خودروهای کم‌مصرف‌تر، باتری‌های کوچک‌تر

کاهش شدید قیمت باتری خودرو در تغییر سیاست انرژی در جهان بسیار موثر است. بر پایه گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی گرانتهام رواج باتری‌های ارزان سبب می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ دو سوم خودروهای تولیدشده در جهان با موتور برقی کار کنند.

به گزارش «انرژی امروز»به نقل از دویچه وله گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی گرانتهام در زمینه تغییر آب و هوایی و محیط زیست وابسته به دانشکده اقتصاد لندن برای آتمسفر آینده‌ی جهان خبرهای خوشی دارد. بر پایه این گزارش گرم شدن کره زمین می‌تواند سریع‌تر از حد انتظار کاهش یابد اما همه چیز منفی نیست.

پژوهشگران در زمینه‌های مختلف تحقیق می‌کنند که کاهش قیمت باتری خودروها و توسعه انرژی خورشیدی تا چه حد می‌تواند بر تغییرات آب‌و‌هوایی موثر باشد.آنها خواستار تغییر‌هاییموثر در مصرف انرژی در سطح جهان هستند.

محققان موسسه تحقیقاتی گرانتهام در پی شیوه‌هایی هستند که تولید کربن دی‌اکسید (CO2 ) را به ویژه در ارتباط با حمل و نقل در سطح کشورها به شدت کاهش دهد. و در این رابطه البته تعهد کشورها در عهدنامه‌های جهانی نیز برای تولید کمتر کربن دی‌اکسید کمک بزرگی است.

گسترش انرژی خورشیدی و رواج خودروهای برقی

برمبنای گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی گرانتهام هزینه انرژی خورشیدی در ۷ سال گذشته ۸۵ درصد کاهش یافته است و روند کاهش قیمت همچنان ادامه دارد. تا سال ۲۰۴۰ انرژی خورشیدی می‌تواند تا ۲۳درصد مصرف برق جهان را تامین کند. این مصرف تا سال ۲۰۵۰ به ۲۹ درصد می‌رسد.

محققان باور دارند که در صنعت خودروسازی گرایش به سوی ساخت خودروهای برقی به سرعت افزایش می‌یابد. این امر بیشتر به خاطر پایین آمدن سریع قیمت باتری‌های خودرو است، زیرا تاکنون موضوع باتری خودرو مهم‌ترین فاکتور در قیمت آن بوده است.

در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ میلادی باتری‌های خودرو تا ۷۳ درصد ارزان شدند. شرکت خودروسازی تسلا این امر را محتمل می‌داند که قیمت باتری خودرو تا سال ۲۰۲۰ تا بیش از ۶۰درصد دیگر ارزان شود.

بدین سان خودروهای برقی نسبت به خودروهای درون‌سوز بنزینی و دیزلی از جذابیت بیشتری برخوردار شده‌اند و به تدریج از نظر قیمت جای خود را در بازار خودروی جهان باز می‌کنند و خودروهای احتراقی را از بازار بیرون می‌رانند.

موسسه تحقیقاتی گرانتهام در زمینه تغییر آب و هوا و محیط زیست بر این نظر است که تا سال ۲۰۳۵ تولید یک سوم خودروهای جهان برقی خواهد شد. بر این مبنا تا سال ۲۰۴۰ نیمی از خودروها و در سال ۲۰۵۰ دو-سوم خودروهای تولیدشده در جهان موتور برقی خواهند داشت.

اتومبیل‌های برقی؛ بازگشت دوباره به فن‌آوری قدیمی

در سال ۱۸۸۱ یک مخترع فرانسوی به نام گوستاو ترووه اولین سه‌چرخه برقی را ساخت و در خیابان‌های پاریس با آن حرکت کرد. اولین خودرو در جهان می‌توانست با سرعتی تا ۱۲ کیلومتر در ساعت برسد و این سرعت در نمونه‌های بعدی از ۱۲ تا ۲۶ کیلومتر برساعت متغییر بود. یکی ازاین خودروها زیمنس بود که موتور آن بر روی محور نصب شده و باتری ۱۲ ولتی (سرب اسید) آن در پشت سر راننده قرار داشت.

قدمت اولین پیشگام در این صنعت به سال ۱۸۸۲ برمی‌گردد. ورنر زیمنس رونمایی اولین کالسکه الکتریکی یا همان تراموا امروزی `Elektromote` را در مکانی به نام هالنزه در نزدیکی برلین که کوفورشتندام امروز است، در یک مسیر۵۴۰ کیلومتری آزمایش کرد. این کالسکه با سیم‌های برقی هوایی که دو قطب داشت تغذیه می‌شد.

اولین خودروی الکتریکی جهان احتمالا توسط کارآفرین و مخترع آلمانی آندریاس فلوکن در سال ۱۸۸۸ ساخته شد. این خودرو شامل یک بدنه شبیه به کالسکه و یک موتور الکتریکی بود، که ظرفیت تولید ۰ ۷ کیلو وات را داشت. این نیرو به محور عقب با کمک یک بند چرمی منتقل می‌شد.

رکورد سرعت خودروی الکتریکی

`La Jamais Contente ` اولین وسیله نقلیه جاده‌ای بود که سرعتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت داشت. این رکورد سرعت در سال ۱۸۹۹ توسط مهندس بلژیکی و راننده مسابقه Camille Jenatzy به دست آمد. این خودرو مانند یک اژدر طراحی شده و مجهز به دو موتور ۲۵ کیلو واتی بود.

در سال ۱۸۹۹، ۹۰ درصد از تاکسی‌های نیویورک بوسیله موتورهای الکتریکی حرکت می‌کردند. در همان سال، لودویگ لونر و فردیناند پورشه ماشین الکتریکی خودشان به نام لونر پورشه را ساختند. پورشه برای گسترش این طرح اولین خودروی هیبریدی جهان را در سال ۱۹۰۲ طراحی کرد. `اتومبیل MIXTE` مجهز به یک موتور احتراق داخلی با افزایش باتری بود. در سال ۱۹۱۲ بیست تولید کننده رکورد ساخت ۳۳.۸۴۲ اتومبیل برقی را به دست آوردند.

در سال ۱۹۱۱، استارت الکتریکی برای موتورهای بنزینی اختراع شد و بدلیل پایین بودن قیمت نفت مدل‌های گوناگونی از این موتور بنزینی تولید شد، از اینرو تولید خودروهای الکتریکی تقریبا در سال ۱۹۲۰ متوقف گردید. خودروهای الکتریکی فقط در بازار خاصی کار خود را ادامه داد، در بریتانیا و ایالات متحده به عنوان ماشین حمل و نقل محلی شیر به کار گرفته می‌شد.

بحران نفت جرقه رنسانس

در دهه ۱۹۹۰ بحران نفت، جنگ خلیج فارس و همچنین نگرانی‌های زیست محیطی به یک رنسانس در صنعت ماشین الکتریکی منجر شد. تنظیم فاکتورهای هوای کالیفرنیا خودروسازان را ملزم به ارایه اتومبیل بدون تولید گازهای گلخانه‌ای کرد و این شروع دوباره صنعت خودروهای الکتریک شد. جنرال موتورز در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ توانست موتور الکتریکی EV1 را بسازد.

در ابتدای هزاره سوم، با عرضه و رواج خودروهای برقی ازنگرانی کارشناسان محیط زیست کاسته شد. از سال ۲۰۰۳ شرکت‌هایی که عمدتا کوچک بودند هم خودروهایی مجهز به موتورهای الکتریکی تولید کردند مانند `STROMOS` خودرو برقی که توسط شرکت آلمانی که از سال ۲۰۱۰ ساخته شد، استفاده سوزوکی از اسپلش یا اوپل آگیلا B.

در سال ۲۰۰۶، شرکت آمریکایی تسلا یک ماشین برقی اسپرت به نام تسلا روداستر را معرفی کرد. این ماشین از جایگاه خاصی برخوردارشد. مدل‌های بعدی در ۳ ۷ ثانیه به سرعتی تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید. با محدوده سرعتی معادل۳۵۰ کیلومتر و حداکثر سرعتی در حدود ۲۰۱ کیلومتر در ساعت، این اولین خودرو الکتریکی مناسب برای سفرهای دور بود.

خودروسازان آلمانی مطرح

پس از چند سال خودروسازان بزرگ آلمان خودروهای الکتریکی خود را به بازار عرضه کردند. ازسال۲۰۱۳ فولکس واگن E-up و بی ام و i3 در بازار عرضه کرد. آنها بطور قابل توجهی گران‌تر از اتومبیل‌های معمولی و تعداد آنها نیز محدود بود. به این خاطر تمایل به خرید این خودروها کم بود. درنتیجه این خودروهای الکتریکی فقط ۰ ۶ درصد از بازار خودرو آلمان را تشکیل می‌دادند.

خودروسازان معتقدند که آینده متعلق به خودروهای الکتریکی است. تا سال ۲۰۲۵، شرکت فولکس‌واگن می‌خواهد یک چهارم فروش محصولاتش را به خودروهای الکتریکی اختصاص دهد. فولکس‌واگن، دایملر می‌خواهند تسلا را به چالش بیاندازند و از آن پیشی بگیرند. انتظار می‌رود که دومین مدل الکتریکی پورشه تا سال ۲۰۲۰ به بازارعرضه شود، یعنی ۱۲۱ سال پس از ساخت اولین پورشه الکتریکی.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن