مذاکرات انتقال آب کارون با نروژ تمام نشده است

نایب رییس کمیسیون انرژی درباره قرارداد با شرکت نروژی برای انتقال آب کارون به ایذه وباغملک گفت: به آنچه در رسانه ها مطرح می‌شود، توجه نکنید.  مجوز شورای اقتصاد صادر شده اما مذاکرات بین بانک مرکزی و دولت نروژ به پایان نرسیده است.

هدایت الله خادمی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی درباره قرارداد با شرکت نروژی برای انتقال آب کارون به ایذه وباغملک گفت: به آنچه در حال حاضر در رسانه ها درباره این قرارداد مطرح می‌شود، چندان  توجه نکنید. چون این قرارداد فعلا جدی نیست.

یک قطره آب کارون هم به ایذه تعلق نگرفته است

وی در ادامه افزود: ایذه دروازه کارون است به عبارتی کارون از این منطقه عبور می‌کند و پس از آن به مسجدسلیمان، شوشتر، اهواز و بخش‌های دیگر می‌گذارد و به خلیج فارس می‌ریزد. در این 200 کیلومتری که کارون از ایذه و روستا‌ها و بخش‌های آن عبور می‌کند. یک قطره آب از آن نه برای شرب و نه برای کشاورزی به ایذه تعلق نمی‌گیرد.

نماینده مردم ایذه و باغملک با اشاره به اینکه این آب به مناطق مختلف و استان‌های مرکزی انتقال داده می‌شود، تصریح‌کرد: بر همین اساس در حال حاضر مردم این مناطق حتی آب برای خوردن ندارند و با بشکه آب آشامیدنی به آنها می‌رسد.یکی از این بخش‌ها ده دز است که 75 سال پیش با کرج همزمان به بخش تبدیل شدند.

سدهای کارون 3 و 4 باعث خشکی آب‌های زیرزمینی منطقه شده‌اند

وی در ادامه افزود: در حال حاضر دو نیروگاه کارون 3 و کارون 4 در ده دز وجود دارد که هر کدام به شیوه برقابی 2 هزار مگاوات برق از همان کارونی که از این منطقه می‌گذرد برق تولید می‌کند. این شهر را در حال حاضر با تانکر و تراکتور و بشکه آب رسانی می‌کنیم.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه به مردم این منطقه ظلم بسیاری شده است، تصریح کرد: آب‌های زیرزمینی از دست رفته، چاه‌ها و چشمه‌ها به دلیل احداث سدهای کارون 3 و 4 و برخی اعمال غیرکارشناسی دیگر خشک شده اند. این مساله در ده دز، ایذه، سوسن و روستاهای این منطقه بسیار است. ما روستاهایی داریم که 4 ماه است آب ندارد و بنابراین باید تانکر و مخزن،تراکتور و بشکه بگیری همانند عشایر باید آب برای آنها بیاورند تا آنها از این آب استفاده کنند.

با تانکر و تراکتور برای مردم آب می‌بریم

وی در ادامه افزود: در این بین به مردم اعلام می‌کنند که بین ساعت 2 تا 3 صبح با تانکر آب می‌آورند، مردم نباید بخوابند و باید صف بکشند که حال آب به آنها می‌رسد یا نه. بعد هم در ساعات بعدی هم به بخش‌ها و روستاهای دیگر آب رسانی کنند. در چنین وضعیتی ضرورت اجرای طرح آبرسانی به منطقه که مشخص است.

خادمی با بیان اینکه طرح آبرسانی به ایذه و باغملک از 20 سال پیش مطرح است و دوبار کلنگ خورده است، تاکید کرد: با وجود این برنامه‌ها تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است و همچنان جلوی چشم مردم طرح‌های آبرسانی برای سایر مناطق آن هم بیشتر برای صنعت و کشاورزی به اجرا در می‌آید.

دولت گفته بود خودتان فاینانسر بیاورید

وی در ادامه افزود: اینجا اما مردم آب برای خوردن هم ندارند. البته از دولت، وزارت نیرو و آقای نوبخت و استاندار تشکر می‌کنیم که با گذشت یک سال و نیم از درخوست دوباره انتقال آب به این منطقه همین که اسم خوزستان آمد اعلام کردند پول نداریم و خودتان فاینانسر پیدا کنید.

نماینده مردم ایذه و باغملک با بیان اینکه برای طرح های دیگر پول‌ها را استفاده می‌کنند، گفت: چنانچه هستند طرح‌های انتقال آب به مناطقی که صد برابر و هزار برابر منطقه ما هزینه بر است و دولت برای آن ردیف بودجه می‌گذارد و آن را تخصیص می‌دهد اما برای کار کوچکی مانند مورد ایذه و باغملک که مردمش آب برای خوردن ندارند، این شرط را گذاشته‌اند که فاینانس باید جذب کنند.

کار تابه حال تمام نشده است

وی در ادامه افزود: آنچه اتفاق افتاد هم همین بود برای تامین فاینانس مناقصه برگزار شد و شرکت نروژ برنده شد و مجوز شورای اقتصاد هم صادر شده است چنانچه می‌دانید انتقال آب شرب بحث امنیتی و حیاتی است و این روند کار معمول است.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در حال حاضر پیگیر آن هستیم که مذاکرات بین بانک مرکزی و دولت نروژ به نتیجه برسد. البته تاکنون با بانک نروژی به تفاهم می‌رسند و میان دو دولت امکان این فاینانس هست یا نه. اگر ان‌شاءالله تایید شد کار به مرحله اجرا می‌رسد. اصل فاینانس و منابع مالی است که تا کنون به نتیجه نرسیده است.

راهی به جز به نتیجه رسیدن مذاکرات نداریم

وی در ادامه افزود: البته ما امیدواریم که به نتیجه برسد به عبارتی راهی به جز این نداریم. دولت هم عزمش را برای کمک به مردم جزم کرده و چون مردم که حدود 400 هزار نفر هستند، آب برای آشامیدن ندارند و اینجا بحث کشاورزی و صنعت در میان نیست، نتیجه دهی این موضوع کمک شایانی به مردم این منطقه می‌کنند. در غیراینصورت مردم مجبور به ترک منطقه می‌شوند.

این طرح دروازه پروژه های بعدی خواهد بود

نماینده ایذه و باغملک با اشاره به اینکه این اولین فاینانسی است که ایران با نروژ برقرار می‌کند، تاکید کرد: این اتفاق بسیار خوب است به ویژه برای افزایش روابط با کشورهای اروپایی. البته این مساله دروازه ای هم برای بقیه پروژه‌های ایران می‌شود. امیدواریم این اتفاق برای مردم محروم خوزستان پیش بیاید.

بر اساس اخبار مطرح شده، شرکت نروژ در رقابت با تعدادی از شرکتهای خارجی از چین، ویتنام، کره جنوبی و ایتالیا برنده یک طرح بزرگ انتقال آب در ایران شده است. این طرح مربوط به انتقال آب در استان خوزستان است. ارزش این قرارداد را سه میلیارد کرون معادل ۳۲۰ میلیون یورو است. پروژه مذکور شامل انتقال آب شرب و کشاروزی از سد کارون به دشت ایذه و باغملک در شرق استان خوزستان اختصاص دارد و با تامین مالی نروژ صورت خواهد پذیرفت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن