ثابت کنند در اوراق کشتی، مسایل زیست محیطی رعایت می‌شود

در خبرها آمده بود که مجلس شورای اسلامی در قالب برنامه ششم توسعه برای لایروبی اروندرود، تصویب کرده است که کشتی‌های غرق شده در اروندرود از آن خارج شوند. بر این اساس بحث اوراق کردن کشتی‌هایی مطرح شده است که با لایروبی اروندرود از آن خارج می‌شوند.

به گزارش انرژی امروز، در این میان سازمان حفاظت از محیط زیست، تردیدهایی در مورد آلایندگی صنعت اوراق کشتی‌ مطرح کرده است.

در همین رابطه، پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست، در گفتگو با خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، در خصوص مخالفت سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اوراق کردن کشتی‌هایی که از اروندرود خارج خواهد شد؛ گفت: در این موضوع مساله فقط آلودگی دریا نیست. اوراق کشتی، صنعت بسیار سنگین و آلاینده‌ای است که باعث آلودگی دریا، آلودگی خاک، مناطق ساحلی و هم آلودگی هوا خواهد بود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: این صنعت طیف گسترده‌ای از آلودگی‌ها را ایجاد می‌کند که نمونه آن آلودگی فلزات سنگین و نیز آلودگی حرارتی هست که هم در دریا و هم در ساحل رخ خواهد داد.

فرشچی ادامه داد: سازمان مخالفت کلی با راه‌اندازی این صنعت ندارد. فقط متولیان این صنعت باید نشان بدهند که آیا استقرار این نوع صنایع صرفه اقتصادی دارد یا نه؟ و اینکه آیا در این صنعت مسایل زیست محیطی در نظر گرفته شده است یا نه؟

فرشچی در خصوص انتخاب شمال‌ شرق دریای عمان برای استقرار صنعت اوراق کشتی‌ها گفت: می‌گویند شمال شرقی دریای عمان را انتخاب کرده‌اند. اما هیچ مطالعه‌ای در این خصوص انجام نشده است. این انتخاب هیچ پشتوانه علمی ندارد. مطالعه نشده است که تکنولوژی که قرار است به کشور وارد شود؛ چه تکنولوژی است.

معاون رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تاکید کرد: ابتدا باید مطالعات مربوط به ارزیابی اثرات زیست محیطی EIA و ارزیابی زیست محیطی استراتژیک SEA این طرح انجام شود. نمی‌شود همین‌طور گفت یک منطقه‌ای تعیین شده است و شمال شرقی دریای عمان هم برای این کار انتخاب شده است.

فرشچی ادامه داد: بایستی مطالعات مربوط به مکان‌‌یابی،  مکان‌سنجی و استقراریابی این صنعت انجام بگیرد. باید مطالعه شود آیا تکنولوژی مورد استفاده قادر خواهد بود کمترین نوع آلودگی را تولید کند یا خیر.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به وجود صنعت اوراق کشتی در پاکستان گفت: در مطالعات اقتصادی و ارزیابی‌های اقتصادی طرح باید رقابت با پاکستان هم درنظر گرفته شود. باید دید آیا از نظر اقتصادی با پاکستان که در نزدیک‌ترین محل جغرافیایی به طرح هست، می‌توان رقابت کرد یا نه؟ بدون داشتن مطالعات استراتژیک و اقتصادی که نمی‌توان این صنعت را راه‌اندازی کرد.  

به گزارش انرژی امروز، بر اساس برنامه ششم توسعه دولت موظف است حداقل از سال اول اجرای قانون، سالانه 25 درصد لایروبی اروندرود و سواحل آن را انجام دهد. هم‌اکنون 61 فروند کشتی غرق‌شده در اروندرود وجود دارند و با توجه به اهمیت ترانزیت کالا از اروندرود و هزینه پایین حمل‌ونقل و ظرفیت بالای این آبراه برای صادرات و واردات، مجلس شورای اسلامی تصویب کرده  که این شناورهای غرق‌شده از اروندرود خارج شوند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن