حمایت دو غول سدسازی از اردکانیان

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و شرکت قدس نیرو، رضا اردکانیان را بهترین و هوشمندانه‌ ترین انتخاب دانستند.

سید محمدرضا رضازاده، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در گفتگو با خبرنگار نیروی «انرژی امروز»، درمورد انتخاب دکتر اردکانیان برای مدیریت وزارت نیرو از سوی رییس جمهور، گفت: جناب آقای دکتر اردکانیان بهترین گزینه متصور برای معرفی است؛ به دلیل جایگاه علمی و آشناییشون به ابعاد و کارهای مختلفی که وزارت نیرو برعهده دارد و به دلیل سوابق اجرایی و ارتباط کاری مستمرشان، چه مستقیم و چه غیرمستقیم طی سال های گذشته با وزارت نیرو، ایشان بهترین انتخاب هستند.

وی ادامه داد: اردکانیان هم زمانی در خود وزارت نیرو مسوولیت معاونت وزارت‌خانه را برعهده داشتند و سال‌های دیگری هم تا همین امروز در ارتباط با مباحث حوزه کاری وزارت نیرو فعال بودند، همچنین به دلیل ارتباط خوب با مراجع و مراکز بین‌المللی و سطوح عالی مدیریت کشور، مسایل و مشکلات وزارت نیرو را بسیار راحت‌تر می‌توانند حل کنند؛ با توجه به مجموعه جهات، دکتر اردکانیان یکی از بهترین گزینه‌های ممکن بوده و امیدواریم هرچه زودتر سیکل خود را در مجلس شورای اسلامی طی کند و شاهد حضور رسمی ایشان در وزارت نیرو باشیم.

مدیرعامل آب و نیرو، درمورد موانعی که بیطرف را از ورود به وزارت نیرو بازداشت، گفت: در اینباره باید از کسانی که به بیطرف رای ندادند بپرسید؛ من معتقدم هستم مهندس بیطرف دردوره مسوولیت خود، موفق بود و مسوولانه با وزارت نیرو برخورد کرد، درمورد مباحثی هم که در کل کشور مطرح می‌شود درمورد سدسازی، باید توجه داشت که ما غالبا دچار افراط و تفریط هستیم و برخی فضاسازی‌ها اجازه نمی‌دهد که با این مسایل منطقی برخورد شود، از یک طرف ما از مزایای مخازن ایجاد شده در کشور، بهره‌برداری می‌کنیم، بهره‌مند هستیم و مثل نعمت‌های دیگر چون سلامتی و امنیت، تا هستند مزیت و اهمیت آنها را حس نمی‌کنیم با این وجود برخی موارد و مشکلات در ذهنمان بزرگ به نظر می‌رسد البته چالش آب، چالش بسیارجدی‌ای در کشور است و معتقدم که مشکل اصلی نخست بحث آب‌های زیرزمینی و دودیگر بحث چگونگی استفاده از منابع آب و بهره وری این منابع است تا از شیوه‌های درستی در این حوزه استفاده نمی‌کنیم.

رضازاده با تاکید بر اینکه وقتی که پروژه‌ای را طراحی می‌کنیم، معمولا همه نیازهای مختلف را مانند نیاز زیست‌محیطی نیز دیده می‌شود، گفت: با این حال چه بسا در دوره بهره‌برداری توجه لازم صورت نمی‌گیرد و توصیه های بی‌رویه در کشاورزی باعث می‌شود سهمی را که برای مصارف زیست‌محیطی دیده‌ایم، در جای دیگری مصرف کنیم. به طور مثال در بحث دریاچه ارومیه که اکنون به عنوان معزل زیست محیطی مطرح است، وسعت باغات و اراضی کشاورزی طی چند سال گذشته بیش از سه برابر شده است، ما چگونه انتظار داریم که با توسعه‌ای که درکشاورزی می دهیم دریاچه ارومیه دچار مشکل نشود و چرا خیال می کنیم تمام این مشکلات را باید به گردن سدها بیاندازیم؛ کار سد، تنظیم است و مصرف کننده آب نیست؛ باید آبی را که تنظیم می کند را درست مصرف و مدیریت کنیم.

مدیرعامل آب و نیرو درمورد انتقاداتی که از بیطرف شد به نام سدسازی، تصریح کرد: ممکن است در جاهایی نباید سد زده می‌شد و مطالعات ضعیف بوده، بالاخره در مجموع حرکتی که در این عرصه داشتیم حرکت مثبت و موثری بوده است؛ سدسازی یکی از مزیت‌های ایران بوده است که نباید به سادگی آن را زیر سوال ببریم.

وی درمورد کمپین‌های مخالف اردکانیان و خواست یکی از آنها برای توقف طرح انتقال آب بهشت آباد، گفت: اساسا بحث پروژه‌های انتقال آب در کشور ما و در سیاست‌های وزارت نیرو منحصر به انتقال آب شرب در مواقع ضروری و به میزان محدود است؛ بنابراین وزارت نیرو با انتقال آب مثلا برای مصرف کشاورزی به شدت مخالف است و حاضر به اجرای چنین کاری نیست.

رضازاده درمورد وضعیت اخذ مجوز محیط زیست برای اجرای این پروژه و صحت اجرای پروژخ درحالی که مجوز دریافت نشده، گفت: روال متعارف کاری ما این است که حتما مجوز زیست محیطی را برای اجرای پروژه بگیریم اما درست است که در کشور ما قبلا طرح‌هایی وارد بخشی از مراحل اجرایی شده است و مجوز زیست‌محیطی نگرفته؛ بله چنین چیزهایی نه فقط در وزارت نیرو بلکه در دستگاه‌های دیگر نیز وجود داشته است به همین خاطر در ریاست جمهوری یک کمیته سه نفره‌ای تعریف کردند که در این کمیته درمورد پروژه‌هایی که عملیات اجرایی آن بدون مجوز محیط زیست شروع شده بود، تصمیم‌گیری شود؛ تعدادی از پروژه‌های وزارت نیرو در لیست وجود دارد، پروژه‌های دیگر دستگاه‌ها هم هستند اما خاص پروژه بهشت آباد، از وقتی که ما دستگاه اجرایی آن شدیم، تامل کردیم، جوانب کار را سنجیدیم و پیگیر مجوز محیط زیست بودیم؛ در بهشت‌آباد تا زمانی که مجوز محیط زیست به نتیجه نرسد فعالیتی انجام نخواهیم داد، در گذشته کارهایی انجام شده و در طول خط چه در سمت کرمان، چه در سمت یزد که صرفا خط لوله مطرح است، فعالیت‌های گذشته ادامه داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال نمی دهید مجوز صادر نشود؟، گفت: ما گزینه‌های مختلفی برای تامین آب این مراکز جمعیتی داریم و بحث انتقال آب از خرسان 3 نیز مطرح است که مجوز زیست محیطی دارد، اگر مجوز بهشت آباد به نتیجه نرسد ما گزینه دیگری را برای تامین آب پیش رو داریم.

نگاه مثبت به توان اردکانیان برای تفکیک وزارت آب و انرژی

سعید مهذب ترابی، مدیرعامل شرکت قدس نیرو و رییس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران نیز در گفتگو با خبرنگار انرژی امروز»، با تاکید بر اینکه انتخاب اردکانیان برای تصدی وزارت نیرو، انتخاب هوشمندانه ای است، گفت: ما در شرایط فعلی باید نگرش و رویکرد جدی و مدبرانه به بخش آب کشور داشته باشیم. با توجه به سبقه ایشان، تجربه بالایی که دارند و با در نظر گرفته تخصص وی در بخش آب و جامع نگری که در مدتی که در یونسکو کار کردند ایجاد شده؛ حتما آقای اردکانیان می‌تواند مفید باشد و امیدواریم که حضور ایشان باعث شود که قسمت برق وزارت نیرو و آب دو تکه شوند، وزارت آب تشکیل شود و برق هم به وزارت انرژی بپیوندد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع باعث بزرگ‌تر شدن چشمگیر وزارت نفت نمی‌شود، گفت: وزارت نفت بزرگ هست، در فاز اول باید تصدی‌گری از برق گرفته و فعالیت حاکمیتی منتقل به وزارت نفت شود؛ در این صورت آینده خوبی برای برق رقم خواهد خورد. شاه کلید این تفکیک بحث ایجاد وزارت آب است و پیشنهاد می‌دهیم وزارت آب کشور به بحث آینده پژوهی بپردازد و با سایر حوزه‌ها ادغام نشود.

مهذب‌ترابی گفت: هر وزیری که به وزارت نیرو آید، با پکیجی از حامل‌های انرژی روبرو می‌شود. آب و برق دو مقوله جداست و این دو رویکرد متناقض، به علت اینکه بخش تصدی‌گری دست شهرداری‌ها بود به هم چسبیدند؛ از سوی دیگر بحث سدها و نیروگاه‌های برق آبی مطرح بود بدین دلیل مدیریت شرکت‌های آب و آبفا و … را به وزارت نیرو واگذار کردند. این در حالی است که  92 درصد انرژی اولیه نیروگاه‌های ما توسط وزارت نفت تامین می‌شود؛ تناقضات موجود با تفکیک وزارت آب و انرژی به حل مشکلات برق نیز کمک می‌کند.

به گزارش انرژی امروز، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در سال 1368 تاسیس شد. رسالت اصلی این شرکت بالفعل کردن بخش قابل توجهی از پتانسیل‌های کشور در زمینه انرژی برق آبی و توسعه تأسیسات ذخیره و انتقال آب است. این شرکت، احداث سدهای بزرگی چون کارون3، کارون4، کرخه، مسجدسلیمان، گتوند، خرسان3، رودبار لرستان، چم‌شیر، سیاه بیشه، سیمره و بختیاری را در کارنامه خود دارد.

همچنین شرکت قدس نیرو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مهندسی ایرانی است که از سال 1354 در اجرای پروژه‌های انرژی، آب، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع جنبی مرتبط با آن فعالیت دارد.

فعالیت این شرکت، ارائه خدمات مهندسی پیشرفته در زمینه احداث و توسعه نیروگاه‌های گازی، بخاری، سیکل ترکیبی، انرژی‌های نو، صنایع نیروگاهی، پست‌های انتقال نیرو، شبکه‌های انتقال و توزیع، سازه‌های آبی، خطوط انتقال گاز و سایر خدمات مورد نیاز در صنایع و بخش حمل ونقل ریلی است.

تاریخچه شرکت مهندسی قدس نیرو به عنوان یک شرکت مستقل ایرانی به پیروزی انقلاب اسلامی و با خلع ید از یک شرکت‌ مشاور خارجی باز می‌گردد. هسته اولیه شرکت با بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصان ایرانی و ایجاد ساختارهای مناسب مدیریتی و تخصصی شکل گرفته و در سال 1362 از نام قبلی به قدس نیرو تغییر نام یافت.

این شرکت در زمینه آب و فاضلاب ، درحوزه آبیاری و زهکشی و سازه‌های وابسته و کشاورزی، تونل، حمل و نقل ریلی، خطوط انتقال آب، راه و ساختمان، سد و نیروگاه‌های برقابی، محیط زیست  و منابع آب فعالیت می‌کند.

اردکانیان شرکت سدسازی ندارد که نگران بیکاری آنها باشد

 رضا اردکانیان پیش از این در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه گفته می‌شود وی به دنبال رویه سدسازی است، گفته بود که «طرفدار کار ضروری در هر دوره هستم. اولویت اصلی کار را توجه به نحوه صحیح استفاده از منابع زیست‌محیطی می‌دانم. من شرکت سدسازی ندارم که نگران بیکاری آنها باشم. در دوره‌ای باید آب‌ها را مهار می‌کردیم و باید تمرکز می‌کردیم تا در دوره کوتاه منابع آب‌های سطحی را کنترل کنیم. آن دوره سپری‌شده است. بخش‌هایی هنوز باقی است ولی توجه بیشتر باید به اقتضائات دوره مدیریت تقاضا باشد. این‌که آب‌ها را چگونه مصرف می‌کنیم.

باید به این مسئله توجه داشت که آیا  نقاط کم آب همه کارهایی که لازم است درزمینهٔ نحوه مدیریت مصرف انجام می‌دهند یا خیر. چون اگر به این مسائل توجه نکنند آب‌های جدید هم مصرف می‌شود و مشکلات همچنان باقی خواهد ماند. باید قبل از هر ونه اقدام بررسی شود که مناطق پرآبمان آیا همه کارهایی که اقتضا منابع پرآب است را انجام می‌دهند یا خیر؟ این‌ها مسائلی است که باید مورد گفتمان قرار گیرد.

یک مستشرق آلمانی شگفتی ساخت قنات در ایران را با ورود بشر برای اولین بار به کره ماه مقایسه کرده بود.   بنابراین ملتی که تعاملی صحیح با طبیعت داشته، قطعاً می‌تواند مسائل خود را مدیریت کند. این مسئله زمانی که اقدام به تأسیس مرکز بین‌المللی قنات کردیم و می‌خواستیم مجوز آن را از یونسکو بگیریم باعث غرورمان شد.

کارهای بزرگی انجام‌شده است. در ۱۰ سال گذشته تمرکزم بر روی حفاظت منابع زیستی بوده است و استاد تمام دانشکده علوم زیست‌محیطی دانشگاه آلمان بودم. انستیتویی برای دانشگاه سازمان ملل برای مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع زیست‌محیطی تأسیس کردم، این انستیتو اولین انستیتویی است که در تاریخ سازمان ملل دوره دکتری برگزار می‌کند و مدرک می‌دهد.   دوستانی که این مسائل را مطرح می‌کنند دغدغه‌هایشان را مطرح می‌کنند و مطمئن هستم این‌گونه قضاوت‌ها با گفتگو اصلاح می‌شود.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن