تا 2030 کل انرژی را نو کنیم ایران ظرفیت تامین برق کل منطقه را دارد

روز گذشته دانشگاه شریف میزبان کارافرین ایرانی موفق در خارج از کشور و یکی از شخصیت های اصلی مستند «قدرت تغییر-انقلاب انرژی» بود و در کنار اکران  این فیلم، پنلی تخصصی با حضور این کارآفرین و چندین کارشناس و متخصص داخلی و خارجی حوزه انرژی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، امیر روغنی در سال 1354 در اصفهان به‌دنیا آمد. در دوران جنگ ایران-عراق، زمانی که تنها 11 سال داشت، پدر و مادرش او را به دلیل جنگ به آلمان فرستادند. او دوران جوانی خود را در یک مدرسه شبانه‌روزی گذراند و سپس توانست در رشته‌ی مهندسی صنایع تحصیل کند. در سال 1381، امیر روغنی شرکت خود به نامِ ویسپیرون را در مونیخ تاسیس کرد. او در بخش خدمات مهندسی خودرو و سلول‌های خورشیدی فعالیت می‌کند. نکته جالب توجه در مورد ایشان این است که او به عنوان یک ایرانی، یک پایگاه نظامی را که قبلاً برای تهیه موشک و تحویل آن به عراق بر ضد ایران در جنگ استفاده می‌شده خریداری و با تخریب بناهای سابق آن یک مزرعه تولید برق خورشیدی در آنجا احداث کرده است که سالانه برق 11 هزار نفر را تولید می کند. او در سال 2014 در لیست 40 کارآفرین جوان برتر آلمان قرار گرفت و بارها به عنوان بهترین کارفرمای سال در آلمان جایزه گرفته است. او همچنین در امور خیریه و عام‌المنفعه مشارکت گسترده‌ای دارد.

در ابتدای مراسم اکران فیلم که با استقبال بسیار خوبی از جانب مردم، دانشجویان، اساتید و کارشناسان همراه شده بود، انجمن دوستداران محیط زیست شریف، متصدی و تیم اجرایی این گردهمایی به طور اجمالی معرفی شد. سید محمد صادق زاده رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر، حمید چیت چیان وزیر سابق نیرو و محمد درویش مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست از چهره های شاخص شرکت کننده در این مراسم بودند.

 در بخش دوم، مستند 95دقیقه ای «قدرت تغییر-انقلاب انرژی» به معرض نمایش درآمد. به طور خلاصه فیلم تلاش کرد که دیدگاه‌های حاکم بر وضع موجود را به چالش بکشد و ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی این انتقال را مورد بررسی قرار دهد. علاوه بر این، فیلم به معرفی کنش‌گران، فعالین محیط‌زیستی، کارآفرینان، و منتقدینی پرداخت که با تلاش‌های شبانه‌روزی خود سعی می‌کنند مسئولیت اجتماعی و اخلاقی خود را به بهترین شکل ادا کرده و نقشی موثر در این انتقال بازی کنند. این فیلم در نهایت این پیام را می رساند که نتایج و تغییرات مهم تنها با یک پروژه عملی نمی شوند، برای دستیابی به تغییر و گذار در انرژی، همگی با هم باید یک انقلاب در حوزه انرژی را آغاز کنند.

بیابان‌های ایران ظرفیت بالایی در تولید انرژی دارنددر بخش آخر مراسم، امیر روغنی به همراه مهندس درویش به روی صحنه آمدند. مهندس درویش در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «هر مترمکعب از خاک ایران بهترین پتانسیل برای تولید انرژی را دارد؛ تنها چند کشور شرایط مشابه ایران در دنیا دارند.»

وی درادامه افزود: «بیابان‌های ما دشنام پست آفرینش نیستند و آنها ظرفیت بالایی در تولید انرژی برای کشور دارند. اکنون وقت آن رسیده که همانند کشورهای توسعه‌یافته دنیا به سمت استحصال انرژی غیرفسیلی حرکت کنیم.»

شرکت‌های بزرگ و سنتی نفت، انرژی‌های تجدیدپذیر را تهدید می‌داننددر ادامه نوبت به امیر روغنی رسید؛ وی درباره انرژی‌های تجدیدپذیر و نقش آن در جامعه بشریت گفت: «جهان کنونی بیش از40 میلیارد تن دی اکسید کربن تولید می کند که این میزان برابر وزن 500 میلیارد نفر روی کره زمین است. جنگ‌های سالیان دور و نزدیک به خاطر دستیابی منابع انرژی بوده است. انرژی‌های تجدیدپذیر علاوه بر جلوگیری از جنگ و تولید رفاه باعث می‌شود هر انسان برای خود و دیگران بتواند تولید انرژی کند.»

وی افزود:«شرکت‌های بزرگ و سنتی نفت، انرژی‌های تجدیدپذیر را تهدیدی جدی برای خود می‌دانند و همواره به مقابله با آن می‌پردازند. این درحالی است که کل انرژی گرمایی و الکتروموبیلیتی دنیا در 14 سال آینده از طریق انرژی خورشیدی می‌تواند تامین شود.»

وی سپس به نقش چین در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: «ما در یک سال گذشته 70 گیگاوات افزایش ظرفیت در کل دنیا را تجربه کردیم؛ درحالیکه کشور چین به‌تنهایی توانست 40 گیگاوات این ظرفیت را افزایش دهد.»

امیر روغنی به پتانسیل ایران در این حوزه اشاره و گفت: «شدت تابش خورشید در ایران دو برابر آلمان است. ایران می‌تواند به تنهایی تولیدکننده برق منطقه از طریق انرژی خورشیدی باشد.»

وی در انتهای صحبت‌های خود با تاکید بر نوع نگرش و رفتار مردم در برخورد با موضوع انرژی افزود: «ما باید مسئول رفتار و نگرش خود باشیم، اگر اجداد ما مثل ما با محیط زیست برخورد می‌کردند، اکنون در یک ویرانه زندگی می‌کردیم.»

در بخش انتهایی مراسم نیز زمانی به پرسش و پاسخ حاضرین درسالن اختصاص داده شد.

محمد درویش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا ایران ظرفیت توسعه انرژی خورشیدی مانند آلمان را دارد یا خیر؟»، گفت: «کشور ایران جزء اولین کشورهای خاورمیانه در زمینه راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی در دهه 50 بوده است و نه تنها پتانسیل سرمایه‌گذاری بیشتر بلکه ظرفیت این را دارد که برق خورشیدی بسیار گسترده‌تری از آلمان داشته باشد. توافق اخیر ایران برای راه‌اندازی یکی از شش پروژه بزرگ خورشیدی دنیا با کشور انگلیس نیز خود نشان‌دهنده این ظرفیت است.»

بگوییم تا سال 2030، 100 درصد انرژی خود را نو خواهیم کرد

امیر روغنی نیز در تکمیل حرف درویش افزود: «تا سال 2020 ایران می‌خواهد ظرفیت خود را به 5 گیگاوات برساند؛ ما باید بزرگتر فکر کنیم و بگوییم تا سال 2030، 100 درصد انرژی خود را نو خواهیم کرد. با فرض تحقق این تفکر، هیچ منبعی ارزان تر از انرژی های بادی و خورشیدی وجود نخواهد داشت.»

محمد درویش در پاسخ به چالش‌های پیش روی توسعه این انرژی‌ها گفت : «در برنامه پنجم توسعه، تولید حداقل 5000 مگاوات وجود داشت که به دلایلی به سرانجام نرسید، اما در برنام ششم، این هدف با جدیت و شتاب بیشتر دنبال خواهد شد. ما نیاز به تغییر تفکر و بینش داریم و این تغییر باید از دستگاه‌ها شروع و سپس به رسانه و مردم کشیده شود.»

در انتها نیز دو سخنران درباره تاثیر قرارداد پاریس و چالش های آبی موجود در ایران اضافه کردند: «مشکلات گرم شدن زمین و تبدیل کلانشهرها به جزیره های گرمایی، مانع از ریزش باران دراین شهرها و به طبع آن به وجود آمدن چالش آب می شود. اگر بندهای برجام اجرایی شود، ما انرژی‌های پاک خود را از 4 به 12 درصد خواهیم رساند.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن