تحولات ایران، قطر و عراق علیه توافق اوپک

خاورمیانه هنوز آمادگی موافقت با ادامه کاهش تولید اوپک را ندارد. در 30 ماه اکتبر اجلاسی برگزار خواهد شد و قرار است در این اجلاس کارتل‌های بزرگ نفتی در خصوص ادامه توافق کاهش تولید تصمیم گیری کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» اویل پرایس در مقاله‌ای به بررسی سه موضوع ژئوپلیتیکی پرداخته است که احتمال دارد توان این منطقه برای افزایش قیمت نفت را با مشکل مواجه کند. از طرفی به اعتقاد این پایگاه خبری، این تنش‌ها می‌تواند بر توافق اوپک برای کاهش تولید نفت تاثیر گذارد و باعث از بین رفتن آن شود.

اویل‌پرایس این سه عامل را چنین تشریح می‌کند:

1- نمایشنامه‌ای که دولت ترامپ با توافق هسته‌ای اجرا می‌کند

از روزی که دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده بر مسند قدرت نشست، آشکارا خود را مخالف توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با تهران و بازگشت اقتصاد ایران به جامعه جهانی در برابر کاهش برنامه هسته‌ای این کشور نشان داد.

در اوایل این ماه هم ترامپ رسما پایبندی ایران به توافق را تایید نکرد. البته این عدم تایید باعث از بین رفتن توافق هسته‌ای نمی‌شود بلکه به کنگره مهلت می‌دهد تا در خصوص تحریم‌های جدید ایران تصمیم‌گیری کند.

صنایع نفت و گاز ایرن نیاز به یکپارچگی اقتصادی جهانی دارد تا بتواند پابرجا بماند و از بهبود وضع مردم اطمینان حاصل کند. هرچند جان کری، وزیر سابق امور خارجه ایالات متحده به اروپا اطمینان داده بود که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران شرکت‌های اروپایی سرمایه‌گذار در صنایع نفت و گاز ایران را دربر نخواهد گرفت، اما جانشین کری، چنین قول و قرارهایی را نداشته است.

آنچه که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه دولت ترامپ انجام داد بیانیه‌ای در تایید تعهد فنی ایران به توافق هسته‌ای بود درحالی که ترامپ آشکارا این پایبندی را رد کرده است.

عدم اطمینانی که در خصوص تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به وجود آمده،‌ ایرانی که سومین تولید کننده بزرگ اوپک است، باعث شده است که نگرانی‌هایی هم در خصوص توان این کشور برای ادامه پایبندی به توافق کاهش نفت اوپک به وجود آید.

مشارکت تهران در بازی نفتی اوپک مشروط به موفقیت این کشور در توافق هسته‌ای از ژانویه سال 2016 بوده است. حال تحریم‌های جمهوری‌خواهان کنگره، می‌تواند تمامی این تلاش‌ها را بی‌اثر کند.

2- تقلای سفت و سخت عراق با کردستان

برگزاری رفراندوم استقلال کردستان در ماه گذشته، باعث شد بغداد دوباره کنترل میادین نفتی را که در دست کردها بود به دست آورد.

هفته گذشته، مقامات عراقی اعلام کردند که تولید نفت خود را از میادین بصره 200 هزار بشکه در روز افزایش خواهند داد تا بتوانند کاهش تولید نفت از میادین کرکوک جبران شود. اما مشخص نیست اگر پیشمرگه‌ها تصمیم بگیرند دست به عمل متقابل بزنند و میادین خود را دوباره تصرف کنند چه اتفاقی خواهد افتاد.

کاهش شدید تولید نفت دومین تولید کننده بزرگ اوپک احتمالا باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد، موضوعی که آرزوی عربستان و هم‌پیمانان آنهاست.

3- بایکوت قطر به ششمین ماه رسید

علی‌رغم این‌که قطر به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده گاز طبیعی دنیا شناخته می‌شود، اما تولید کننده مهمی در عرصه نفت نیست.

با این حال از نظر اویل پرایس اثرات ژئوپلیتیکی بایکوت اقتصادی در منطقه خلیج فارس علیه دوحه، با ورود به ششمین ماه خود و بدون چشم‌انداز روشی از پایان آن، می‌تواند پیامدهای بسیاری برای منطقه داشته باشد.

قطر به جای کاهش روابط خود با ایران، به تقویت این روابط همت گمارد. در حالی که ایران به عنوان رقیب منطقه‌ای عربستان شناخته می‌شود. بالا رفتن تنش در خلیج فارس بین قطر و هم‌پیمانان عربستان سعودی، باعث بالا گرفتن شعله اختلافات بین ایران و عربستان هم خواهد شد و در نتیجه بر آینده ایران به عنوان یکی از عمده‌ترین بازیگران سیاسی منطقه و یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان نفت منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

به اعتقاد اویل پرایس، این سه عامل سه تنش‌زا،‌ آفتی بزرگ برای خاورمیانه است که سه تولید کننده بزرگ نفت این منطقه را در برگرفته است.

ایران در حال بازسازی اقتصاد خود از زمان برداشته شدن تحریم‌هاست، درحالی که ثبات در عراق از سال 2016 و ادامه آن در 2017 باعث شده است تولید نفت این کشور افزایش یابد. در حالی که خط سیر تولید آینده نفت این همسایه‌ها چندان مشخص نیست، باید منتظر ماند تا مشخص شود که اوپک چگونه بر اجرای سهم مشخص شده از سوی هر کشور تاکید خواهد داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن