مصوبه مسکن اجتماعی هفته گذشته به هیأت دولت تقدیم شد

 وزیر راه و شهرسازی 3 بار برای دفاع از خود در جلسه استیضاحش پشت تریبون رفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی انرژی امروز، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح، در دفاع از خود گفت: قطعاً  این جلسه سخت و تاریخی به اینجا ختم نمی شود و در آینده نیز مورد قضاوت ملت ایران و نکته بینان تیزبین قرار خواهد گرفت و این می طلبد که من دقت در مطالبم را بیشتر کنم. . بخشی از این اظهارات در ادامه می‌آید:

آخوندی تصریح کرد: در اینجا ضمن ادای احترام و آرزوی غفران برای شهدا و جانباختگان عزیز و عرض تسلیت به خانواده این عزیزان و نزدیکان آنها و ملت ایران و همچنین نمایندگان آذربایجان، یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم و سایر دستگاه های اجرایی پوزش می طلبم. در اینجا نکته مهم این است که درباره ایمنی و تاب آوری سکونتگاه های ایران اعم از شهر و روستا در برابر سوانح طبیعی و مصنوعی بازاندیشی باید صورت بگیرد.

وی ادامه داد:در این عرصه باید تدابیر پیشگیرانه صورت بگیرد، در غیر این صورت احتمال وقوع سوانح برای انسان ها همواره وجود دارد. از این رو مهم رفتار سازمانی و شخصی ما است. از طرف دیگر، ابتدا از نمایندگان مجلس که رنج استیضاح را متحمل شده و وزارت راه را رصد و مشکلات را بررسی کردند، تشکر می کنم.همچنین از تمامی نمایندگان که پس از بررسی و تحقیق و تفحص از عملکرد وزارتخانه،از پیگیری استیضاح منصرف شدند سپاسگزارم. همچنین از تمام نمایندگان مجلس که از ابتدا با توجه ارزیابی مثبتی که از عملکرد وزارتخانه داشتند و به ویژگی های بسیار پیچیده عنایت کردند،نیز تقدیر و تشکر می کنم.

استیضاح در ایران یک نمونه از تمرین مردم سالاری دینی است

آخوندی تصریح کرد:به طور قطع استیضاح حق نمایندگان است، من از اینکه در این جایگاه قرار دارم، خشنودم و هیچ گلایه ای نداشته و با کمال افتخار در خدمت نمایندگان مجلس هستم و حتی آمادگی دارم هر ابهامی را تعیین کنم. به طور حتم استیضاح در ایران یک نمونه از تمرین مردم سالاری دینی است و از اینکه این مردم سالاری را در ایران و در این منطقه پرآشوب جهان به رخ جهانیان می کشیم، بسیار خشنودم.

آخوندی با اشاره به وضعیت جوی و برف و بوران در هفته اخیر گفت: بنده با توجه به جریان استیضاح سعی کردم که از وظایف در وزارتخانه غفلت نکنم و وزارتخانه از مسئولیت اصلی خود منحرف نشود. در هفته‌ای که گذشت 300 میلیون دلار برای توسعه فرودگاه مشهد و برای اجرا به هیأت دولت تقدیم شد و طرح آزادراه تبریز – مرند برای مشارکت ابلاغ شد.

تقدیم مصوبه مسکن اجتماعی در هفته گذشته به هیات دولت.

وی افزود:توسعه آزادراه شمال غرب کشور تا مرز بازرگان ابلاغ عمومی شد و فعالیت کارگاه‌ها با توجه به مساعد شدن وضعیت جوی بیشتر می‌شود و همچنین در هفته گذشته مصوبه مسکن اجتماعی به هیأت دولت تقدیم شد.

آخوندی با اشاره به دو سفیر اخیرش به استان‌های کرمانشاه و زنجان گفت: نمایندگان استان زنجان مشاهده کردند که پروژه زنجان – قزوین در 4 قطعه فعال است و همچنین در جریان سفر به کرمانشاه از راه‌آهن کرمانشاه به مرز خسروی بازدید شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت فراکسیون امید و مستقلان ولایی از ادامه فعالیت آخوندی در کسوت وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: از این دو فراکسیون که حمایت خود را از ادامه فعالیت بنده اعلام کرده اند تشکر می‌کنم.

آخوندی با بیان اینکه رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل،مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل است، افزود: اولین اقدام در زمینه توسعه حمل و نقل، تغییر انگاره در این بخش است برای اینکه بتوان دید و تصویری وسیع نسبت به توسعه زیربناها در کشور داشته باشیم.

170 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های در دست اقدام نیاز است

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل پروژه‌های موجود در دست اقدام 170 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است،ادامه داد:این میزان اعتبار مورد نیاز درحالی مطرح می‌شود که نمایندگان به حق خواستار فعالیت پروژه‌های زیربنایی دیگر که برای پیشرفت ایران اسلامی مورد نیاز است، هستند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: صرفا مبلغ پیش بینی شده برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم توسعه 190 هزار میلیارد تومان است؛یعنی باید سالی 40 هزارمیلیارد تومان هزینه شود تا به اهداف برنامه ششم توسعه دست یافت،اما نکته مهم این است که در برابر این ارقام چه تدبیری باید اتخاذ شود که به اهداف برنامه ریزی شده در 1404 دست یابیم.

آخوندی با بیان اینکه 575 هزار میلیاردتومان ظرف مدت 8 سال باید برای توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود،افزود:مبلغ تخصیص یافته و ابلاغی در سال جاری تا دوماه گذشته فقط 80میلیارد تومان بوده است؛یعنی رقمی شبیه صفر. در دو ماه گذشته هزار و 250 میلیارد تومان تخصیص نقدی دیگر اضافه شد که هزار و 300 میلیارد تومان شد.همچنین دوهزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه صادر شد.

در3 سال مسولیتم  5 هزار و 350 کیلومتر راه اصلی به راه های ایران اضافه شد

آخوندی با بیان اینکه در سه سالی که بنده مسئولیت داشتم با سه سال پیش از آن که  در دوران پرپولی دولت بوده است مقایسه می کنم، تصریح کرد:  در همین سه سال 5 هزار و 350 کیلومتر راه اصلی به راه های ایران اضافه شد در حالی که در سه سال قبل 4700 کیلومتر بوده است.

وی ادامه داد: حدود 7 هزار کیلومتر ما روکش آسفالت بزرگراه و آزادراه داشته ایم و این رقم در سه سال قبل 4600 کیلومتر بوده است ما فقط در این سه سال 6500 کیلومتر روکش آزادراه های اصلی را داشته ایم؛این رقم در سه سال قبل 5500 کیلومتر بوده است،این آمارها نشان می دهد اتفاقات بزرگی در این وزارتخانه در حال رخ دادن است.

آخوندی افزود:ما با 7 وسیله و 7 راه برای تأمین منابع مالی غیرازمنابع دولت به کار گرفتیم و بنده به طور یقین عرض می کنم،این روش درهیچ وزارتخانه ای و در هیچ دوره ای وجود نداشته است و برای 318 هزار میلیارد تومان در همین دو سال گذشته  اقدامات صورت گرفته که ممکن است گفته شود؛این مذاکره است و همچنین در این عرصه 204 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری یادداشت تفاهم امضا کرده ام و بازممکن است گفته شود؛این یادداشت تفاهم است ولی این رقم قرارداد قطعی  بوده است.

وی گفت:همچنین حدود 163 هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی امضا شده و شما کی سراغ دارید در همین 38 سال گذشته ظرف 3 سال برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل 163 هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی از منابع غیر دولتی،بدون تضمین دولت،بدون تضمین بانک مرکزی امضا شده باشد.

در شأن ملت ایران و به قد و قواره ملت ایران قرارداد بستم

وزیر راه و شهرسازی  ادامه داد:بنده همواره به عظمت ایران و به اقتدار ایران در منطقه و جهان و به اعتبار و موقعیت جمهوری اسلامی ایران ایمان و اعتقاد داشتم؛لذا زمانی که می خواستم مذاکره کنم برای 4 عدد لنج کوچک و برای چند عدد هواپیمای دست دوم مذاکره نمی کردم و مذاکراتی که من انجام دادم در حد و اندازه ملت ایران،در شأن ملت ایران و به قد و قواره ملت ایران بوده است و مذاکره ای انجام دادم که ملت ایران مفتخر باشد نه مذاکره ای که در واقع برای کارهای بسیار حقیر و کوچک باشد.

پیشرفته ترین سیستم الکترونیکی وارد ریل می شود

آخوندی گفت:پیشرفته ترین سیستم الکترونیکی وارد ریل می شود و من افتخار می کنم یک شرکت ایرانی در بین 8 شرکت جهان به موضوع حمل و نقل ریلی الکترونیکی وارد شده و اقدامات خوبی را انجام داده و بالاترین استاندارد اروپا را به دست آورده است؛ولی متاسفانه این توانایی ها در سایه اتفاقی تلخ قرار گرفته است. 

وی افزود:یکی از موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی،افزایش بهره وری است، در گذشته مسیر تهران مشهد، تنها امکان حرکت 55 قطار وجود داشت که درحال حاضربه 200 قطار افزایش یافته که نمونه افزایش بهره وری در نظام مدیریتی کشور است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: غیر از این موضوعات بحث تعمیر و مرمت ایستگاه ها نیز مورد توجه قرار گرفته است؛زیرا این ایستگاه ها باید به عنوان مرکز توسعه ای شهرها استفاده شود و علاوه بر مرمت چندین نمازخانه، 27 نمازخانه جدید نیز افتتاح کرده ایم.

هم اکنون از 60 فرودگاه در کشور تنها 9 فرودگاه فعال است

وزیر راه و شهرسازی جلب سرمایه‌گذاری را فقط مختص به حوزه ریل و آزادراه ندانست و گفت:در حوزه صنعت هوایی نیز اقداماتی در حوزه سرمایه‌گذاری انجام گرفته است،هم اکنون بیش از 60 فرودگاه در کشور وجود دارد ،اما تنها 9 فرودگاه فعال است؛بنابراین تلاش شده در تمام فرودگاه‌ها سرمایه‌گذاری انجام شود.

آخوندی با تأکید برنوسازی ناوگان کشور گفت:اکثر فرودگاه‌های کشور در این مدت فعال شدند، فرودگاه امام خمینی(ره) نیز توسط قراردادی که با بخش خصوصی منعقد شد در حال تکمیل است،هم اکنون نیز در تلاشیم تا قرارداد 3 میلیارد دلاری با بخش خصوصی داخلی و خارجی را در هیأت وزیران به تصویب برسانیم؛چراکه نگاه ما اکتفا به بودجه‌های دولتی نیست،چرا که با این منابع نمی‌توان کشور را اداره کرد.

800 میلیارد تومان در بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه

وی با یادآوری اینکه مدت‌هاست درکشور سرمایه‌گذاری درحوزه زیرساخت‌ها صورت نگرفته است،گفت:سرمایه‌گذاری به خصوص در حوزه صنعت هوایی بسیار گران است، امروزه 16 ایستگاه راداری و 14 رادار در کشور وجود دارد که همه عمر مفیدشان را طی کرده‌اند؛از این رو توانستیم 3 رادار وارد کشور کنیم که یکی از این رادارها وارد و در حال نصب است، همچنین 800 میلیارد تومان در بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و پل ارتباط هواپیما و برج مراقبت هزینه شده، منابعی هم برای تأمین زیرساخت‌های آتش‌نشانی در فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده است به نوعی که سال گذشته 12 ایستگاه مدرن سفارش داده شد.

وزیر راه و شهرسازی معتقد است:40 سال است باندهای فرودگاهی مهرآباد تعمیر و مرمت نشده است،بنابراین نیاز به نوسازی زیرساخت‌ها وجود دارد؛ وزارت راه و شهرسازی برهمین مبنا اقدامات نوسازی زیرساخت‌ها را هیچگاه متوقف نکرده همان‌گونه که طرح توسعه در فرودگاه زاهدان  و بندر چابهار را دنبال کرد.

تاریخی ترین کارها در صنعت هوایی کشور انجام شده است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه هوایی فارغ از مباحثی مانند ترمینال ها، فرودگاه ها و راهدارخانه ها اقدامات بزرگی صورت گرفته است گفت: در حوزه نوسازی صنعت هوایی کشور اقدامات بزرگ و اساسی صورت گرفته و مطمئنم این اقدامات تاریخی ترین کارها در صنعت هوایی کشور در طول سالیان گذشته است.

