چه شرکت‌هایی از تحریم آسیب می‌ببینند؟

اگر کنگره ایران را تحریم کند، شرکت های بزرگ اروپایی و آمریکایی طرف قرارداد با ایران، با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

به گزارش «انرژی امروز» پس از امضای توافق سال 2015 بین ایران و شش قدرت جهانی، موسوم به برجام، شرکت‌های زیادی توانستند در ایران توافهم‌نامه‌های همکاری امضا کنند، اما موضوع این است که بعد از اینکه ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نکرد، کنگره 60 روز فرصت دارد که در خصوص تحریم‌های جدید ایران تصمیم بگیرد.

اما اگر کنگره ایران را تحریم کند، کدام یک از شرکت‌های خارجی از این تحریم‌ها آسیب خواهند دید؟

صنایع نفت و گاز

کمپانی توتال

کمپانی فرانسوی توتال موفق به امضای بزرگترین قرارداد نفت و گاز پس از توافق هسته‌ای شد. مقدمات این قرارداد در نوامبر ۲۰۱۶ فراهم شد و در ماه ژوئیه ۲۰۱۷ توسط مسوولان این کمپانی، شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس امضا شد. موضوع قرارداد بهره‌برداری از بزرگترین حوزه گاز طبیعی جهان در پارس جنوبی است.

وینترشال

شرکت وینترشال که از شرکت‌های وابسته به شرکت آلمانی BASF است موفق شد در مذاکرات خود با شرکت ملی نفت ایران، در آوریل سال ۲۰۱۶ مقدمات همکاری متقابل را فراهم آورد. اما این شرکت هنوز تصمیم مربوط به سرمایه‌گذاری در ایران را اتخاذ و اجرا نکرده است.

شل

کمپانی بریتانیایی شل در دسامبر ۲۰۱۶ طرح اولیه قرارداد بهره‌برداری از منابع نفت و گاز آزادگان، یادآوران و کیش را امضا کرد. پروژه توسعه این میادین نیز هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

گازپروم و OMV

کمپانی نفتی اتریشی OMV و شرکت گازپروم وابسته به شرکت نفتی گازپروم‌نفت تصمیم دارند با شرکت ملی نفت ایران در زمینه‌های اکتشافی و حفاری منابع نفت و گاز همکاری کنند.

صنایع هوانوردی

ایرباس

شرکت ملی هواپیمایی ایران، ایران‌ایر، اقدام به سفارش خرید یکصد هواپیمای ایرباس نموده است. نخستین هواپیما در ژانویه سال ۲۰۱۷ به ایران تحویل داده شد.

از آن گذشته، شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام آمادگی کرده است ۴۵ فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی خصوصی ایران‌ایرتور و همچنین ۲۸ هواپیما به شرکت هواپیمایی زاگرس بفروشد.

بوئینگ

شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا که رقیب شرکت ایرباس است نیز سفارش فروش ۸۰ هواپیما به شرکت ملی هواپیمایی ایران، ایران‌ایر، را دریافت کرده است.

شرکت آسمان، که سومین شرکت بزرگ هواپیمایی ایران است در ماه ژوئن اقدام به سفارش خرید ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ نموده است. این نخستین قرارداد خریدی است که پس از آغاز زمامداری دونالد ترامپ بین شرکت آسمان و بوئینگ امضا شده است.

صنایع حمل و نقل

زیمنس

شرکت آلمانی زیمنس در اکتبر سال ۲۰۱۶ قراردادی پیرامون بهینه‌سازی شبکه ریل قطار ایران با مقامات آن کشور امضا کرد. افزون بر این قرار است که زیمنس قطعات مربوط به تولید ۵۰ لوکوموتیو گازوئیلی‌‌برقی را در اختیار ایران قرار دهد.

آلستوم

رقیب فرانسوی زیمنس، یعنی شرکت آلستوم نیز یک قرارداد مشارکت انتفاعی (joint venture) با ایران امضا کرده است. هدف از این قرارداد ساخت مترو و قطارهای بین‌ شهری است.

صنایع حمل و نقل CMC

شرکت چینی CMC نیز پذیرفته است تجهیزات الکتریکی مربوط به ایجاد یک خط قطار سریع بین تهران و مشهد را در اختیار ایران قرار دهد.

صنایع خودروسازی

فولکس‌واگن

شرکت آلمانی فولکس‌واگن نیز پس از ۱۷ سال دوری از بازارهای ایران به بازار این کشور بازگشته و اقدام به صدور دو نوع خودروی «تیگوان» و «پاسات» نموده است.

دایملر

شرکت خودروسازی دایملر نیز کامیون‌های مدل «فوسو» را در اختیار شرکت خودروسازی ماموت قرار داده است.

رنو

شرکت خودروسازی فرانسوی رنو نیز یک قرارداد مشارکت انتفاعی با ایران امضا کرده است. هدف از این قرارداد ایجاد یک شاخه تولید خودرو با ظرفیت ۱۵۰ هزار دستگاه در سال است.

پژو

شرکت خودروسازی فرانسوی پژو پیش از تحریم‌ها مهم‌ترین عرضه‌کننده‌ خودروی اروپایی در ایران بود. شرکت پژو پس از توافق هسته‌ای و در سال ۲۰۱۶ اقدام به امضای چند قرارداد مشارکت انتفاعی با شرکت‌های ایرانی نمود. هدف تولید مدل جدیدی از این خودرو با مشارکت و همکاری ایران اعلام شده است.

بازار مالی

 اوبربانک

بانک اتریشی اوبربانکچ‌ نخستین موسسه مالی اروپایی بود که پس از رفع تحریم‌ها اقدام به امضای یک توافق مالی با ایران نمود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن