تکنولوژی کار خود را کرد افزایش 600هزار بشکه‌ای تولید شیل آمریکا

مدیرعامل مؤسسه بین‌المللی مطالعات انرژی فکتس آمریکا گفت: تولید نفت شیل آمریکا، امسال 600 هزار بشکه بالا رفته است.

فریدون فشارکی در گفتگو با خبرنگار «انرژی امروز» توضیح داد:برخی اخبار این ظن را ایجاد کرده که نفت شیل، با کاهش تولید مواجه شده و عده‌ای هم می‌گویند این منابع نفتی با افزایش تولید شش درصدی مواجه شده‌اند. باید گفت تصور کاهش تولید نفت شیل، اشتباه است.

وی افزود: در مقطعی که قیمت نفت به 40دلار سقوط کرده بود شاهد کاهش تولید بودیم، اما اکنون آمار چیزی دیگری می‌گوید. امسال تولید نفت شیل آمریکا حدود 600هزار بشکه بالا می‌رود. اگر قیمت شیل 40 یا 42 دلار مانده بود، احتمالا تولید آن صفر می‌بود.

این کارشناس بین‌المللی حوزه انرژی یادآور شد: قبلا تولیدکنندگان نفت شیل، هرسال قیمت‌ها را پایین و بهره‌وری را بالاتر می‌بردند، اما اکنون به نقطه‌ای رسیده‌اند که نمی‌شود خرج‌ها را پایین آورد و بهره‌وری را به سرعت بالا برد. در واقع، تکنولوژی کار خود را کرده است.

وی تصریح کرد: در این شرایط اگر قیمت نفت 50 تا 55 دلار باشد، تولید نفت شیل آمریکا 400 تا 600 هزار بشکه افزایش می‌یابد. اگر قیمت نفت به 60، 65 برسد، میزان این تولید، 1.5میلیون بشکه بالا می‌رود، اما اگر رشد تولید متوقف شود، باید قیمت بین 40 تا 45دلار باشد.

فشارکی با بیان اینکه «به همین دلیل برای اوپک، تصمیم در مورد تعیین میزان تولید برای اثرگذاری بر قیمت نفت، کار سختی است»، گفت: از یک طرف اوپک می‌خواهد قیمت نفت برای رقیب کاهش پیدا کند که خودش هم ضربه می‌خورد. اگر موقعیت را فراهم کند که قیمت بالا برود، رقیب قوی‌تر می‌شود. بنابراین، منطق می‌گوید قیمت‌ها بین 50 تا 55 دلار برای کشورهای اوپک مناسب است و اگر قیمت از این میزان بالاتر بروند، دردسرشان بیشتر می‌شود و اگر قیمتشان پایین برود خیلی در تولید نفت شل تاثیرگذار نیستند. البته اگر قیمت به 60دلار برسد، نفت‌های دیگر هم وارد بازار می‌شوند.

وی افزود: مساله این است که آمریکا سه مخزن بزرگ تولید نفت شیل دارد. یکی باید بالای 60 دلار باشد، یکی بیش از 55 و یکی 45 تا 50 دلار. به همین دلیل اطلاعات در مورد نفت شیل متفاوت است، اما اگر میانگین در نظر بگیریم، تولید نفت شیل آمریکا، امسال 600 هزار بشکه بالا رفته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن