48 میلیارد تومان جریمه قاچاق مرجان
کشف محموله قاچاق مرجانی آن هم در حجم 12 تن از سواحل بوشهر خبری بود که گرچه لابهلای سایر خبرها گم شد؛ اما نشان از وضعیت آسیبپذیر زیستگاه گونههای دریایی در سواحل ایران داشت. بهواسطه اهمیت آبسنگهای مرجانی براساس ماده یک لایحه قانونی مجازات صید غیرمجاز از دریای خزر و خلیج فارس هر کیلوگرم آبسنگ مرجانی برداشت شده، شامل ۴۰ میلیون ریال ضرر و زیان زیستمحیطی است که با در نظر گرفتن رقم قاچاق شده مبلغی معادل 48 میلیارد تومان است. آیا این رقم پرداخت میشود؟ چه ضعفهایی در مدیریت سواحل وجود دارد که این برداشت در چنین حجمی صورت میگیرد؟
به گزارش «انرژی امروز»، پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، در گفتوگو با «سبزینه»، بیان کرد: قاچاق مرجانی در ایران معمولا به این حجم اتفاق نمیافتد و عمده آن به برداشتهای دو تا 5 کیلویی توسط گردشگران برمیگردد.
وی درباره موارد استفاده از مرجانها عنوان کرد: فروش مرجانها بهعنوان اسباب تزئینی شایع است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره جریمه در نظر گرفته شده برای آبسنگهای مرجانی اضافه کرد: این جریمه حداقلی است و در سایر مناطق دنیا رقم بالاتری را شامل میشود. مرجانها زیستگاه سایر گونهها را تامین میکنند و از اهمیت بالایی برای محیط زیست برخوردارند.
حمزه ولوی، مدیرکل محیط زیست استان فارس، که در محدوده تحت مدیریت وی این محموله کشف شده است، در پاسخ به این پرسش «سبزینه»، که مرجانهای توقیف شده در این استان شامل چه انواعی بوده است، گفت: عمده محموله شامل مرجانهای تودهای از استان بوشهر بودهاند. مرجانهای شاخ گوزنی حجم کمی را در این محموله شامل شده و طبیعتا همه آنها زنده نیستند. با این حال باید برآورد دقیقتر درباره آنها صورت گیرد.
داوود میرشکار، مدیرکل دفتر زیستبومهای دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، نیز در گفتوگو با «سبزینه»، با اشاره به اینکه بخش اعظم 12 تن محموله قاچاق مرجانی شامل اجزای مرجانها بوده است، گفت: با این حال چه مرجان و چه اجزای مرجانی تخلف محسوب شده و با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
وی در پاسخ به این پرسش که این حجم قاچاق مرجانی 48 میلیارد تومان جریمه را به همراه خواهد داشت، آیا احتمال پرداخت آن را میدهید، افزود: ما اسناد و مدارک را به دادگاه تقدیم خواهیم کرد و قاضی پرونده حکم متناسب را صادر می کند.
مدیرکل دفتر زیستبومهای دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، محدوده برداشت شده را سواحل نایبند و عسلویه عنوان کرد و در اینباره که چگونه چنین حجمی از این منطقه قاچاق شده است، گفت: سالهاست بهدنبال ایجاد یگان محیط زیست دریایی هستیم. متولی این یگان میتواند سازمان محیط زیست و یا تجمیعی از مرزبانی ناجا، سازمان شیلات ایران و دریانوردی (PMO)`>.سازمان بنادر و دریانوردی باشند؛ اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. از این رو لازم است نگاه سازمانها فرابخشی بوده و اعتبارات لازم برای ایجاد بستری مناسب تامین شود.
وی درباره اثر این برداشت گسترده بیان کرد: فارغ از آنکه مرجانها زنده بوده و یا اجزای آنها باشد چنین برداشت لطمات زیادی به زیستگاه وارد میکند. اجزای مرجانی میتوانند به طبیعت برگردند و نقش خود را در اکوسیستم خلیج فارس بازی کنند.