مذاکرات بین نمایندگان ایرباس و بوئینگ به صورت مستقیم در تهران بدون هیچ واسطه ای انجام شد

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سال ها در شرایط تحریم قرار داشت گفت: بسیاری از قراردادهایی که در صنعت هوایی کشور طی چند ماه گذشته انجام شده تا پیش از این وجود نداشت و هیچ مسئولی باور نمی کرد که ما بتوانیم این اقدامات را در صنعت هوایی کشور بدون اتکا به بودجه عمومی دولت انجام دهیم،البته تمام مذاکراتی که در این خصوص صورت گرفت به صورت مستقیم در تهران بین نمایندگان ایرباس و بوئینگ بدون هیچ واسطه ای انجام شد.

آخوندی با اشاره به اینکه بسیاری از این قراردادها به طور قطع  صنعت هوایی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد گفت: اگر این اقدامات انجام نمی شد چگونه می توانستیم با ایرلاین های بزرگ در دنیا رقابت کنیم ضمن اینکه باید برای این موضوع برنامه های اساسی ارائه می دادیم تا بتوان صنعت هوایی کشور را تحت تأثیرات مثبت قرار داد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آینده نزدیک تعداد هواپیماهای بیشتری وارد کشور خواهد شد افزود: تقاضا می کنم در بررسی این موارد انصاف را رعایت کنید چرا که حتی قبل از پیروزی انقلاب نیز کسی جرأت مطرح کردن این قراردادها را در کشور نداشت بنابراین تمامی قراردادها بدون هیچ واسطه ای صورت گرفت و تاکید شده که اگر مشکلی در این مسیر به وجود آید دولت ایران می تواند بر علیه طرف های قرارداد در اماکن قضایی شکایت کند.

وی با اشاره به اینکه تمامی قراردادها زیر نظر دستگاه های اطلاعاتی و نظارتی انجام شد گفت: این قراردادها بزرگترین دستاورد برجام بود و تمام توطئه های صهیونیست ها را خنثی کرد و آنها شکست خوردند بنابراین کم لطفی برخی از دوستان جای تعجب دارد همچنین در کنار این موضوع اقدامات قابل قبولی نیز درحوزه دریایی صورت گرفت به طوری که بیش از 500 میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری شد از سوی دیگر در حال حاضر راه آهن چابهار به زاهدان نیز در حال اجرا است که اعتبارات برای این موضوع در بودجه 28 میلیارد تومان بود که با این میزان تنها می توانستیم 3 کیلومتر را اجرا کنیم.

آخوندی با بیان اینکه من از اتفاق ناگوار ریلی که به وقوع پیوست شرمنده هستم، تصریح کرد: آقای `حسن بیگی` نماینده سمنان نیز در جریان حادثه ریلی قرار دارند و بنده همان روز حادثه به استان سمنان سفر کرده و شورای مدیریت بحران تشکیل و گزارش جلسه مدیریت بحران دریافت شد. زمانی که از جلسه مدیریت بحران بیرون آمدم، خبرنگاری از من سوال کرد.

وی ادامه داد: گزارشی درخصوص رسیدگی های انجام شده توسط سازمان های امدادی تا آن لحظه به خبرنگاران ارائه دادم و بعد بیان کردم به اتفاق استاندار و نمایندگان سمنان می خواهم از مصدومان این حادثه ملاقات کنم، و تمام این تلاش ها برای رسیدگی به مجروحان صورت خواهد گرفت و از خانواده جانباختگان نیز کمال مراقبت انجام خواهد شد.

آخوندی افزود: به خبرنگاران گفتم که کارهای انجام شده تا این لحظه جزو وظایف ما است و کار اضافه ای نیست این حداقل وظیفه بنده وزیر است وگرنه مصدومان حادثه خودشان از امکانات بیمه ای برخوردارند، اما وظیفه بنده خدمت رسانی به این عزیزان است، اما واقعاً بعداً این حرف منطقی را به حرف دیگری تبدیل کردند و مطرح شد که وزیر گفته این مصدومان بیمه هستند و بیمه پول آنها را می دهند و واقعاً بنده از این انعکاس خبر تعجب می کنم.

وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از این اتفاقات بنده توضیح دادم آنچه که بنده گفتم به این موضوع تاکید داشت ما وظیفه خود را انجام داده ایم و برای خدمت رسانی به مردم هیچ منتی وجود ندارد و وظیفه دولت و هر وزیری، خدمت رسانی به مردم است. بنده مطالب مذکور را از روی تواضع گفتم، اما موضوع را برای رسانه ها تشریح کردم که اگر سوءتفاهمی پیش آمده بنده از تمامی خانواده های حادثه دیدگان و مردم آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان عذرخواهی می کنم.

معذرت خواهی یک مسئول از مردم ایران افتخار است

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به عذرخواهی رسمی و کتبی خود درخصوص حادثه ریلی گفت:بنده بیانیه ای دادم که اگر فکر می شود در بیان من نقص و ضعفی وجود داشته من همین الان عذرخواهی می کنم و باز نیز عذرخواهی می کنم به دلیل اینکه معذرت خواهی یک مسئول از مردم ایران، یک افتخار است و مایه شرمندگی نیست.

صبح بعد از وقوع حادثه ریلی استعفای خود را تقدیم آقای جهانگیری کردم

آخوندی ادامه داد:بنده صبح شنبه بعد از وقوع حادثه ریلی با توجه به ابعاد حادثه استعفای خود را تقدیم آقای جهانگیری کردم،همچنین آقای پورسید آقایی نیز اعلام کردند استعفا می دهند،اما آقای `پورسید آقایی` گفت چون وزیر 12 حوزه دیگر را نیز مدیریت می کنند،بنده استعفا می دهم، اما نهایتاً آقای جهانگیری ساعت 14:30 بعدازظهر گفتند که طی صحبت هایی که با رئیس جمهور داشتند،استعفای مدیرعامل راه آهن کفایت می کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به تصمیم رئیس جمهور بنده به عنوان وزیر راه و شهرسازی محکم ،ادامه کار در وزارتخانه را پیگیری کردم، البته باید توجه شود گزارش کمیسیون عمران مجلس بیانگر آن است که مسئولیتی متوجه وزیر راه و شهرسازی نیست و همچنین گزارش کمیسیون بررسی سانحه نیز در این رابطه وجود دارد.

نامه 13 نفر از نمایندگان در تشکر از آقای وزیر

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در نشست علنی نوبت عصر امروز  در جریان جلسه استیضاح خود در  دو بخش به دفاع از خود پرداخت.در نشست علنی نوبت عصر برای بررسی استیضاح خود گفت: تعدادی از نمایندگان کمیسیون عمران به ویژه محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون، سید احسن علوی،کمال الدین شهریاری و هادی بهادری و همچنین عبدالکریم حسین زاده تلاش داشتند که در مخالفت با استیضاح و حمایت بنده پشت تریبون صحبت کند که آیین نامه داخلی مجلس چنین  اجازه ای به آنها نمی دهد لذا بنده به سهم خود از این نمایندگان تشکر می کنم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین تصریح کرد: 13 تن از نمایندگان آذربایجان شرقی نامه ای به بنده تحویل دادند که علاقمند به قرائت آن از پشت تریبون مجلس بودند اما آیین نامه مجلس در این مورد هم به آنها اجازه نمی دهد و بنده به سهم خود از حمایت های آنها تشکر می کنم.

محل اتهام در دادگاه است نه مجلس

وی در بخش دوم از سخنانش گفت: آقای فرهنگی مطالبی در پشت تریبون مطرح کردند که بنده متهم به مسائلی هستم، به ایشان باید گفت که جای اتهام در دادگاه است نه در مجلس.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های محمدحسین فرهنگی مبنی براینکه هیأت مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی متخصص نیست، افزود:آقای پورسیدآقایی 25 سال سابقه فعالیت در راه آهن دارد، همچنین آقایان خدایی، فتحعلی راد، تقی‌زاده و آشوری بیش از 20 سال سابقه فعالیت در راه‌آهن دارند و در هیچ دوره‌ای همانند این دوره هیأت مدیره راه آهن تا این حد متخصص نبوده است،لذا باید حداقل یک بار از متهم پیش از آنکه به وی اتهام زده شود و از تریبون رسمی اعلام شود موارد اتهامی گزارش شود.

وی ادامه داد: در صحبت‌های دیگری موضوعی مطرح شد؛مبنی براینکه کمیسیون بررسی سوانح غیرقانونی بوده است و چرا رئیس کمیسیون سوانح مدیرعامل شرکت راه آهن است؟ آیین‌نامه اجرایی کمیسیون سوانح اعلام می‌دارد که مدیرعامل شرکت راه آهن،رئیس کمیسیون سوانح است لذا باید ابتدا در این خصوص مطالعه شود و سپس اظهارنظر شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن