عدم شمارهگذاری خودروهای غیراستاندارد قطعی است

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: باید ابعاد حقوقی خودروهای فروخته شده که شماره گذاری نمیشوند؛ مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن تصمیمات لازم درباره خریداران انجام گیرد؛ البته قطعا تصمیم برگشت خودروهای پرمصرف غیراستاندارد و شماره گذاری آنها نیست.
باید به اصول 55گانه کیفی سازی خودرو توجه شود
حمیدرضا فولادگر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «انرژی امروز» درباره وضعیت خودروهای پرمصرفی که بنا بر مصوبه دولت دیگر شمارهگذاری نمیشوند؛ گفت: طبیعتا وقتی خودروها از لحاظ کیفی ومصرفی استانداردهای لازم را نداشته باشند باید مانع از ورود آنها به خیابانها شویم.
وی در ادامه افزود: چه خودروهای تولید داخل و چه خودروهایی که وارد کشور میشوند باید از استانداردها اعلام شده پیروی کنند به عبارتی ضروری است که برای بهبود وضعیت آلودگی هوا و کنترل مصرف سوخت فسیلی در کشور پارامترهای 55 گانه کیفی سازی خودرو برای خودرو و از سوی خورو سازان، رعایت شود.
ایجاد زیرساخت برای تهیه خودرو استاندارد وظیفه خودروسازان است
این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه بخشی از این قوانین الزامی و بخشی اختیاری است، تصریح کرد: ما از خودروسازان و وارد کنندگان انتظار داریم حداقل آن ابعاد الزامی و قوانین موجود را رعایت کنند. وقتی چنین قوانینی مصوب شده است و چنین اصولی وجود دارد وظیفه شرکتهای خودروسازی است که زیرساختهای آن را آماده کنند.
وی در ادامه افزود: این موضوع که چرا باید چنین تصمیمی گرفته میشود. وقتی قرار بر این است که مصرف سوخت را کاهش بدهیم و از طرفی به دنبال کاهش آلودگی هوا هستیم طبیعتا باید این نوع برنامه اجرایی شود. البته دولت هم باید آن بخشی را که موظف به انجام آن است، به اجرا درآورد.
با اعتراض چوب لای چرخ برنامه های اجرایی نگذارید
نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه «نباید در برابر هر تصمیمی عدهای دست به اعتراض بزنند»، گفت: این که با اجرای هر تصمیمی عدهای واکنش نشان میدهد و چوب لای چرخ اجرای تصمیمات میگذارند، به نفع جامعه نیست. به جای اعتراض وقتی شاخص کیفیت تعریف میشود و استانداردها مشخص میشود؛ صنایع تلاش کنند به شرایط مقبول برسند. ضمن اینکه سازمانها و نهادها هم برای چنین تغییری همراهی لازم را انجام دهند.
وی در ادامه به مشکل خریدارانی که با تصمیم دولت متحمل ضرر و زیان میشوند، گفت:من درباره جزییات این خرید و فروش اطلاعی ندارم، اما اگر قرارداد بسته شده باشد و به یکباره شمارهگذاری لغو شود؛ باید به قرارداد نگاه انداخت که درباره بروز چنین اتفاقی پیشبینی صورت گرفته است یاخیر.
فولادگر با تاکید بر اینکه «مردم نباید در چنین تصمیماتی متضرر شوند»، گفت: باید ابعاد حقوقی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن تصمیمات لازم درباره خریداران انجام گیرد اما قطعا تصمیم برگشت خودروهای پرمصرف غیراستاندارد و شماره گذاری آنها نیست.



