همکاری نفتی‌ها برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده

تصمیم دولت این است که ۱۴۰ میلیون دلار از محل صرفه‌جویی از مصرف سوخت به تاکسی‌ها و ون‌های فرسوده یارانه دهد تا آنها تشویق شوند که این اقدام انجام شود.

روزنامه اعتماد در شماره امروز خود نوشت:

زمانی که قرار شد وزارت نفت با استفاده از منابع بند «ق» به کمک نوسازی ناوگان فرسوده کشور آید به نظر نمی‌رسید که این وعده اجرایی شود. برخی از منتقدین حتی معتقد بودند که برنامه‌های این بند نیز ره به جایی نبرد و در نهایت باز هم پرونده خودروهای فرسوده آن هم از نوع تاکسی به سرنوشتی دچار شوند که ناوگان حمل و نقل جاده‌ای محکوم به آن شد. دو سال پیش بود که وزیر نفت در گفت‌وگویی با «اعتماد» از جزییات بیشتر اجرای بند «ق» صحبت و عنوان کرده بود که با اجرای این بند می‌توان ناوگان حمل و نقلی کشور را نوسازی کرد؛ نوسازی‌ای که تا پیش از این‌بارها وعده آن از سوی مسوولان کشور داده شده اما به جهت نبود اعتبارات و تسهیلات لازم این طرح همچنان با اما و اگر رو به رو بود. به هر رو با گذشت دو سال از روزی که وزارت نفت بحث بند «ق» را به‌طور جدی آغاز کرد، روز گذشته قرارداد همکاری جدید امضا شد که طی آن با همکاری وزارت نفت ١۴٠ هزار تاکسی فرسوده با نو جایگزین می‌شوند که از این تعداد ١٠ هزار تاکسی فرسوده با خودروهای هیبریدی جایگزین خواهند شد. در فاز اول این قرارداد ١٠ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی‌های هیبریدی جایگزین خواهد شد که از محل صرفه‌جویی ‌آنان یارانه به رانندگان پرداخت خواهد شد. این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های داخلی تهیه و تامین خواهد شد و رانندگان نیز از تسهیلات ارزان قیمت مورد نیاز استفاده خواهند کرد. طبق اعلام علی وکیلی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اجرایی شدن قرارداد ۶٣۵ میلیون دلار صرفه‌جویی خواهد شد که در نهایت منجر به صرفه‌جویی ٣٠٠ میلیون لیتر بنزین می‌شود. دستگاه‌هایی جایگزین خودروهای فعلی خواهد شد که نسبت به گذشته پیمایش بیشتری خواهند داشت و صف‌های گاز CNG را تا حد ممکن کاهش می‌دهند. وکیلی در ارتباط با لزوم بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان‌ها گفت: با وزارت دفاع هم رایزنی‌هایی صورت پذیرفته تا برای بهینه‌سازی سوخت‌ اقدامات جدی انجام شود. بر اساس این گزارش، قرارداد جایگزینی ١۴٠ هزار تاکسی فرسوده دیروز با حضور وزیر نفت، رییس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تاکسیرانی سراسر کشور، رییس ستاد حمل‌ونقل و سوخت، دبیرکل اتاق تعاون ایران و معاون امور تعاون، وزیر تعاون در وزارت نفت برگزار شد. در این مراسم بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت با اشاره به بند «ق» که در بودجه سال ۹۳ برای نخستین بار ذکر شد، اظهار کرد: با همکاری مجلس و دولت این بند تبدیل به شاهکار همکاری بین دولت و مجلس شد. آنچه امروز امضا شد قرارداد بین شرکت‌ بهینه‌سازی مصرف سوخت وزارت نفت با اتحادیه تاکسیرانی بود که بر اساس مصوبه شورای اقتصاد باید ۱۴۰ هزار تاکسی و ون فرسوده با ۱۴۰ هزار تاکسی و ون پایه گازسوز ساخت داخل جایگزین شود. تصمیم دولت این است که ۱۴۰ میلیون دلار از محل صرفه‌جویی از مصرف سوخت به تاکسی‌ها و ون‌های فرسوده یارانه دهد تا آنها تشویق شوند که این اقدام انجام شود. هفته گذشته در حضور وزیر راه برای تعدادی از کامیون‌ها و قبل از آن برای راه‌آهن انجام شد که قرارداد راه‌آهن ۵ ٧ میلیارد دلار بود که بر اساس آن هر میزان بار و مسافر که از جاده بردارند و به راه‌ها ببرند، به ازای هر یک تن کیلومتر مبلغی به آنها پرداخت می‌شود. تصمیم بر این شد که ۶۴٠ میلیون دلار از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت به صاحبان تاکسی و ون یارانه اختصاص دهد. آنچه امروز قراردادش امضا شد برای ١٠ هزار تاکسی بود که به سرعت توسعه پیدا خواهد کرد، هفته گذشته با حضور وزیر راه و ترابری جایگزینی کامیون‌های فرسوده و راه‌آهن که ارزش آن بالغ بر ۵ ٧ میلیارد دلار بود به امضا رسید.

مترو در اولویت‌مان است

وی با تاکید بر اینکه بهینه‌سازی یک مسوولیت ملی بزرگ در راستای اقتصاد مقاومتی است، گفت: اصرار دارم طرح‌های بهینه‌سازی را در این دوره از دولت در مترو فعال کنم. ایران یک پتانسیل عظیمی دارد که در حال حاضر تبدیل به تهدید شده است. زمانی که قیمت نفت ۸۰ دلار بود، من محاسبه کردم که حدود ۷۰ میلیارد دلار یارانه می‌دهیم که میزان آن در حال حاضر و با قیمت کنونی نفت ۴۰ تا ۵۰ دلار است. در این طرح هر میزانی که صرفه‌جویی کنیم برای بهینه‌سازی مصرف سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این راستا پروژه‌های زیادی تعریف شد که برخی از آنها به مرحله اجرا رسید و برخی دیگر مانند مترو اجرا نشد و من متاسفم که نتوانستیم این طرح را برای مترو اجرا کنیم. وی در ادامه با اشاره به مصرف CNG در کشور گفت: تصمیم این است که مصرف CNG را توسعه دهیم. یکی از نکات مثبت مصرف CNG این است که موتور ماشین‌ها دوگانه‌سوز است و اگر در روزهای سرد با کمبود گاز مواجه شویم این خودروها می‌توانند از بنزین استفاده کنند. در حال حاضر معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین در خودروها مصرف می‌شود. وی در مورد مترو اظهار کرد: در مورد مترو هم وزارت نفت طرحی نوشت و داد برای شورای اقتصاد که باید در این شورا تصویب شود. در شورای اقتصاد طرح‌هایی با شهرداری وجود دارد که باید حل شود و نظر کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد را جلب کند. از نظر وزارت نفت، مترو جزو اولویت‌های تهران و شهرهای بزرگ است که دولت از مسیر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید می‌تواند بخشی از هزینه‌ها را از طریق صرفه‌جویی مصرف سوخت شهرهای بزرگ تامین کند.

نیسان‌های بنزینی باید دیزلی شوند

زنگنه در مورد نیسان‌ها نیز اظهار کرد: باید وانت‌نیسان‌های بنزینی برداشته شود و وانت‌های دیگری جایگزین آنها شود یا در کوتاه‌مدت موتورهای دیزلی که مصرف کمتری دارند، جایگزین شود و وانت‌های موجود جمع‌آوری شود. من نمی‌دانم گیر کار کجاست اما ما آمادگی داریم یارانه بدهیم. البته دوستان در وزارت صنعت می‌گویند وضع سوخت وانت‌های جدید بهتر شده که من نمی‌دانم این موضوع صحت دارد یا خیر.

 ۲۹ هزار میلیارد تومان به هدفمندی می‌دهیم

وی در پاسخ به این سوال که پرداخت ٢٠ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندسازی یارانه‌ها به وزارت نفت، انجام می‌شود؟ گفت: این مبلغ قرار است از وزارت نفت بابت هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت شود نه آ‌نکه دریافت کنیم. ٢١ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان بابت هدفمندسازی یارانه‌ها از شرکت ملی پالایش و پخش و ٨ هزار میلیارد تومان از طرف شرکت ملی نفت ایران پرداخت خواهد شد. ما همواره به سمت تعادل در بازار حرکت می‌کنیم، درباره قیمت نفت هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت همچنان به صورت صعودی افزایش پیدا خواهد کرد و این موضوع ادامه‌دار باشد. زنگنه با بیان اینکه بیشتر برآوردها درباره قیمت نفت روی نرخ ۵۵ دلار است، گفت: این موارد پیش‌بینی است و امکان تغییر آ‌ن وجود دارد. کسی دنبال ٧٠ دلار نبوده است اما اگر این رقم محقق شود بعد از مدتی مجدد با افزایش تولید و عدم توازن در عرضه و تقاضا مواجه خواهیم شد که منجر به کاهش قیمت نفت خواهد شد. عدالت در موضوع قیمت‌گذاری نفت امری نسبی است اما تولیدکنندگان بین ۵۵ تا ۶٠ دلار برای نفت راضی هستند. زنگنه در پاسخ به این سوال که فریز نفتی مجدد تمدید خواهد شد یا خیر، گفت: فریز نفتی در کار نیست و رویه فعلی تعیین مقدار است که پس از ۶ماه اجرایی شدن روی آن بحث خواهد شد.

 امریکایی‌ها می‌توانند به صنعت نفت ایران بیایند

وزیر نفت با اعلام این خبر که محدودیتی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های امریکایی در صنعت ایران وجود ندارد، گفت: در صورت وجود تقاضا، بررسی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت. زنگنه همچنین گفت محدودیتی برای سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های امریکایی در ایران وجود ندارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن