سیاست اوپک اجارهبهای حمل را کاهش میدهد
تحویل کشتیهای نفتکش جدید در ماه ژانویه 2017 به رکورد جدید 5.5 میلیون DWT رسید تا عرضه و تقاضای کشتیهای نفتکش را تحتالشعاع خود قرار دهد.
به گزارش انرژی امروز، شورای دریانوردی بینالمللی و حوزه دریای بالتیک (بیمکو) در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد حجم بی سابقه تحویل 5.5 میلیون DWT کشتی نفتکش به بازار نمایانگر 220 درصد افزایش تحویل کشتیهای نفتکش در مقایسه با ماه ژانویه 2016 میلادی است.
تناژ کشتیهای نفتکش تحویل شده در ماه ژانویه امسال به تنهایی برابر با 22 درصد از مجموع تناژ کشتیهای نفتکشی است که در طول سال 2016 وارد ناوگان این کشتیها شده است. در مقایسه با سال های 2015 و 2014 نیز، تحویل های ماه ژانویه امسال برابر با 48 درصد و 51 درصد است.
پتر سندینگ، تحلیلگر ارشد بیمکو، گفت: رشد بی سابقه تحویل کشتیهای نفتکش میتواند شکاف میان عرضه و تقاضا را بیشتر کند، چراکه در این بخش از کشتیرانی حجم اوراقها پایین است.
میزان اوراق کشتیهای نفتکش ز ماه ژانویه 2014 تا ژانویه 2017 در مجموع به هشت میلیون DWT رسیده که برابر با 2.2 درصد از ناوگان جهانی کشتیهای نفتکش است.
بخش قابلتوجهی از کشتیهای نفتکش تحویل شده در ماه ژانویه امسال مربوط به کشتیهای VLCC است. در این ماه در مجموع 12 فروند VLCC با ظرفیت 3.68 میلیون DWT وارد ناوگان جهانی شدند. علاوه بر این 943 هزار DWT نفتکش سوئزمکس و 903 هزار و 500 DWT نفتکش افرامکس نیز در این ماه به ناوگان جهانی تحویل داده شد.
سندینگ خاطر نشان کرد: این ماجرا نشان میدهد که بازار کشتیهای نفتکش امسال با روزهای سختی روبرو است.
بیمکو در گزارش پیشین خود هشدار داده بود که موج جدید ورود کشتیهای نفتکش در راه است.
بیمکو همچنین پیشبینی کرده بود که کاهش تولید نفت اعضای اوپک موجب فشار بیشتر بر نرخ اجاره نفتکشها می شود.
سندینگ اظهار کرد که در حالیکه کشتیهای نفتکش در سال 2016 نیز همچنان سود کردند، اما سال 2017 سالی پر از ریسک برای آنها خواهد بود.
تصمیم اعضای اوپک و برخی از کشورهای تولیدکننده نفت خارج از این سازمان برای کاهش تولید نفت باعث شده تا پالایشگاهها دیگر از قیمت پائین نفت منتفع نشوند وعلاوه براین موجب شده تا ذخیرهسازی نفتی نیز کمتر شود.
پتر سندینگ گفت: ذخیرهسازی نفت برای بازار کشتیهای نفتکش مطلوب است، اما کاهش ذخیرهسازی نه. کاهش میزان ذخیره نفت در حالیکه موج جدیدی از تحویل کشتیهای نفتکش در راه است میتواند به ضرر بازار این کشتیها باشد.
در گزارش بیمکو آمده است که ناوگان جهانی کشتیهای نفتکش در سال 2016 شاهد 5.7 درصد رشد بود. ناوگان کشتیهای حمل محصولات نفتی نیز در سال 2016 میلادی نزدیک به 6.1 درصد رشد کرد.