ضرر 230 میلیون دلاری ناوگان جهانی حمل LNG
موسسه مشاوره کشتیرانی Drewry انگلیس اعلام کرد که ناوگان جهانی حمل LNG در سال 2017 میلادی در مجموع نزدیک به 230 میلیون دلار ضرر عملیاتی خواهد داشت که دلیل آن پائین باقی ماندن نرخ اجاره در بازارهای مقطعی است.
به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز، نرخ اجاره کشتیهای مدرن حمل LNG در بازارهای مقطعی (شرق کانال سوئز) در 9 ماهه امسال به طور میانگین به 33 هزار دلار در روز رسید که نشان دهنده 5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود.
گرچه نرخ کنونی اجاره کشتی های حمل LNG به اندازهای است که هزینه های عملیاتی این کشتیها (15 هزار دلار در روز) را پوشش دهد، اما همچنان کمتر از مقدار سر به سری هزینه هاست که در سطح 45 تا 60 هزار دلار در روز متغیر است.
موسسه دروئری اعلام کرده است که با توجه به رشد شدید ناوگان کشتیهای حمل LNG در سال جاری، طی سال آینده نیز شاهد پائین باقی ماندن نرخ اجاره اینگونه کشتیها خواهیم بود. این امر موجب بروز فشار بیشتری بر مالکانی میشود که کشتیهای بیشتری در بازارهای مقطعی دارند.
با وجود این، دروئری ابراز امیدواری کرده است که با آهسته شدن روند رشد ناوگان کشتیهای حمل LNG و بالا ماندن تقاضا برای LNG، نرخ اجاره این کشتیها از ایتدای سال 2019 میلادی روبه افزایش بگذارد.
همچنین انتظار می رود که بیشترین تقاضا برای LNG از بازارهای نوظهور و در حال رشدی مانند پاکستان، تایلند، بنگلادش، فیلیپین و میانمار بیاید. گرچه نباید نقش تقاضای چین و هند را در این بازار نادیده گرفت.