برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوییل در سال آینده نداریم

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در مورد احتمال افزایش قیمت گازوئیل اعلام کرد:  هیات دولت باید در مورد افزایش قیمت گازوییل تصمیم بگیرد اما هنوز برنامه ای برای افزایش قیمت گازوییل در سال آینده نداریم.به گزارش خبرنگار پالایش و پتروشیمی انرژی امروز، عباس کاظمی در ادامه نشست خبری امروز خود درمورد افزایش قیمت گازوییل در بودجه نیز یادآور شد: بودجه یک سند کمی است و برای افزایش قیمت گازوییل صراحتا اعلام می کنم هنوز برنامه ای برای افزایش قیمت گازوییل در سال 1396 نداریم.وی در مورد نیاز کشور به بنزین سوپر نیز تاکید کرد: نیاز کشور به بنزین سوپر ۵ درصد است؛ در مدتی تهیه بنزین سوپر در پالایشگاه اراک به مشکل خورد و توزیع بنزین سوپر در تهران با اختلال روبرو شد ولی هم اکنون در تولید بنزین سوپر مشکلی وجود ندارد.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی همچنین با تاکید بر این که بنزین از خردادماه سال 1394 با سهمیه توزیع نشده است، گفت: تنها مکانیزم الکترونیکی کارت سوخت در جایگاه است.با تکمیل ستاره خلیج فارس، صادرکننده بنزین می شویمکاظمی همچنین با اعلام خبر راه اندازی نخستین کوره واحد بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اظهار کرد: در دوره تحریم بخش قابل توجهی از تجهیزات این پالایشگاه در خارج از کشور از جمله آلمان مصادره بود اما اکنون آزاد شده است و پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، موانع توسعه طرح های پالایشی برداشته شده است.وی افزود: ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور نیز پس از توافق برجام،  شتاب گرفته است. در مهرماه امسال نیز بخشی از تجهیزات مهم این پالایشگاه وارد کشور شد. می توان امیدوار بود که با عرضه بنزین تولیدی این پالایشگاه در اوایل سال آینده، از واردات بنزین بی نیاز و حتی به صادر کننده بنزین تبدیل شویم. تمام محصولات تولید شده در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، دارای استاندارد یورو 4 است بنابراین برای صادرات محصولات این پالایشگاه نگرانی وجود ندارد.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران  با اشاره به این که روز گذشته نخستین کوره بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس روشن شد، اظهار کرد: پیش راه اندازی واحد بنزین سازی ستاره خلیج فارس آغاز شده و بخشی از نفتای تولید شده به این واحد تزریق می شود.

تولید سوخت یورو 4 در سیرافکاظمی با اشاره به محصولات تولیدی در هشت پالایشگاه سیراف گفت: این پالایشگاه ها با هدف صادرات محصولات ساخته شده و کلیه استانداردهای تولید سوخت یورو 4 را داراست. همچنین نفتای تولید از این 8 پالایشگاه می‌تواند به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها نیز مورد استفاده قرا گیرد و پیشرفت این پروژه نیز مطلوب به نظر می رسد.وی با تاکید بر این که در ساخت پالایشگاه های جدید رعایت استانداردهای یورو 4 در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: در روزهای پیک مصرف و سرمای زمستان،‌ روزانه 700 میلیون مر مکعب گاز در کشور مصرف می شود که اگر قرار بود با سوخت مایع جایگزین شود، ‌معادل 4.5 میلیون بشکه فرآورده می شد.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای افزایش کیفیت فرآورده ها خبر داد و گفت: ‌در پالایشگاه‌های کشور باید به سمت کیفی سازی محصولات برویم و پروژه های ارتقا کیفیت پالایشگاه‌ها را در دستور کار داشته باشیم.کاظمی همچنین با اشاره به این که کاهش سهم مازوت و نفت کوره از تولید فرآورده پالایشگاه ها به سرمایه گذاری بزرگی نیاز دارد،‌ اظهار کرد:‌ برای این کار به 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که باید از محل صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه خارجی تامین شود.

کاهش مازوت در سبد پالایشگاه هاوی با اشاره به هدف گذاری های صورت گرفته تا سال 1404،‌ اظهار کرد: میزان تولید مازوت در سبد پالایشگاه ها به زیر 10 درصد می رسد در حالی که اکنون 24 درصد از تولیدات پالایشگاه ها را مازوت تشکیل می دهد. برای کیفی سازی پالایشگاه آبادان نیز به 3 میلیارد دلار سرمایه نیاز است.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به جذب سرمایه خارجی برای این امر،  گفت:‌ در حال حاضرال سی مقدماتی چین برای پالایشگاه آبادان به مبلغ 1.3 میلیارد دلار باز شده و در تلاشیم تا 1.7 میلیارد دلار باقی مانده نیز به زودی محقق شود. با اینکار، ‌تولید مازوت در پالایشگاه آبادان از 40 درصد به 22 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.کاظمی با تاکید بر این که پالایشگاه های تهران، ‌اصفهان، ‌بندرعباس و تبریز در حال مذاکره با ژاپن برای جذب سرمایه هستند، تصریح کرد: چین،‌ژاپن و کره جنوبی بیشترین سهم را برای سرمایه گذاری در پالایشگاه ها خواهند داشت. مصرف بنزین 5 درصد افزایش یافتوی با تاکید بر این که مصرف بنزین در کشور در 10 ماه سال جاری 5 درصد رشد داشت، گفت:‌ این در شرایطی است که تعداد خودرو و موتورسیکلت در کشور رشد 9 درصدی را نشان می‌دهد و رشد تولید ناخالص داخلی نیز افزایش پیدا کرده است. بنابراین رشد 5 درصدی مصرف بنزین قابل قبول خواهد بود.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه با تاکید بر این که 61 میلیون تن بنزین در کشور تولید می شود، گفت: 35 درصد از این میزان را بنزین با استاندارد یورو 4 تشکیل می‌دهد. و 11.8 میلیون لیتر در روز نیز واردات بنزین داریم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن