2 درصد مخازن نفتی اهواز زیر فرودگاه 25 درصد خارج از دسترس
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب با بیان اینکه ساخت و سازهای دهههای اخیر و فرودگاه فعلی اهواز مهمترین موانع توسعه میدان اهواز به شمار میآیند، گفت: مجموعه این موانع موجب شدهاند تا حدود 25 درصد از کل سطح الارض میدان نفتی اهواز همچنان از دسترس این شرکت خارج باشد.
بیژن عالی پور با بیان اهمیت میدان نفتی اهواز در تولید نفت و سرانه ملی ایران گفت: در حال حاضر فرودگاه بین المللی اهواز، وجود اماکن، کارگاهها و ساختمانهایی که بدون توجه به حریم میدان و برنامههای آتی حفاری احداث شدهاند، مهمترین موانع توسعه این میدان عظیم نفتی به شمار میآیند.
مهندس بیژن عالی پور با اشاره به اینکه میدان اهواز بزرگترین میدان نفتی کشور و یکی از ۱۰ میدان بزرگ جهان است توضیح داد: از زمان کشف این میدان در سال 1338 تاکنون افزون بر 500 حلقه چاه در محدودهای به طول ۷۵ و عرض ۸ کیلومتر حفر شده است که عمده آنها در شرق و شمال شرقی شهر اهواز واقعاند.
وی تصریح کرد: این میدان دارای سه مخزن آسماری، بنگستان و خامی است که حجم نفت درجای آنها در مجموع حدود ۶۵ میلیارد بشکه و گاز موجود در کلاهک آسماری و مخزن خامی آن، حدود ۵ تریلیون فوت مکعب برآورد میشود.
مدیرعامل مناطق نفتخیزجنوب با اشاره به سرمایه عظیم نهفته در این میدان یادآورشد: مجموع دبی کنونی این میدان از دو مخزن آسماری و بنگستان حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز میباشد که در آینده با اجرای طرح افزایش تولید، به مرز یک میلیون بشکه نزدیک خواهد شد.
وی توضیح داد: اخیراً از طرف مدیریت فنی این شرکت، طرح توسعه 11 مخزن از جمله مخازن آسماری و بنگستان اهواز نهایی و در اختیار مقام عالی وزارت قرار گرفته است که براساس این طرح، مجموع دبی هدف گذاری شده میدان اهواز تا پایان سال ۱۳۹۸ به حدود ۹۷۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید؛ ضمن اینکه دستیابی به دبیهای بالاتر نیز پس از رسیدن به دبی مذکور و بر اساس تجزیه و تحلیل عملکرد میدان دور از انتظار نیست و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مهندس عالی پور با توضیح اینکه در سالیان گذشته ساخت و سازهای زیادی در حریم این میدان صورت گرفته یادآور شد: هیچگونه راه حلی برای چشم پوشی از تعرض به محدوده عملیاتی میدان یا مناطقی که در نقشهی طرحهای آتی قرار دارند، وجود ندارد و ادامه تصرف محدوده چاهها یا لوکیشن های پیش بینی شده، فقط هزینههای دولت را افزایش داده و دسترسی به انفال و منابع ملی را با مشکل مواجه میسازد که نتیجهاش کاهش درآمد برای کشور است.
مهندس بیژن عالی پور با اشاره به گزینههای مختلف فنی برای غلبه بر مشکلات سطح الارضی و موانع حفاری در این میدان، توضیح داد: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برای جبران عدم دسترسی به بخش قابل توجهی از سطح الارض میدان، اقدام به بکارگیری روشهای خاص حفاری چاه از جمله حفاری چاه های خوشهای (حفاری ۴ تا ۵ حلقه چاه در یک محدودهی واحد)، حفاری چاههای انحرافی و افقی نموده است، با این وجود، هنوز هم نمیتوان همه بخشهای مخازن این میدان را به صورت متوازن در تولید مشارکت داد.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب افزود: اخیراً با توجه به رواج حفاری به روش ERD (یا حفاری با طول بلند Extended Reach Drilling ) ضمن مذاکره با شرکتهای ارائه دهنده این فناوری، تعدادی محل حفاری جهت به کار گیری این شیوه نوین نیز مشخص گردیده است که امیدواریم در آینده نزدیک این مهم عملیاتی شده و بخشی از مشکلات سطح الارض میدان مرتفع گردد.
وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت که استفاده از این تکنولوژیها، هزینه حفاری و تعمیرات آتی چاهها را به شکلی غیر متعارف بالا میبرد به گونهای که گاه بخشی از آن بودجه، از ارزش کل تأسیسات و اماکن سطح الارضی موجود، بیشتر است.
مهندس عالی پور در عین حال تأکید کرد: از منظر فنی با توجه به مشخصات خاص مخازن این میدان و بخصوص مخازن بنگستان و خامی آن، حتی حفاری طول بلند هم نمیتواند همه مشکلات سطح الارضی این میدان را مرتفع نماید، بنابراین لزوم در اختیار داشتن بخشهایی از سطح الارض میدان که هم اکنون به دلیل وجود ساخت و سازهای مختلف، در دسترس نیست برای بالابردن میزان تولید روزانه از این میدان و افزایش ضریب بازیافت آن در یک بازهی زمانی که اقتصادی باشد، ضروری است.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب، به طور مشخص فرودگاه کنونی اهواز را یکی از موانع توسعه میدان نفتی اهواز برشمرد و گفت: فرودگاه روی حدود ۲ درصد از سطح الارض مخازن میدان اهواز قرار گرفته که این ناحیه با حجم نفت درجایی حدود ۱.۳ میلیارد بشکه، استعداد برداشت افزون بر ۴۹۰ میلیون بشکه و دبی قابل انتظار ۱۴ هزار بشکه در روز را داراست.
وی افزود: در سال ۱۳۹۰ بر اساس مصوبه هیأت مدیره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مقرر گردید تا اراضی و مستحدثات ایجاد شده از جمله فرودگاه اهواز به طور دقیق مشخص و قیمت گذاری شود تا بتوان با کمک دو وزارتخانه نفت و راه و ترابری برنامه جابه جایی فرودگاه اهواز را عملیاتی نمود که علی رغم تلاشهای صورت گرفته تاکنون پیشرفت محسوسی به صورت عملی در این خصوص صورت نگرفته است.