منطقه همچنان قابلیت رقابت با تولیدات شرکت های رقیب که در شرایط آب و هوایی بسیار مساعدتری به سر میبرند، را دارد.



