آغاز به کار نخستین نیروگاه بادی شناور جهان

نخستین نیروگاه شناور بادی جهان در شمال کشور اسکاتلند آغاز به کار کرد.

به گزارش انرژی امروز، اولین نیروگاه بادی شناور دنیا توسط استات اویل، غول نروژی متخصص در عملیات فراساحلی صنعت نفت ساخته شده است. این نیروگاه، 5 توربین شناور دارد که در فاصله 25 کیلومتری از سواحل شهر «Aberdeen» قرار گرفته اند.

 نیروگاه شناور «Hywind» ظرفیت تولید 30 مگاوات برق را دارد. بودجه ساخت و توسعه این نیروگاه بالغ بر 263 میلیون دلار تخمین زده می شود. این پروژه علاوه بر نزدیک کردن اسکاتلند به اهداف قرارداد پاریس، قادر است برق 20 هزار خانه را در این کشور تامین کند.

ساخت نیروگاه های بادی فراساحلی از دهه 1990 میلادی در دنیا آغاز شده است. از آنجایی که در فضای باز به خصوص نواحی نزدیک دریا، سرعت و شدت باد افزایش می یابد، نیروگاه های فراساحلی پتانسیل بسیار خوبی برای تولید برق دارند؛ اما ظرفیت و توان ساخت این مدل از نیروگاه ها در طی این سال ها تنها محدود به دریاهای کم عمق بوده است. اما نیروگاه «Hywind» که اخیرا در اسکاتلند آغاز به کار کرده است آغازی تازه در نیروگاه های بادی فراساحلی محسوب می شود. از طرفی این گام بزرگ، موقعیت مناسبی برای توسعه نیروگاه های بادی در آب های عمیق در کشورهای مثل ژاپن، آمریکا و کشورهای غربی دریای مدیترانه فراهم کرده است.

آیرین روملهوف معاون اجرایی بخش انرژی های تجدیدپذیر استات اویل دراین باره می گوید:« نیروگاه های مشابه Hywind را می توان در آب هایی با عمق بیش از 800 متر توسعه داد. این دستاورد آغازی تازه برای تسخیر بادهای دست نیافتنی روی سطح اقیانوس ها به شمار می رود.»

استات اویل همچنین برای ذخیره انرژی تولید شده این توربین ها، از باتری های لیتیومی مخصوص استفاده کرده است. باتری های نصب شده قادر است در یک ساعت، 1 مگاوات از انرژی تولیدی را ذخیره کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن