کردستان بغداد را متهم به تصرف میادین نفتی کرد

مقامات اقلیم کردستان عراق دولت مرکزی بغداد را متهم کردند که برای تصرف میادین نفتی در منطقه خودمختار کردستان برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش «انرژی امروز» بغداد نیروهای نظامی خود را در دو منطقه جنوب کرکوک، مرکز نفت خیر عراق جمع کرده است. کرکوک پیش از این جزو سرزمین عراق بود اما در عمل دولت کردستان آن را کنترل می‌کند.

خبرگزاری فرانس‌پرس از قول یک ژنرال عراقی گفته است که نیروهای نظامی عراق قصد دارند موقعیت قبلی خود در این منطقه را که از 2014 از دست داده بودند را دوباره به دست آورند.

در سال 2014 پیش‌مرگه‌های کردستان وارد کرکوک شدند و نیروهای داعش را از این منطقه بیرون راندند. از همان موقع این شهر چند قومیتی موضوع اختلاف بین دولت محلی کردستان و دولت مرکزی بغداد بوده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، پیش از این منکر برنامه به دست گیری کنترل میادین نفتی کرکوک شده بود و دستور توقف حرکت ارتش عراق را به سمت مناطق شمالی این کشور صادر کرده بود.

بر اساس آنچه که شورای امنیت اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است نیروهای زمینی ارتش عراق به همراه نیروهای بسیج مردمی این کشور تجهیزات نظامی و تانک در نزدیکی کرکوک مستقر کرده‌اند.

این تنش‌ها به دنبال همه‌پرسی اخیر در کردستان عراق به وجود آمده است. دولت مرکزی عراق آشکارا مخالفت خود با این همه‌پرسی استقلال را اعلام کرده است و ایران و ترکیه هم از بغداد حمایت کرده‌اند.

بالافاصله بعدد از برگزاری این همه‌پرسی، عراق تمامی رفت و آمدهای هوایی به کردستان عراق را ممنوع کرد و با ترکیه در خصوص جلوگیری از انتقال نفت تولیدی کردستان به مذاکره نشست.

حال با عدم رغبت کردها برای لغو نتایج رفراندوم، فشار عراق هم بر این منطقه بیشتر شده است.

کرکوک و میادین نفتی اطراف آن، نقش حیاتی در اعلام استقلال این کردستان دارد. از طرفی این منطقه نقش اصلی در درآمدهای نفتی عراق هم دارد. بغداد بارها از اربیل خواسته است تا از کنترل کرکوک چشم بپوشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن