اظهارات موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی

طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که روز سه شنبه هفته گذشته توسط هیات رییسه با 34 امضا اعلام وصول شد، در جلسه علنی امروز مورد رسیدگی قرار گرفت.

به گزارش انرژی امروز، در جلسه استیضاح وزیر راه، محمد اسماعیل سعیدی، سید مهدی مقدسی، محمدرضا صباغیان بافقی، حسینعلی شهریاری، محمد حسین فرهنگی، نادر قاضی پور، اکبر ترکی و علیرضا بیگی به عنوان موافقان استیضاح وزیر راه به سخنرانی پرداخت.

لاریجانی: سئوالات استیضاح ابهام ندارد

در ابتدای جلسه علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران ، ری، اسلامشهر در اخطاری با استناد به اصل 60 قانون اساسی گفت: در سوالات مکتوبی که از سوی استیضاح کنندگان مطرح و تهیه شده است،موضوعات استیضاح صریح و بدون ابهام ذکر نشده است و این موضوع مغایر با ماده 223 آیین نامه داخلی مجلس و قانون اساسی است.

در پاسخ به این اخطار، علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: به نظر من موضوعات و سوالات استیضاح کنندگان وزیر راه صراحت دارد و ابهامی نیست و استیضاح کنندگان نیز در سخنرانی های خود توضیحات لازم را ارائه می کنند

لابی گری صورت نگرفته است

محمدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینیشهر نیز در اخطار قانون اساسی گفت: براساس ماده 223 آئین نامه داخلی مجلس، هیات رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذی ربط ارجاع کند و کمیسیون مکلف است،حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از استیضاح کنندگان و وزیر مربوطه موارد اجرا را بررسی کند.  

وی در ادامه افزود: بنده معتقدم باتوجه به سوگندی که نمایندگان و هم هیات رئیسه خورده اند؛این مسائل را جهت شفاف سازی افکار عمومی پاسخ دهید چون استیضاح های بعدی هم به همین شکل مطرح می شود و ما در این رابطه تاکنون چیزی به نام لابی گری در هیات رئیسه نداشته ایم و حتی در زمینه استیضاح وزیر علوم هم، همین مشکل به وجود آمده است.

لاریجانی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: البته شما زود قضاوت کردید،چیزی به نام لابی گری همان طور که گفتید وجود ندارد، استیضاح که مطرح شد همراه شد با بحث برنامه و بودجه که خودتان در جریان بودید که 6هفته صبح تا شب ما در خدمتتان بودیم و کمیسیون نمی توانست جلساتی را برگزار کند.

وی ادامه داد:ما موضوع را به کمیسیون ارجاع دادیم؛اما کمیسیون امکان تشکیل جلسه را نداشت؛بعداز اینکه بحث برنامه و بودجه تمام شد بحث را مطرح کردند و فرستادند و ما در اولین جلسه هم اعلام کردیم؛هیچ تخلفی صورت نگرفته است.

سعیدی: دلایل استیضاح وزیر راه مستندات قانونی است

پس از آن محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دلایل استیضاح وزیر راه بر مبنای مستندات قانونی است گفت: مجلس شورای اسلامی باید به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و اگر مشکلی در عملکرد وزرا و مسئولان دولتی وجود دارد این موضوع باید درصحن علنی مجلس پیگیری و مورد رسیدگی قرار گیرد؛بنابراین مطرح کردن مسائلی مبنی بر اینکه چند ماه تا پایان کار دولت زمان باقی است و نباید استیضاح در مجلس پیگیری شود،قابل قبول نبوده و وجهه قانونی ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از خانواده ها عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند گفت: متاسفانه ما می بینیم وزیر راه در پاسخ به سئوالات مردم و این خانواده ها به این میزان بسنده می کنند که «نگران نباشید حادثه دیدگان دارای بیمه بوده اند»بسیاری از خانواده ها در این حادثه حتی به خاکستر عزیزان خود نیز دست نیافتند؛بنابراین این سوال مطرح می شود که چرا قطار مجهز به امکانات و تجهیزات نبود و چرا امدادگران با تاخیر به محل حادثه آن هم پس از یک و نیم ساعت رسیدند.

سعیدی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از بی توجهی وزارت راه و شهرسازی در پیگیری مسکن اجتماعی گفت: آیا از بهبود وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی راضی هستید. در خصوص نوسازی ناوگان برون شهری و درون شهری حرکت قابل قبولی انجام شده است. متاسفانه وزیر راه و شهرسازی بدون ارائه نظر کارشناسی طرح مسکن مهر را `مزخرف` می داند؛ضمن اینکه مسکن اجتماعی نیز تا کنون در حد شعار باقی مانده است. همچنین وزارت راه با وجود تخریب توأمان عرضه و تقاضا اقدام خاصی نیز در این حوزه انجام نداده است.

وی با بیان اینکه با کدام منطق خرید 118 فروند ایرباس و 108 فروند هواپیمای بوئینگ برای ایران ایر انجام شده است افزود: منابع خرید این هواپیماها از صندوق توسعه ملی تامین شده که رویکرد قابل قبولی نیست؛ضمن اینکه در کنار این شرکت هواپیمایی 13 شرکت هواپیمایی دیگر هم وجود دارد که اقدام حمایتی برای آنها انجام نشده است.همچنین اقدامات وزارت راه در صنعت هوایی باعث آزادسازی نرخ بلیط شد این در حالی است که این موضوع منجر به  ایجاد انحصار و افزایش هزینه برای مردم گردید.

مقدسی: استیضاح به معنی نادیده گرفتن خدمات دولت نیست

پس از آن مقدسی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی پیرامون بند (1) استیضاح مبنی بر پاسخگویی وزیر به مطالبات اجتماعی گفت:استیضاح به معنی نادیده گرفتن خدمات دولت نیست؛بلکه براساس منطق و عقلانیت مطرح شده است.این موضوعات نیز به معنای مواضع فراکسیونی نباید قلمداد شود بلکه مباحثی جهت دفاع از حقوق ملت است.

وی در ادامه گفت: در همه دنیا بعد از وقوع حادثه‌ای بالاترین مقام مربوطه از مردم عذرخواهی می‌کند؛اما آقای آخوندی پس از اتفاق اخیر در مسیر تهران- مشهد می‌بایست استعفا دهد؛نه آنکه همه مسئولیت متوجه ایشان شود،بلکه برای آلام و دردهای مردم این کار باید انجام می شد.

وی افزود:وادارکردن مدیرعامل راه آهن به استیضاح اقدام درستی نبود و بهتر بود این کار توسط وزیر راه و شهرسازی انجام شود.

مقدسی افزود:چرا دو وزیر حرف‌های دوگانه را مطرح می کنند و چرا وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت را دور زده و با ارائه نامه‌ای به رئیس جمهور تقاضای واردات واگن را مطرح می‌کند در صورتی که ظرفیت شرکت‌های واگن سازی اراک مانند `هپکو` و `پارس` بسیار بالا است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با وجود واردات واگن ،حداقل وزیر می‌توانست سهم واحدهای داخلی را جهت احیاء بپردازد.متأسفانه عدم توجه به این موضوع سبب شده 140 دستگاه از 600 دستگاه درخواست شده وارد کشور شود.

صباغیان بافقی:معمولا افراد رده پایین مقصر شناخته میشوند

همچنین صباغیان بافقی، نماینده مردم بافق،ابرکوه، مهریز و خاتم در مجلس شورای اسلامی گفت: من به شخصه  آقای «آخوندی» را وزیر توانمند و صاحب ایده می دانم و  حتی اگر قرار باشد به او نمره ای بدهم به نظر من ایشان نمره قابل قبولی می گیرند. کمتر وزارتخانه ای را به یاد دارم که در این دولت و دولت های قبل پس از اتفاق افتادن اینگونه حوادث، مدیر رده بالایی از آن ها به دلیل کوتاهی آن ها در زیر مجموعه مرتبط استعفا داده و برکنار شده باشد که این امر پس از حادثه قطار تبریز- مشهد صورت پذیرفت.

عضوکمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: شاید سوال شود با این شرایط چرا استیضاح وزیر راه و شهرسازی را امضا کرده ام، موافقت من با استیضاح بیشتر به دلیل حادثه قطار تبریز -مشهد است که در سمنان رخ داد.

صباغیان بافقی ادامه داد: یکی از ضعفهای بزرگ مدیریتی کشور ما این است که در چنین حوادثی افراد رده پایین مقصر شناخته می شوند و تنبیه میشوند؛اما مسئولین ارشد که در رأس حوزه اجرایی هستند از پاسخگویی مصون بوده و در حاشیه قرار می گیرند،این درحالی است که در کشورهای پیشرفته خلاف این روند به عنوان یک اصل پذیرفته شده شناخته می شود.

شهریاری: تعداد کشته شدگان راه سرسام آور است

شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز یکی از موافقان استیضاح وزیر راه بود وی در این زمینه گفت: لازم می دانم درخصوص بند 13 متن استیضاح وزیر راه مطالبی را بیان کنم که تعداد فوت شده های جاده های کشور سرسام آور است.

وی در ادامه تصریح کرد:براساس آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته  16 هزار و 300 نفر در جاده های کشور کشته شده و حدود 313 هزار نفر نقص عضو به دلیل تصادفات جاده ای در کشور داشته ایم.اگر کمی دقت کنیم مشاهده می شود که تعداد زیادی از تخت های آی سی یو و بیمارستانی مربوط به افرادی است که در تصادفات جاده ای زخمی یا مجروح شده اند.

شهریاری بیان کرد:تلفات جاده ای هزینه های سنگینی را به سیستم بهداشت و درمان کشور و مردم ایران اسلامی تحمیل می کند که ریشه در زیرساخت های غیراستاندارد جاده های کشور دارد.

وی با بیان اینکه کریدور شمال- جنوب مورد بی مهری دولت قرار گرفته است، گفت: بندر چابهار قرار بود به یکی از بنادر بزرگ کشور تبدیل شود؛ولی زیرساخت های لازم جهت ترانزیت کالا فراهم نشده است.

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: اگر قرار باشد در بندری سالانه 6 میلیون تن کالا تخلیه شود، نیازمند تردد ترانزیتی 2 هزار کامیون 20 تنی است؛ راه های غیراستاندارد،اجازه تزانزیت کالا را نمی دهد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: کریدور شمال – جنوب که در دولت پیش شروع به کار کرد،قرار بود به شاهراه ارتباطی تبدیل شود،اما این مهم تاکنون محقق نشده است.متاسفانه در تنها جاده شمال تلفات سنگینی در تصادفات روزانه به مردم تحمیل می شود.

وی همچنین به معضل فرودگاه چابهار نیز اشاره کرد.

فرهنگی: علت اصلی حادثه ریلی سمنان است

فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان موافق استیضاح پشت تریبون رفت  و گفت: با تأکید بر اینکه بحث بنده عمدتاً متمرکز بر حادثه ریلی سمنان خواهد بود،ادامه داد: با توجه به وقت محدودی که برای موافقان استیضاح باقی مانده بود،عمده سخنان خود را پس از نطق وزیر ایراد خواهم کرد.

وی تأکید کرد:از هیأت رئیسه مجلس تقاضامندم برای صحبت‌های پایانی ترتیبی اتخاذ کنند که سخنان و استدلال محکم نمایندگان شنیده شود که اگر مسموع نباشد؛ممکن است برای مجلس خوب نباشد.

قاضی پور: لیست اموالتان را به قوه قضائیه ارائه دهید

در این بین قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در اظهاراتش به عنوان موافق با عصبانیت به اظهار نظر پرداخت به گونه ای که وقتی از لفظ بی پدر و مادر برای پول های صرف شده و به باد رفته اشاره کرد، لاریجانی به او واکنش نشان داد و گفت: انگار خیلی عصبانی هستید. قاضی پور هم گفت که با چنین وضعیتی چرا در برابر این همه پول از دست رفته عصبانی نباشم.

وی در این اظهار نظر گفت: آقای آخوندی مجلس قانون تصویب کرد و در پی آن شورای نگهبان آن را تایید کرد در این راستا نباید از بازنشستگان استفاده کرد ،اما در حیطه کاری شما چند صد بازنشسته مسئولیت سنگین دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شما قبل از تصدی گری در وزارت راه تعداد زیادی شرکت داشتید که تولید ثروت می کردید که از این بابت از شما گلایه ای ندارم اما شما لیست اموالتان را به قوه قضائیه ارائه داده اید یا خیر؟

وی یادآور شد:از زمانی که وزیر شدید دوستان و شرکاء از جمله آقایان انصاری ها، محمدهادی احمد آخوندی، خانم ها نفیسه و ریحانه رسولی و سیدمحمد صدر هاشمی نژاد و باجناق آقای حمید همدانی به ویژه آقای اصغر فقید کاشانی به طور مستقیم یا دست دوم از کارهای عملیاتی استفاده کرده اند یا خیر.

قاضی پور افزود: عملکرد آقای فقید کاشانی در بانک مرکزی را یادتان نرفته است ایشان با شما شریک شده اند بدون آنکه از شرکت ها استعفا دهند شما در 26 بهمن 92 به عنوان رئیس هماهنگی طرح  های سرمایه گذاری وزارتخانه به وی حکم مشاور دادید و بعد از آن ایشان چندین شرکت تاسیس کردند حال از وزیر اطلاعات نیز سوال دارم که چرا با این موارد برخوردی نکردید.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: افراد درجه یک وابسته به شما در وزارتخانه همگی چندین شرکت دارند و عضو هیأت مدیره آن شرکت ها فعالیت می کنند. در شرکت کمیسون سهامی خاص از معاونان و مدیرکل چندین نفر عضو هیأت مدیره هستند از سوی دیگر در کمیسیون فرمودید که فرزند شما هیچ شرکتی ندارد در حالی که شرکت های زیادی از سوی فرزند شما اداره می شود از جمله شرکت هایی همچون خانه شیراز به نام محمدهادی و  احمد آخوندی به عنوان اولین مدیران شرکت و رئیس هیأت مدیره فعالیت می کنند که بگویید ایشان با شما چه نسبتی دارد.

ترکی: به شهرهای حوزه انتخابیه ام از لحاظ توسعه ریلی توجه نشده است

ترکی، نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی افزود: خیلی ها بیان کردند که 2، 3 ماه بیشتر از فعالیت وزارت راه و شهرسازی باقی نمانده؛اما باید توجه داشت حدود 6 الی 7 ماه تا پایان فعالیت دولت یازدهم باقی مانده و اگر با این تفکر پیش برویم باید به نظارت ها توجه کافی نشود.

این نماینده مردم درمجلس دهم افزود:چشممان به جمال مبارک وزرا در مجلس روشن شد،اما آن ها آمده اند و همکارانم را مشغول می کنند تا از وظیفه اصلی سرباز زده شود.

وی افزود: در شب گذشته مشکلاتی در فرودگاه های اصفهان و مشهد وجود داشته و مسافران بیش از 7 ساعت داخل هواپیما محبوس شدند و متوسط تاخیر مسافرت های هوایی بالا است و در این قسمت مدیریت خوبی نبوده است.

ترکی افزود: در کارهای انجام شده در وزارت راه و شهرسازی عدالت رعایت نشده و به شهرهای حوزه انتخابیه ام از لحاظ توسعه جاده ای و ریلی توجه نشده است.

بیگی: آخوندی در تصدی مسئولیتش ناتوان و بی کفایت است

بیگی، نماینده تبریز، اسکو آذر شهر نیز در موافقت با استیضاح گفت:کسانی مانند سعیدی نژاد که در زمان تصدی مسئولیت راه آهن،به خریدار راه آهن تبدیل شدند و امروز لوکوموتیوهای جمهوری اسلامی ایران مربوط به سعید نژاد است.سعیدی نژادی که امروز در کشتیرانی جمهوری اسلامی مدیرعامل است؛ آیا وی امروز برای کشتی های کشور نقشه می چیند.

وی افزود:آقای پورسید آقایی خود سهام دار عمده راه آهن است؛لذا چنین موضوعاتی نشان دهنده بی کفایتی و ناتوانی آخوندی در تصدی مسئولیت اش است.

نماینده مردم  تبریز،آذرشهر، اسکو درمجلس شورای اسلامی با اشاره به بند 6 استیضاح، ادامه داد:ورود هواپیما برای نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر امر بسیار خوبی است؛اما سوال این است که طرح قرارداد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شرایطی را متحمل شده ایم و مصوبه هیات وزیران در خصوص تحویل یازده فروند هواپیما ایرباس و بیست فروند دیگر توسط شرکت هوایپیمایی جمهوری اسلامی ایران از طریق تسهیلات فاینانس که برای هواپیمای ایرباس به ارزش 15 میلیارد و 800 میلیون یورو شامل 8 میلیارد و 800 میلیون یورو اخذ تسهیلات و 2.7 میلیارد یورو سود آن است.

بیگی ادامه داد: هواپیماهایی  به ارزش 554 میلیون یورو شامل 320 میلیون یورو اخذ تسهیلات و 244 میلیون یورو سود آن به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و باز پرداخت اقساط از محل بهره برداری های هواپیما شده است؛ آنها موظف کرده اند که به طوری عمل کنند که هیچگونه بارمالی متوجه دولت نشود و این موضوع با اصل 44 قانون اساسی در خصوص افزایش سرمایه هما، عدم حمایت از بخش خصوصی، تاخیر در واگذاری ها بسیار مشکل دارد لذا آقای وزیر چه پاسخی برای نمایندگان دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: آیا می دانید از تعداد 53 هواپیمای ایران ایر،فقط 13 هواپیما عملیاتی است و بقیه خوابیده است؛ آیا می دانید 23 میلیارد تومان هزینه صندوق بازنشستگی بر دوش `هما` سنگینی می کند؟.

در ادامه وزیر راه و شهر سازی به ایراد سخنرانی پرداخت  که در بخش بعدی می آید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن