برای رفع آلودگی هوا باید با پدرخوانده‌ها بجنگیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به استقرار صنایع آلاینده در جنوب شهر تهران، گفت: بوی نامطبوعی که در مسیر فرودگاه امام به تهران وجود دارد مربوط به ۱۵ واحد آلاینده است که برخی از این واحدها در حال اصلاح هستند و برخی نیز تعطیل می‌شوند و تا تابستان آینده این مشکل برطرف خواهد شد.

به گزارش «انرژی امروز» از سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه صبح امروز شواری شهر تهران با بیان اینکه ۱۷ درصد جمعیت کشور در تهران مستقر است، گفت: این تراکم بالای جمعیتی باعث ایجاد آلودگی هایی در زمینه پسماند، آب، خاک و هوا می شود.

کلانتری افزود: در گذشته بررسی های زیادی روی عوامل آلودگی انجام و این عوامل شناسایی شده و آنچه جایش خالی است، اراده برای تصمیم گیری است؛ در حالیکه اراده ای برای برطرف کردن آلودگی نیست.

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: اعضای شورای شهر و شهروندان باید به دنبال ایجاد برای برطرف کردن آلودگی ها باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به دیدار روز گذشته خود با رئیس جمهوری داشت و گفت: رفع چالش های موجود در حوزه های آب، هوا و پسماندها، همچنین گرفتن حق آبه تالاب های کشور از وزارت نیرو از جمله تاکیدات رئیس جمهوری در این دیدار بود.

جلسه دوساعته کلانتری و روحانی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جلسه روز گذشته‌اش با رییس جمهور گفت: دیروز جلسه‌ای یک ساعته‌ای با حسن روحانی – رییس جمهوری- درخصوص مسائل زیست‌محیطی داشتم که  آلودگی کلانشهرها، پسماند، ریزگرد، حق‌آبه تالاب‌های کشور از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد. دو مشکل ابتدایی (آلودگی کلانشهرها و پسماند) آسان‌تر حل می‌شود تا دو مشکل بعدی.

کلانتری با اعلام خبری خوش گفت: رییس جمهور به من دستور داد که با محمدباقر نوبخت- معاون رییس جمهور- تماس بگیرم تا دو میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل پسماندها از محل بودجه برای سال آینده تخصیص داده شود تا بتوانیم تا پایان چهار سال آینده مشکل پسماندهای کشور را حل کنیم.

وی با بیان اینکه «وضعیت آلودگی کلانشهرها به طور نسبی بهتر شده است»، گفت: تعداد روزهای آلاینده کمتر از نصف روزهای آلاینده در سال ۹۱ بوده است اما به طور متوسط هنوز حدود ۹۰ روز هوای آلوده داریم که از شورا و شهرداری تهران می‌خواهم اقدام عملی در این زمینه انجام دهیم. کمتر حرف بزنیم بلکه تصمیم بگیریم که چه کنیم. به عنوان مثال ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران متعلق به کامیون‌هایی است که شبانه وارد تهران می‌شوند که معمولا عمر بالای ۱۰ سال دارند و هیچ‌کس این کامیون‌ها را نمی‌بیند چراکه وقتی خواب هستیم وارد تهران می‌شوند و هنوز در خواب هستیم که تهران را ترک می‌کنند اما آلودگی‌شان را برای مردم به جای می‌گذارند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همه مسائل به صورت تئوری حل نمی‌شود،اظهارکرد: مشکل اصلی تهران، آلودگی هوا است و ممکن است که برای حل این مشکل حتی چند کارخانه هم تعطیل شود که باید همه با هم کمک کنیم تا این مشکلات حل شود اما قبول کنید اگر شما اراده کنید تا مشکلات حل شوند باید در مقابل گادفادرهایی (پدرخوانده) قرار بگیرید که زورشان هم کم نیست.

کلانتری افزود: به مسوولان محیط زیست اعلام کردیم که با دانشگاه‌ها قرارداد ببندند تا ساکن دائم پالایشگاه‌ها برای انجام تست آلایندگی شوند. نه اینکه هرچند ماه یک بار آزمایش‌هایی را در این پالایشگاه‌ها انجام دهند. لازم است محیط زیست ساکن دائم در پالایشگاه‌ها شود تا سوخت‌هایی را که مدعی استاندارد بودن آن هستند را تست کنند، چراکه وزیرنفت گفته اگر سوخت‌ها استاندارد نیستند آنها را تعطیل کنید که به زودی این کار نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

تخصیص ۲ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای حل مشکل پسماند

وی اعلام کرد: در همین زمینه مقرر شد، سال آینده مبلغ ۲ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای حل مشکل پسماند اختصاص داده شود.

کلانتری ضمن یادآوری این موضوع که وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها و همینطور تهران در مقایسه با قبل بسیار کمتر شده است، خاطرنشان کرد: تهران سال ۹۵، تنها ۹۵ روز آلوده داشت در حالیکه در سال ۹۱، ۲۲۰ روز آلوده را تجربه کرد و این به این معنا است که با اقدام های مختلفی همچون بهبود وضعیت سوخت، میزان آلایندگی نیز کاهش پیدا کرده است اما همچنان به صورت متوسط ۹۰ روز هوای آلوده در کلانشهرها داریم.

معاون رئیس جمهور از اعضای شورا و شهردار تهران خواست، دولت را در مسیر انجام اقدام عملی برای کاهش میزان آلاینده ها به ویژه آلاینده های هوا همراهی کنند.

۳۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد شبانه کامیون هایی با عمر بالای ۱۰ سال است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این موضوع که باید کم حرف بزنیم و تصمیم بگیریم که چه کنیم، تصریح کرد: ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران و ذرات معلق مربوط به تردد شبانه کامیون هایی با عمر بالای ۱۰ سال در شهر است و اگر تصمیم های عملی نگیریم مشکلات حل نمی شود، البته حل مشکلات سخت است.

به گفته وی، اگر اولویت شهر، رفع آلودگی هوا است باید به همان اندازه که در این زمینه تحقیق و راه حل ارائه شده، وارد اجرا شویم. ما در سازمان حفاظت محیط زیست وراد اجرا شده ایم اما در آینده وارد کارت پازل هایی می شویم که برای حل آن ها نیاز به همراهی سایر نهادها داریم.

کلانتری افزود: وزیر نفت گفته است که اگر پالایشگاه ها بنزین استاندارد تولید نکنند آن ها را تعطیل کنید. از طرف دیگر محیط زیست می خواهد با دانشگاه ها قرارداد ببندد تا به صورت دائمی در پالایشگاه ها ساکن شوند و سوخت تولیدی را به صورت روزانه بررسی و پالایش کنند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید به صورت دائمی در پالایشگاه های کشور ساکن باشد تا سوخت تولید شده در پالایشگاه ها را با پارامترهای استاندارد تعیین شده، تطبیق دهد و بررسی کند.

تا تابستان آینده مشکل بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام برطرف می شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به استقرار صنایع آلاینده در جنوب شهر تهران، اظهار کرد: بوی نامطبوعی که در مسیر فرودگاه امام به تهران وجود دارد مربوط به ۱۵ واحد آلاینده است که برخی از این واحدها در حال اصلاح هستند و برخی نیز تعطیل می شوند و تا تابستان آینده این مشکل برطرف خواهد شد.

وی با اعلام اینکه در بیش از ۶۰ منطقه جنوب شهر تهران، شب ها زباله می سوزانند و فلزات و ضایعات را جمع می کنند، گفت: شهرداری و نیروی انتظامی در این زمینه چه کرده اند؛ این مسائل تا ۳ ماه آینده باید حل شود.

کلانتری افزود: در ۱۰ ها منطقه تهران زباله سوزانده می شود که آلودگی آن کمتر از آلودگی نیروگاه شهید رجایی نیست و به همین دلیل شهرداری باید وارد عمل شود.

نیروگاه ها شهید رجایی منبع ۲۰ درصد آلودگی در زمان وارونگی هوا تهران است

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به تفاهم صورت گرفته با وزیر نفت برای استفاده نیروگاه های تهران از گاز طبیعی به منظور کاهش آلودگی هوا، گفت: نیروگاه ها شهید رجایی منبع ۲۰ درصد آلودگی در زمان وارونگی هوا تهران است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: امروز دولت همراه است و وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و نفت نیز برای رفع آلودگی هوا اعلام آمادگی کرده اند. وزارت صنعت اعلام کرده آماده است تا موتورهای خارج از استاندارد یا غیر استاندارد را از رده خارج کند.

۴۲۲ صنعت آلاینده تهران شناسایی شده است

وی خاطرنشان کرد: باید به صورت عملی با آلاینده های تهران مبارزه کنیم و با طراحی یک جدول زمانبندی به صنایع فرصت بدهیم برای رفع آلایندگی خود اقدام کنند.

کلانتری از شناسایی ۴۲۲ صنعت آلاینده در تهران خبر داد و افزود: با ۱۳۳ واحد آلوده کننده به صورت جدی برخورد شده و تعطیل شده اند.

عوارض آلایندگی منبع درآمد شهرداری ها شده است

معاون رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت هزینه کرد یک درصد عوارض آلایندگی دریافتی توسط شهرداری در زمینه مقابله با آلایندگی ها، تصریح کرد: در حال حاضر این عوارض به منبع درآمد و منبع رفع کسری بودجه شهرداری ها تبدیل شده است.

صنعت خودرو یکی از مهم ترین منابع آلایندگی کلانشهرها است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سال ۶۹ برای حمایت از صنعت خودرو داخلی، قانونی ۵ ساله تنظیم شده بود و طی آن صنعت خودروسازی داخلی موظف شده بود طی این مدت به استاندارد جهانی برسد در حالیکه اکنون ۲۷ سال از این قانون می گذرد و صنعت خودرو یکی از مهم ترین منابع آلایندگی کلانشهرها است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری حامی هوای پاک و خواستار رفع آلودگی هوا در کلانشهرها و تهران هستند، اظهار کرد: در هیمن راستا توسعه فضای سبز تهران از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پردیسان، پارک شهری نیست

کلانتری اشاره ای هم به تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران داشت برای بهسازی پارک طبیعت پردیسان داشت و خاطرنشان کرد: پردیسان، پارک شهری نیست و یک پارک طبیعت است و حدود ۲۰۰ هکتار پارک طبیعت پردیسان باید طبق نقش ای که از قبل وجود داشته، توسط شهرداری احیا و نگهداری شود.

وی اشاره ای هم به شستشوی دام در حاشیه سدهای تامین کننده آب تهران داشت و گفت: این اقدام منجر به آلودگی آب می شود و باید در این زمینه اقدام جدی و تصمیم قاطع اتخاذ شود.

کلانتری گفت: شهرداری همانطور که با سخت و سازها برخورد می کند باید با آلاینده های هوا و آلوده کنندگان هوا هم برخورد کند و سازمان محیط زیست نیز آماده همکاری با شورا و شهرداری است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن