محیط زیست با اوراق‌سازی کشتی‌ها موافق نیست

مدیرکل دفترآلودگی دریای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی، کشتی‌های مغروق در رود اروند بیرون کشیده می‌شود که سازمان محیط زیست برای جلوگیری از هر گونه آلودگی زیست محیطی تمام آن‌ها را شناسنامه‌دار می‌کند.

به گزارش انرژی امروز، با توجه به اهمیت ترانزیت کالا از اروند رود با توجه به هزینه پایین حمل و نقل و ظرفیت بالای این آبراه برای صادرات و واردات، مجلس شورای اسلامی تصویب کرد تا شناورهای مغروق در اروند رود که مانع تردد هستند بیرون کشیده شوند. لذا لایروبی این آبراه در قالب قانون در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، بر این اساس رودخانه اروند در چهار گام در قالب برنامه ششم توسعه لایروبی می‌شود. ضیاء الدین الماسی، مدیر کل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به علت اهمیت دریانوری و پاک کردن مسیر تردد شناورها در رود اروند دریانوردی (PMO)`&gt.سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد پاکسازی این آبراه را داد که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت رعایت ملاحظات زیست محیطی در بیرون کشیدن شناورهای مغروقه در اروند، از نظر سازمان محیط زیست مهمترین مساله این است که باید معلوم شود این شناورها زمانی که از آب خارج می‌شوند به کجا برده می‌شوند و در چه سایتی و با چه فناوری اوراق می‌شوند. مدیر کل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این مراحل هنوز مشخص نشده و به محض روشن شدن بقیه مراحل رقم می‌خورد. صنعت اوراق سازی کشتی‌ها بسیار آلاینده است

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به علت اهمیت موضوع دریانوری و تسهیل در تردد شناورها با خارج کردن کشتی‌های مغروقه مخالفتی ندارد. اما باید نحوه خروج و چگونگی اوراق کردن کشتی‌ها کاملا روشن باشد تا موجب آلودگی زیست محیطی نشود. وی تاکید کرد: صنعت اوراق سازی کشتی‌ها یکی از آلوده‌ترین صنایع برای محیط زیست است از این رو رعایت ملاحظات زیست محیطی در اجرای آن باید جدی گرفته شود از این رو سازمان محیط زیست زمانی با اوراق سازی کشتی‌ها موافقت می‌کند که اجرای این روند کاملا روشن شود. به علت اثرات بسیار مخرب صنعت اوراق سازی کشتی‌ها بر روی محیط زیست در دنیا فقط چهار تا پنج کانون اوراق سازی کشتی وجود دارد که اینها در کشورهای هند، ترکیه، چین و پاکستان فعالیت می‌کنند. وی در پاسخ به این سوال که دریانوردی (PMO)`&gt.سازمان بنادر و دریانوردی بگوید حالا شناورها را بیرون بیاوریم بعد برای اوراق سازی تصمیم می گیریم سازمان محیط زیست چه نظری دارد گفت: چون مساله اهمیت دریانوردی است سازمان با مرحله اول موافقت می کند. الماسی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای ادامه این روند تدابیری اندیشیده است که شناسامه دار کردن شناورهای مغروقه یکی از آن‌ها است که بر این اساس دستورالعملی را تهیه و به استان‌های مربوطه از جمله خوزستان ابلاغ کرده است. وی با اشاره به اینکه در این دستورالعمل مشخص شده تا اطلاعات شناورهای مغروقه به طور کامل ثبت شود گفت: مشخصاتی مانند ابعاد شناور، شرایط فعلی، زمان غرق شدن، اگر دارای محموله بودند چه بوده و در نهایت بعد از خارج شدن قرار است به کجا منتقل شوند در این شناسنامه باید قید شود که این روند با نظارت کامل ادارات کل استان و شهرستان انجام می شود. الماسی تاکید کرد: نهادهای مختلفی ازجمله نظامی، دریانوردی (PMO)`&gt.سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان محیط زیست بر روی تهیه این شناسنامه ها اظهار نظر خواهند کرد و اجازه خروج شناورها زمانی صادر می شود که تمام این اطلاعات ثبت، بررسی و جمع بندی شوند که تمام این مراحل در حال طی شدن است. سازمان با ارواق سازی در خلیج فارس موافق نیست

وی درباره اوراق سازی این کشتی‌ها گفت: اوراق سازی ملاحظات زیست محیطی زیادی دارد و با بیرون آوردن شناورها متفاوت است، فناوری و الزامات این صنعت ذیل کنوانسیونی مخصوص آن تعریف شده است و ملاحظات محیط زیستی و فنی آن بسیار شفاف است بنابراین دریانوردی (PMO)`&gt.سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از متولیان امر به دنبال این موضوع است. الماسی تاکید کرد: اما به لحاظ محیط زیست و آلودگی‌های دریایی این حساسیت دو چندان است بنابراین باید با بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود. مدیر کل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر تنها جایی که سازمان حفاظت محیط زیست برای اوراق سازی تمام شناورهای کشور معرفی کرده در شرقی ترین نقطه دریای عمان است. سازمان اصولا با ارواق سازی در خلیج فارس موافق نیست بنابراین این جور مسائل استثنایی باید تکلیفش به طور جداگانه حل شود. وی افزود: اینکه این کشتی‌های بیرون آورده شده هم باید به آن منطقه از دریای عمان برده شوند یا سایت دیگری برای آن در نظر گرفته شده باید مشخص شود، البته فعلا این کشتی‌ها بعد از خارج شدن از آب در جاهای مختلف دپو می‌شوند که معمولا به جاهایی که اسکله‌های تعمیر کشتی دارند برده می‌شوند تا تعیین تکلیف شوند. مدیر کل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: روند شناورسازی کشتی‌ها مغروق با نظارت کامل سازمان محیط زیست انجام می‌شود اما برای اوراق سازی هنوز تکلیف مشخص نشده که محیط زیست با جدیت پیگیر موضوع است و جلسات متعددی را به طور مداوم برگزار می‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن