ترامپ بازنده فضاسازی‌ها علیه ایران LNG راه‌حل آخر باشد

عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت گاز و پتروشیمی گفت: ترامپ قصد دارد دوباره ایران‌هراسی و فضا سازی های منفی علیه ایران را زنده کنند، اما تا به اکنون موفق نبوده است و به نظر می‌رسد بازنده این فضاسازی‌ها خود ترامپ باشد.

سید حمید حسینی در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» در خصوص مواضع ترامپ علیه ایران و همچنین چراغ سبز زنگنه به سرمایه‌گذاران آمریکایی اظهار کرد: زنگنه با صحبت‌های خود تاکید کرد که ما خواهان روابط کشورها برای پیشبرد منافع ملی خود هستیم و محدودیتی برای همکاری و مذاکره با شرکت‌های آمریکایی برای توسعه منابع نفت و گاز ایران نداریم.

او در ادامه افزود: مهم‌ترین دستاورد برجام از بین بردن ایران‌هراسی در عرصه بین الملل بود. مخالفان ایران چهره بدی از ایران در مقابل سایر کشورها ساخته بودند و ایران را همردیف کشورهایی همچون کره شمالی، زیمبابوه، کوبا و برخی کشورهای دیگر به‌عنوان کشوری با نظام بسته و دارای حکومت دیکتاتوری و ناقض حقوق بشر و طرفدار بمب اتم معرفی کردند اما برجام این ذهنیت را اصلاح کرد.

حسینی تاکید کرد: دنیا فهمید که ما اصراری بر بمب اتمی وساخت سلاح هسته‌ای نداریم و لذا فضای بسیار خوبی در دنیا ایجاد شد که در مقابل نیز صهیونیست‌ها، مخالفان عرب یا بسیاری از کشورها این موضوع را بر نمی‌تابند و پذیرش ایران در عرصه بین الملل را به‌عنوان یک کشور صلح طلب را همسو با منافع خود نمی‌بینند و کارشکنی‌های بسیاری کردند و با انعقاد قراردادهایی همچون قرارداد 500 میلیارد دلاری اسلحه سعی کردند نمودی در دنیا داشته باشند.

او با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ درباره ایران گفت: همه مباحث مطرح شد تا دوباره ایران هراسی و فضاسازی های منفی علیه ایران را زنده کنند، اما خوشبختانه تا اینجا به نظر می‌آید موفق نبوده‌اند چراکه دنیا توجهی زیادی به این صحبت‌ها ندارد و اوضاع نشان داده است که تا اینجای کار بازنده این امر عملاً خود ترامپ باشد.

عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت گاز و پتروشیمی اظهار کرد: اینکه شرکت‌ها چه عکس‌العملی در دراز مدت نشان خواهند داد باید صبر کرد و دید و نمی‌توان گفت که این فشارها و تهدیدات هیچ تأثیر منفی بر اقتصاد ایران ندارد، قطعاً آثاری خواهد داشت.

صادرات LNG آخرین راه حل باشد نه اولین گزینه

حسینی در خصوص صادرات گاز به شکل LNG که در مذاکرات بیژن زنگنه با هیات کره جنوبی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: با توجه به بازارهای بزرگی همچون بازارهای عراق، افغانستان، هند، پاکستان، کویت و حتی خود عربستان، فکر نمی‌کنم در  درازمدت به رفتن به سمت این مسیر نیازی داشته باشیم، و ضرورت داشته باشد به صادرات LNG و توسعه زیرساخت‌های ان در داخل کشور روی بیاوریم.

او در ادامه اظهار کرد: اگر بتوانیم سیاست‌های منطقه‌ای خود را به نحوی اصلاح کنیم و صلح و آشتی در منطقه ایجاد کنیم، می‌توانیم از عراق به عنوان دروازه تجارت با همسایگان استفاده کنیم.

حسینی با اشاره به موقعیت کشور عراق اظهار کرد: عراق با کویت، عربستان، اردن و سوریه مرز زمینی دارد، ما اکنون قرارداد صادرات 35 میلیون متر مکعبی با بغداد داریم، قراردادی 35 میلیون متر مکعبی نیز با بصره در حال نهایی شدن است؛ همچنین بازار صنایع عراق را نیز در اختیار داریم.

عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت گاز و پتروشیمی ادامه داد: عراق در صدد بازسازی صنایع خود است و نیروگاه‌های عراق شدیداً به گاز نیاز دارند حتی برای مصارف خانگی؛ بنابراین می‌توانیم بازار بزرگی در عراق ایجاد کنیم و از بازار عراق برای دسترسی به سایر بازارها استفاده کنیم.

او با اشاره به استراتژی وزارت امورخارجه و محمدجواد ظریف برای در اولویت قراردادن روابط اقتصادی با همسایگان ایران اظهار کرد: اگر بتوانیم فضای منطقه را با دیپلماسی که ظریف در پیش می‌گیرد، ما نیازی به سرمایه گذاری کلان در حوزه LNG که معمولاً قیمت‌های کمی برای خرید پیشنهاد می‌شوند نداریم؛ چرا که کشورها معمولاً به دنبال قیمت‌های بسیار پایین‌تر هستند و در مقابل قیمت‌های خوبی که به عراق و ترکیه گاز صادر می‌کنیم، سود خوبی برای ایران به همراه نخواهد داشت.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اینکه «صادرات LNGواقعاً باید آخرین راه حل ما باشد نه اولین گزینه»؛ تصریح کرد: اگر ابتدا تزریق گاز به چاه‌ها انجام گرفت، نیازهای داخلی را تأمین و جایگزین فراورده‌ها کردیم و توانستیم کشورهای همسایه را پوشش دهیم و در پایان اگر باز هم مازاد گاز داشتیم آنگاه باید به  LNG و توسعه زیرساخت‌های آن و سپس صادرات آن فکر کنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن