بعید است افزایش هزینه خودروهای لوکس بر آلودگی هوا اثر بگذارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: معمولا آنچه در مقوله زندگی لوکس مطرح می‌شود، به افرادی تعلق دارد که حاضر به پرداخت مبالغ بالا هستند، بنابراین بعید است افزایش هزینه خودروهای لوکس بر کاهش خودروهای تک سرنشین و آلودگی هوا اثر بگذارد.

علی بختیار در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «انرژی امروز» در واکنش به پیشنهاد بالا بردن هزینه زندگی لوکس و تعیین عوارض  سنگین به خودروهای لوکس برای مقابله با آلودگی هوا و ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تصریح کرد: برای چنین برنامه ای باید موارد مختلفی را در نظر بگیریم؛ مثلا ما در حال حاضر نرخ بنزینی که برای خودروهایمان در نظرگرفته ایم با قیمت واقعی آن اختلاف زیادی دارد. به ویژه اینکه با بالا و پایین شدن نرخ ارز  این تفاوت و اختلاف هم  تغییر می‌کند.

وی در ادامه افزود: معمولا مجلس طرفدار ثبات قیمت‌ها  به ویژه حامل‌های انرژی است بنابراین ترجیح می‌دهد قیمت‌ها ثابت بماند اما درباره بالا بردن قیمت استفاده از خودروهای لوکس با توجه به اینکه قطعا نیاز به برنامه ریزی بر مصرف سوخت آنها هم دارد؛ این موضوع به عنوان یک برنامه باید مورد بررسی قرار گیرد.

نگاهی همه جانبه برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا نیاز است

نماینده مردم گلپایگان با اشاره به اینکه ما باید هم بر خودروهای تک سرنشین و هم خودروهایی که مصرف غیر بهینه دارند، برنامه ریزی داشته باشیم، تاکید کرد: ما باید نگاهی همه جانبه داشته باشیم چنانچه برای کاهش آلودگی ناشی از سوخت علاوه بر خودروهای لوکس تک سرنشین، خودروهای فرسوده و هم خودروهایی که با کیفیت پایین از سوی تولیدکنندگان داخلی به بازار عرضه می‌شود در نظر بگیریم و یک برنامه جامع کنترل آلاینده ها داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: شاید با بالابردن هزینه زنگی لوکس موجب کاهش استفاده از خودروهای تک سرنشین شویم اما اینکه واقعا این رویه می‌تواند به بهینه سازی مصرف سوخت کمک کند جای سئوال دارد. معمولا ماشین‌های خارجی و آنچه در مقوله زندگی لوکس مطرح می‌شود، به افرادی تعلق دارد که حاضر به پرداخت مبالغ بالا هستند پس اثرگذاری این موضوع را باید با کار کارشناسی مشخص کنیم.

باید ببینیم چه برنامه‌ای مدنظر است و کارشناسان چه نتایج و عواقبی را برای آن مطرح می‌کنند.

بختیار با بیان اینکه اگر بتوانیم با ساز و کار مشخص عوارضی تعیین کنیم شاید در کوتاه مدت تا حدودی به کاهش آلودگی و ترافیک کمک کنیم، تاکید کرد: اما پاسخگویی آن برای بلند مدت مشخص نیست، بر همین اساس برای پیگیری نظر شهردار تهران باید کار کارشناسی و مطالعه دقیق انجام گیرد؛ چنانچه  به سهولت نمی‌توان رقم مشخص کرد و باید درباره خودروها  و نوع آن هم برنامه مشخصی تدوین شود.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد  اینکه برنامه‌ای ناگهانی مطرح می‌شود و انتظار اجرا شدن آن را به سرعت داشته باشیم کار صحیحی نباشد. موضوعی در حد نظر مطرح شده باید ببینیم چه برنامه‌ای مدنظر است و کارشناسان چه نتایج و عواقبی را برای آن مطرح می‌کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن