استفاده از استاندارد بازیافت آب اروپا و آمریکا روحانی به حجتی دستور همکاری داد وزیر با تصمیمات دولت ۱۱ هم فکر نباشد می روم

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از ابلاغ اعتراض وزارت نیرو نسبت به ساخت سد ایلی سو ترکیه به دلیل تبعات زیست محیطی آن در منطقه گفت: از استاندارد سه کشور آلمان، آمریکا و اسپانیا برای بازیافت آب استفاده کردیم.  به گزارش خبرنگار نیروی 《انرژی امروز》، رحیم میدانی با تاکید بر اینکه تا مصرف آب مدیریت نشود،  معضل آب در بخش های مختلف باقی می‌ماند، گفت: بهره وری آب پایین است اما‌ تا مصرف مدیریت نشود مشکلات آب کشور حل شدنی نیست. وی افزود: نمود درست استفاده نکردن از آب های سطحی در تالاب ها دیده می شود و مشکل اضافه برداشت آب های زیرزمینی باید حل شود.  دستور روحانی به وزیر کشاورزی برای همکاری با وزارت نیرو معاون آب وزارت نیرو اظهار کرد: در ابلاغیه رییس جمهور به وزارت کشاورزی دستور داده شده که باید با وزارت نیرو همکاری کنند. ما پیش از این با چنین لحنی مواجه نبودیم و درواقع اتفاق خوبی افتاده است.  میدانی می ادامه داد: در شرایط نرمال باید ۸۰ میلیارد مترمکعب آب برداشت و استفاده کنیم و ۱۱ میلیارد متر مکعب حق السهم تالاب هاست.  وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال پروژه های بازیافت آب باشیم گفت: بزرگترین پروژه را در مشهد آغاز کردیم و در زمینه مطالعات مربوطه برای استفاده از آب بازیافت شده در کشاورزی و تغذیه سفره ها با شرکت آلمانی همکاری میکنیم.  معاون وزیر نیرو در امور آب ادامه داد: با توجه به نبود استاندار ملی پساب، استاندارد را از ۳ کشور دنیا دریافت کردیم.  استاندارد لزوما نباید بومی باشد بنابراین از استاندارد مربوط به استفاده از پساب کشورهای آلمان آمریکا و اسپانیا استفاده می‌کنیم.  میدانی تصریح کرد: بر اساس این پروژه سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب بازیافت میشود که اتفاق بزرگی است و پساب مشهد را بازیافت میکنیم. معاون وزیر نیرو در امور  آب با اشاره به بارش بسیار زیاد در ابتدای سال آبی در حوضه دریای خزر با ۹۲ درصد رشد گفت: بیشترین کاهش بارش را در حوضه دریاچه ارومیه با ۳۰ درصد کاهش داشتیم. میدانی یادآور شد: پراکنش بارش ها مناسب نبوده است. از سوی دیگر در سالهای اخیر به دلیل کمبود مالی نتوانستیم برنامه های احیای دریاچه ارومیه را اجرا کنیم. در سال های گذشته باز هم ۲۲ سانتی متر افت سطح داشتیم.  کاهش بارندگی نیز در این حوضه بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت. وی درمورد طرح انتقال آب به فلات مرکزی نیز گفت: ما ناگریزیم پروژه های انتقال آب را مطالعه و اجرا کنیم و دلیل آن شرایط کشور است.  یا باید جمعیت را به سمت مناطق پر آب ببریم یا باید آب را تامین کنیم. رییس جمهور نیز تاکید دارد که انتقال حوضه به حوضه آب صرفا برای شرب صورت گیرد. با مساله آب نباید امنیتی برخورد شود میدانی با تاکید بر اینکه من هم معتقدم انتقال باید به حداقل برسد، در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نیست با این موضوع امنیتی رفتار شود،  گفت: تنویر افکار عمومی بهتر از این است که به سراغ برخورد امنیتی برویم.

معاون وزیر نیرو در امور آب همچنین با تاکید بر لزوم اجرای طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی به مسدود سازی ۱۵ هزار حلقه چاه غیر مجاز در سال جاری اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۶۵۰ حلقه چاه مسدود شد چرا که اعتبارات کافی نداشتیم و در مجموع ۲۸ درصد اعتبار طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی به میزان ۱۱۴ میلیارد تومان تخصیص داده شد.

میدانی ادامه داد: از ابتدای این طرح ۳۲ هزار و ۵۰۰ کنتور هوشمند نصب کردیم و ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب کاهش برداشت از ۱۱ میلیارد مترمکعب هدف مشخص شده محقق شده است.  وی درمورد مهمترین کاری که در زمان معاونت آب انجام داده گفت: مهمترین کار من ایجاد تعادل بین منابع مالی و پروژه ها بود.  معاون آب و آبفا وزارت نیرو درمورد برداشت آب دریا و شیرین سازی، نیز گفت: این موضوع نباید نسبت به کشورهای اطراف حالت رقابتی پیدا کند.  در ضمن شیرین سازی آب دریا هزینه بر است. البته آب شیرین شده در کشاورزی به دلیل نبود توجیه اقتصادی کاربرد ندارد اما شیرین سازی آب برای شرب و صنعت توجیه دارد.  با مساله آب نباید امنیتی برخورد شود میدانی همچنین با اشاره به پیگیری طرح شورورزی گفت: در حال مطالعه هستیم تا ببینیم تا سال ۱۳۹۷ چقدر باید آب از دریای عمان منتقل کنیم. ریشه بحران آب، عدم تعادل است.  باید به قدر موجودی، آب برداشت کنیم.  معاونت وزیر نیرو در امور آب، درمورد انتخاب اردکانیان نیز گفت: ایشان جزو پیشکسوتان و افراد با تجربه بین المللی هستند و به پشتوانه مدیریت علمی به دنبال ایجاد تعادل بین منابع و مصارف خواهد بود نه سد سازی. رویکرد وزیر هم راستا با ۴ سال قبل نباشد از معاونت استعفا میدهم میدانی افزود: اگر وزیری رویکرد متفاوت با رویکرد های ۴ ساله گذشته نداشته باشد مجبورم کار را به شخص دیگری بسپارم. وی همچنین از مذاکره با اردکانیان و ارتباط با وی در سالهای گذشته گفت. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن