صندوق ذخیره اقلیم اسلو وام خرید دوچرخه میدهد
در سال ٢٠١۵ اسلو نخستین پایتختی بود که سرمایه گذاری در سوختهای فسیلی را ممنوع اعلام کرد. علاوه بر آن فروش خودروهای برقی در آنجا بیشتر از خودروهای معمولی است.
به گزارش «انرژی امروز» محمد درویش، مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در کانال تلگرامی خود به نقل از Ecowatch نوشته است:
شهر اسلوِ نروژ از صندوق ذخیره اقلیم و انرژی برای خرید سهچرخههای باری برقی، کمک هزینهای در حدود ٢۵ درصد از قیمت خرید چنین وسیلهای (بین ٢۴٠٠ تا ۶٠٠٠ دلار) در اختیار شهروندان خود میگذارد.
بر این اساس، انتظار می رود که۵٠٠ تا هزار دوچرخه برای سازمانها و واحدهای اقتصادی به خیابان بیایند.
Ecowatch نوشته است: به گفته انجمن شهر اسلو، شوربختانه منبع تامین کمک هزینه برای استفاده شخصی دیگر در دسترس نیست، اما هنوز هم این امکان وجود دارد تا برای پروژههای راهنما در محدوده مجموعههای مسکونی درخواست کمک هزینه کرد.
این تصمیم از جانب مقامات شهری اسلو به دلیل افزایش آلودگی هوا است که به برنامه دیگر این شهر، منع خودروهای دیزل، افزوده میشود.
بنا به گزارش آژانس محیط زیست اروپا، به رغم پیشرفتهای چشمگیری که در سالهای گذشته صورت گرفته، آلودگی هوا هنوز سالانه موجب مرگ زودرس ۴٠٠ هزار نفر در اروپا میشود. مشکلی که در سراسر اروپا به طور مداوم وجود دارد و سهم بریتانیا از این رقم ۴۰ هزار نفر است.
درویش ادامه میدهد: در سال ٢٠١۶، اسلو دست به ابتکار مشابهی زد و صندوقی برای پرداخت ٢٠درصد از قیمت یک دوچرخه برقی را به عنوان کمک هزینه به مردم ارایه داد.
این منبع تماما مصرف شد و از جهتی هم مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا معلوم شد که در میان آنها که از این کمک هزینه استفاده کردهاند، افراد ثروتمندی هم بودهاند که بیرون از شهر اسلو زندگی میکنند.
شرایط سخت جوی در اسلو و همچنین تپههای فراوانی که در آنجا وجود دارند، بازدارنده دیگری برای برنامه دوچرخههای برقی به شمار میآیند. با این وجود، اسلو به تلاش خود در دنبال کردن راه حلهای سبز در همه زمینهها ادامه میدهد.
در سال ٢٠١۵ اسلو نخستین پایتختی بود که سرمایه گذاری در سوختهای فسیلی را ممنوع اعلام کرد. علاوه بر آن فروش خودروهای برقی در آنجا بیشتر از خودروهای معمولی است و شهرداری یک میلیارد دلار در زیرساختهای لازم برای دوچرخه سواری سرمایه گذاری کرده است.
مدیر کل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ادامه میدهد:
وقتی ۴۰۰ هزارنفر در سال قربانی خودرومحوری در اروپا میشوند؛ در قارهای که کمینه استاندارد خودرو و سوخت آن به مراتب بالاتر از ایران است، میتوان دریافت که با ادامه روند کنونی و ورود سالانه یک میلیون خودرو جدید به کشور که عموما استانداردی پایینتر از خودروهای اروپایی دارند؛ چه فاجعه بزرگی را بهدست خود رقم میزنیم.
ما باید به جای ساخت بزرگراه و پل و تقاطع غیرهمسطح و پارکینگ طبقاتی، به گسترش حمل و نقل ریلی و عمومی، پیادهراه و مسیرهای ایمن دوچرخهسواری پرداخته و تسهیلات برای خرید دوچرخهها و سه چرخههای برقی در اختیار مردم قرار دهیم.
باید دولت از خودش شروع کند و ناوگان موتوری شهری دولت تبدیل به دوچرخهها، موتورسیکلتها و خودروهای برقی شود.
شعارهای زیبا را کنار بگذاریم و هر مقامی از مجموعه تحت امر خود شروع کند. ما میتوانیم در جامعه خویش اثربخش باشیم، اگر برای آنچه زیبا بیان میکنیم، حاضر باشیم هزینه دهیم.