انتقال بی‌سیم داده‌های مخزن به سطح

شرکت بین المللی خدمات حفاری Expro، به تازگی موفق به توسعه ابزاری نوین برای انتقال داده های فشاری مخزن از طریق امواج الکترومغناطیس به روی سطح شده است.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، شرکت Expro در یک آزمایش میدانی موفق شد با استفاده از فناوری خود در یک چاه توصیفی رها شده در اعماق دریا که با استفاده از پلاگ سیمانی بسته شده است، داده های فشاری مخزن را دریافت کند.

این سیستم نوین در دریای شمال نیز نصب شده است و برای درک بهتر داده های مخزن و بهینه سازی برنامه های آتی تسعه مخزن استفاده خواهد شد. همچنین به دلیل عدم نیاز این سیستم به هیچ گونه کابل و یا سیم، تطبیق پذیری کاملی با قوانین رهاسازی چاه ها و دیگر برنامه های تکمیل آن ها خواهد داشت.

این دستاورد به کارفرمایان کمک خواهد کرد تا گزینه های گسترده تری برای طراحی عملیات ترک چاه و اعمال تکنیک های مسدودسازی چاه های توصیفی داشته باشند؛ این درحالیست که کارفرمایان علاوه بر داشتن گزینه های متعدد، با استفاده از این فناوری قادر خواهند بود که پس از ترک چاه، تظارت قابل قبولی بر پلاگ های مسدود کننده و ویژگی های مخزن داشته باشند.

سیستم انتقال داده بی سیم «CaTSTM»، با استفاده از امواج الکترومغناطیس داده های مخزن را به طور پیوسته و بدون نیاز به حضور دکل و پشتیبانی در سر چاه دریافت و به سطح انقال می دهد.

شایان ذکر است که در آزمایش میدانی این فناوری، نصب این سیستم بعد از عملیات DST در چاه انجام گرفت و به خوبی توانست داده های مورد نیاز برای انجام آنالیز Build-up را بدون نیاز به دکل، تامین کند. به علاوه نصب این سیستم در نقاط مختلف قبل از انجام انسداد در ناحیه انحراف چاه، داده های بسیار خوبی از قسمت بدون لوله جداری یا به اصلاح «Open-Hole» نیز توانست فراهم کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن