نگرانی از ایجاد انحصار در جایگاههای سوخت با برندسازی
عضو کمیسیون انرژی مجلس به آثار ضروری در پس برندسازی جایگاههای سوخت اشاره کرد و گفت: بر مبنای چنین رویکردی مجبور میشویم عرضه سوخت در جایگاههارا چندنرخی کنیم. این رویه برای آنکه منطبق با واقعیات باشد و زمینه سوءاستفاده در آن به وجود نیاید؛ نیازمند نظارت بسیار قوی است.
علی گلمرادی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز با اشاره به تمایل وزارت نفت با برندسازی جایگاههای سوخت گفت: این موضوع هم محاسن و هم معایبی در حوزه سوخترسانی دارد. از جمله محاسن آن ارتقای سطح جایگاهها و بهتبع آن عرضه بهتر بنزین است.
وی افزود: در این بین ایجاد رقابت میان جایگاهها، خدمترسانی به مردم را بهتر میکند و موجب مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی میشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه «در این بین نگرانیها و شبهاتی هم وجود دارد»، تاکید کرد: نگرانیها و شبهات برندسازی جایگاههای توزیع سوخت همان است که جایگاهداران هم به آن انتقاد میکنند. یکی از آن نگرانی از انحصاری شدن توزیع بنزین و گاز CNG است. طبیعتا بنابر شرایط اقتصادی کشورمان این نگرانی بیراه نیست.
وی در ادامه به آثار ضروری در پس برندسازی جایگاههای سوخت اشاره کرد و گفت: بر مبنای چنین رویکردی احتمالا مجبور شویم عرضه سوخت در جایگاههارا چندنرخی کنیم. این رویه برای آنکه منطبق با واقعیات باشد و زمینه سواستفاده در آن به وجود نیاید؛ نیازمند نظارت بسیار قوی است.
نماینده مردم بندرماهشهر در ادامه با بیان اینکه «ایجاد چنین چالشی در حوزه انرژی در شرایط فعلی صحیح نیست»، گفت: منتقد عملکرد وزارت نفت در این زمینه نیستیم؛ اما هر اقدامی در رابطه با انرژی به شدت نیازمند تفکر و تعمق است و باید همه جوانب را در آن دید.
وی در ادامه با تاکید دوباره بر نقاط قوت این طرح گفت: ما در حال حاضر چالشهای بزرگی در حوزه نفت و انرژی در سطح دنیا داریم که موجب میشود بخش عمدهای از وقت و توان این وزارت نفت معطوف به آن شود. پس فعلا چنین تصمیمی زود است و نباید عجولانه تصمیم بگیریم.
گلمرادی در پایان با بیان اینکه «ما دغدغههای بزرگی مانند قاچاق سوخت و توزیع ناعادلانه داریم»، تاکید کرد: در چنین شرایطی بهتر است تمرکزمان را بر روی رفع این مشکلات بگذاریم اما قطعا بهعنوان برنامهای برای بهبود روش توزیع در بلندمدت نباید این را نادیده کرفت.