میرشکار درباره نوع مرجانهای برداشت شده نیز عنوان کرد: 80 درصد این محموله را اجزای مرجانهای شاخ گوزنی تشکیل می دهند.
حمید رضایی، بیولوژیست دریا، درباره محموله مرجانی کشف شده در فارس به «سبزینه»، گفت: این محموله به احتمال زیاد در نایبند و عسلویه کشف شده است.
وی درباره مصارف استفاده این حجم مرجان بیان کرد: با توجه به ترکیب کربنات کلیسم فارغ از بهرهگیری از آن در موارد تزئینی مانند آکواریمها میتوان در کارهای ساختمانسازی و در برخی مواقع کاشیسازی از آنها استفاده کرد.
وی با توجه به انواع مرجانهای نایبند اضافه کرد: عمده این مرجانها شاخ گوزنی بوده و باید جستوجو کرد سایر مرجانهای کشف شده شامل چه مواردی میشوند.جریمه 48 میلیارد تومانی برای قاچاقیان این محموله از دیگر مواردی بود که «سبزینه»، از رضایی جویا شد و وی پاسخ داد: امیدواریم پیگیریهای لازم صورت گرفته و این جریمه پرداخت شود. با این حال عجیب است که چگونه در منطقهای که ماموران محیط زیست حضور دارند 12 تن مرجان برداشت شده است. زمانی که یکی از همکاران ما برای برداشت رسوب به این منطقه مراجعه کرده بود برای نمونهبرداری با وجود مجوز با مشکلاتی مواجه شد و حال در نایبند و عسلویه شاهد چنین برداشتی هستیم. کامیون و غواص و .. برای این حجم قاچاق مرجانی مورد نیاز است و از این رو تشکیل کمیتهای برای تحقیق درباره این مساله ضروری به نظر میرسد. این خلیج منطقه حفاظت شده است و نزدیکی آن با عسلویه موجب شده است از آلودگی این منطقه تاثیر پذیرد. حال این محموله قاچاق نشان میدهد حفاظت از این منطقه باید با شدت بیشتری صورت گیرد. به گفته مسئولان سازمان محیط زیست، مرجانها از چنان اهمیتی برخوردارند که جریمه 4 میلیونی برای هر کیلو نیز کافی به نظر نمیرسد. در مقابل شاهد قاچاق مرجانها در این سطح در کنار تخریب زیستگاههای مرجانی در هندورابی، قشم و کیش هستیم.
رضایی در اینباره که چگونه میتوان این جمع تناقض را در کنار هم قرار داد، گفت: متاسفانه شاهدیم برخوردها یکسان نیست. زمانی که یک گردشگر مرجانی مرده را از لب ساحل برمی دارد از او تعهد میگیرند؛ در حالی که در این محموله احتمالا حجم بالایی از مرجانهای زنده وجود دارند.
وی در عین حال یادآور شد: ما باید دو موضوع را از هم جدا کنیم. محیط زیست از مجموعه سازمان محیط زیست جدا است، هر چند که برای نظارت بر جابهجایی مرجانی باید از این سازمان دو نفر ناظر حاضر باشند.
این بیولوژیست دریا با اشاره به جابجایی مرجانها که به عنوان یک آسیب جدیی دیگر درحال حاضر این گونه ارزشمند را تهدید میکند گفت: معتقدیم مرجان نباید جابهجا شود و اگر این کار نیز در نهایت صورت میگیرد باید قبل از ساخت سازهها روی آنها باشد. همچنین جابهجایی باید با روش درست و همراه با پایشهای آتی باشد که متاسفانه این موارد لحاظ نمی شود.
وی اضافه کرد: پس از جابهجایی اگر 50 درصد مرجانها سالم بمانند عالی است و باید برای 50 درصد دیگر در منطقه دیگری احیای مرجانی صورت بگیرد. با این حال آیا تعهدی از جابهجا کنندگان برای احیاء صورت میگیرد؟ شاهدیم حتی زمانی جابهجایی را صورت میدهیم که آنها در حال خفگی، مرگ و بیماری هستند.