شیرین‌سازی ۸۹۲ میلیارد مترمکعب گاز در پارس جنوبی

سرپرست امور هماهنگی و نظارت بر تولید مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: فازهای پارس جنوبی تاکنون موفق به تولید نزدیک به یک میلیارد و 508 میلیون بشکه میعانات گازی شده‌اند.

مجتمع گاز پارس جنوبی در طول عمر ۱۹ ساله خود، تاکنون ۸۹۲ میلیارد مترمکعب گاز شیرین سازی کرده است.

به گزارش انرژی امروز، علی احمدی با اعلام این خبر گفت: خوراک تحویلی این پالایشگاه‌ها از سکوها حدود یک هزار و 100 میلیارد متر مکعب بوده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 19 سال از تأسیس و آغاز پروژه این مجتمع عظیم می‌گذرد، گفت: فازهای پارس جنوبی تاکنون موفق به تولید نزدیک به یک میلیارد و 508 میلیون بشکه میعانات گازی نیز شده‌اند.

به گفته وی؛ میعانات گازی یکی از با ارزش‌ترین محصولات تولید شده از گاز طبیعی است که ارزشی بیش از نفت دارد.

احمدی با بیان اینکه اولین فاز پارس جنوبی در سال 1381 راه‌اندازی شده است، گفت: این مجتمع تا به حال 12 میلیون و 679 هزار تن اتان نیز تولید کرده است.

وی میزان تولید بوتان مجتمع را نیز 6 میلیون و 507 هزار تن عنوان کرد و گفت: 10 میلیون و 217 هزار تن پروپان نیز در این مدت در پارس جنوبی تولید شده است.

به گفته وی؛ گوگرد جامد تولیدی مجتمع نیز در این سال‌ها 4 میلیون و 308 هزار تن بوده و 20 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب گاز نیز توسط پتروشیمی پارس برداشت شده است.

مجتمع گاز پارس جنوبی به عنوان یک برند معتبر جهانی

ایران از ابتدای سال ۲۰۰۲ میلادی بهره برداری از میدان گازی پارس جنوبی را آغاز کرد، بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته، تا ۲ سال آینده توسعه پارس جنوبی در قالب ۱۳ پالایشگاه پایان می‌یابد و ظرفیت تولید گاز به ۷۳۰ میلیون مترمکعب در روز، ظرفیت تولید میعانات گازی به یک میلیون بشکه در روز، ظرفیت تولید LPG به بیش از ۱۰ میلیون تن در سال، ظرفیت تولید اتان به ۱۰ میلیون تن در سال و ظرفیت تولید گوگرد به پنج هزار تن در روز افزایش می‌یابد.

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی به عنوان یک برند معتبر جهانی، یکى از شرکت‌هاى فرعى شرکت ملى گاز است که در سال ۱۳۷۷ تاسیس شده و مسئولیت بهره برداری از تاسیسات مستقر در خشکی فازهای میدان گازی پارس جنوبی و پالایش میعانات گازی و گاز طبیعی ۱۰ فاز نخست این میدان را بر عهده دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن