بیشترین کشتیهای نفتکش کجا ساخته میشود؟
کشتیسازان کرهای هم اکنون با ساخت 196 فروند کشتی نفتکش بیشترین سهم را در ساخت این کشتیها در بین کشورهای دیگر دارند. تعدادی از مالکان کشتی یونانی برای ساخت کشتیهای نفتکش جدید خود به دنبال سفارش به کشتیسازان کره جنوبی هستند.
به گزارش انرژی امروز، شرکت Andonis TN Lemos برای ساخت دو فروند VLCC جدید در حال مذاکره با دو کشتی ساز کره جنوبی است. از سوی دیگر، گفته میشود شرکت های TMS Tankers و Pantheon Tankers Management نیز برای ساخت کشتیهای نفتکش خود با کشتی سازان کره جنوبی وارد گفتگو شده اند.
بر اساس گزارش های نشریه تریدویندز، این تحولات در حالی صورت میگیرد که هفته گذشته تعداد سفارش ساخت کشتی های VLCC افزایش یافت. بر این اساس شرکت DHT Holdings دو فروند نفتکش غولپیکر را به صنایع سنگین هیوندای (HHI) سفارش داد، و Brightoil Petroleum نیز قصد دارد شش فروند VLCC جدید سفارش دهد.
گفته می شود که شرکت کشتیرانی TN Lemos یونان برای ساخت VLCCهای مورد نظر خود در حال مذاکره با کشتی سازی های HHI و رقیب آن یعنی شرکت صنایع سنگین سامسونگ (SHI) است. هنوز مشخص نیست که این کشتیرانی قصد ثبت سفارش ساخت دو فروند نفتکش را دارد یا می خواهد سفارش یک فروند را ثبت کرده و ساخت یک فروند دیگر را مشروط کند.
منابع کشتی سازی ادعا کرده اند که شرکت HHI با داشتن قیمت استاندارد 79 میلیون دلار برای ساخت کشتی های نفتکش نسبت به رقبای خود پیش است. هزینه ساخت این نوع کشتی ها در کشتی سازی هیوندای در صورت داشتن آپشن های دیگر به 80 تا 81 میلیون دلار می رسد.
شرکت Lemos در ابتدای سال جاری میلادی علاقمندی خود را به ساخت کشتی های VLCC نوع Tier III در صورتیکه قیمت ساخت آنها به زیر 80 میلیون دلار برسد اعلام کرده بود. این شرکت هم اکنون دارای دو فروند VLCC است که هر دوی آنها در کشتی سازی هیوندای ساخته شده اند. اما دو فروند افرامکس این شرکت یونانی در کشتی سازی سامسونگ ساخته شده اند.
از سوی دیگر شرکت TMS Tankers که دارای یک ناوگان خصوصی و بزرگ کشتیهای نفتکش است، طی هفته گذشته یک فروند VLCC دست دوم خرید و گفته می شود که قصد سفارش ساخت دو فروند VLCC نوساز را دارد. اما تا کنون قراردادی در اینباره امضا نشده است. این شرکت رابطه خوبی با کشتی سازی سامسونگ دارد و طی سال گذشته تعدادی کشتی افرامکس و سوئزمکس سفارشی خود را از این کشتی ساز کره ای تحویل گرفته است.
در همین حال، شرکت Pantheon که ناوگانش متشکل از هفت فروند VLCC ساخت کشتی سازی های هیوندای و دوو است، قصد ساخت دو فروند VLCC بیشتر را دارد.
علاقه مالکان یونانی کشتی به ساخت VLCCهای جدید برای نخستین بار در ژانویه 2017 مورد توجه نشریه تریدویندز قرار گرفت. در آن زمان شایعاتی مبنی بر علاقه شرکتهای یونانی Embiricos، Eastern Mediterranean Maritime (EastMed)، و Minerva Marine برای ثبت قرارداد ساخت با کشتی سازی هیوندای با قیمت های جدید منتشر شد. شرکت EastMed این خبر را تکذیب کرد اما دو شرکت دیگر از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند.
با وجود افزایش سفارشهای ساخت VLCC، کارگزاران معتقدند که در بازار VLCCها تعجیل به چشم نمیخورد. این کارگزاران معتقدند که گرچه قیمتهای کنونی ساخت کشتی نفتکش برای برخی جذاب است، اما علاقه بسیار زیادی در بازار برای ساخت این کشتیها وجود ندارد. در حال حاضر مشکلات اقتصادی کشتیسازیهای کرهجنوبی و تامین مالی محدود در سطح صنعت کشتیرانی از موانع ساخت گسترده کشتی به شمار می رود.
اطلاعات موسسه کارگزاری Affinity نشان میدهد که کشتی سازان کره ای بیشترین سهم را در ساخت کشتیهای نفتکش در اختیار دارند. هم اکنون 196 فروند نفتکش (27.3 میلیون DWT) در حال ساخت در کشتیسازیهای کره جنوبی است. این در حالی است که کشتیسازان چینی 155 فروند و ژاپنیها ساخت 120 فروند را در اختیار دارند.