رقابت چین و ژاپن در بازارهای آسیایی

 طی یک ماه گذشته، اعمال استانداردهای جدید سوخت توسط دولت چین، سایه هایی از نگرانی و تردید بر سر شرکت های ژاپن افکنده است، زیرا به شدت نگران از دست دادن سهم بازار خود هستند.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز و به نقل از بلومبرگ، وزارت بازرگانی ژاپن طی نشستی اضطراری از 20 کارشناس زبده نفتی درخواست نموده که راهکاری برای خروج از این بحران که به نظر می رسد هر روز بغرنج تر می شود، بیندیشند.

از مدت ها پیش و حتی قبل از آغاز روند روبه کاهش قیمت نفت در سال 2014، پالایشگاه های ژاپن با شرایط دشواری مواجه بودند، زیرا تقاضای داخلی به نحو قابل توجهی کاهش یافته است. در حال حاضر نیز سهم بازار آنها در خارج از کشور، به ویژه بازارهای آسیایی، از سوی سوخت های فراوان و باکیفیت چین مورد تهدید قرار گرفته است. در حقیقت، این ترس در میان شرکت های ژاپنی وجود دارد که اگر به موقع راهکار مناسبی توسط کارشناسان در این زمینه اتخاذ نشود، پالایشگاه های چین به سرعت جایگزین پالایشگاه های ژاپن در بازارهای آسیایی خواهند شد.

اما یافتن راه حل منطقی و مناسب برای فرار از بحران موجود نیز با چالش های فراوانی مواجه است: پالایشگاه های محلی برای رقابت در بازارهای منطقه ای، نیازمند افزایش ظرفیت تولید هستند در حالی که ماه گذشته و در واکنش به کاهش تقاضای سوخت، 5 پالایشگاه بزرگ اعلام نمودند ظرفیت تولید خود را بالغ بر 10 درصد – 350000 بشکه در روز – کاهش خواهند داد.

در ژاپن 23 پالایشگاه با ظرفیت پالایش 3.92 میلیون بشکه در روز مشغول فعالیت هستند، اما به دلیل اکثریت سالمند جمعیت از یک سو و اقبال عمومی خودروهای هیبریدی از سوی دیگر، تقاضای داخلی به نحوی فزاینده  و با نرخ سالیانه 1-2 درصد، در حال کاهش است.

از سوی دیگر، قوانین جدید وزارت بازرگانی مبنی بر بهینه سازی تولیدات پالایشگاه ها از سال 2009، منجر به تعطیلی 5 پالایشگاه و کاهش ظرفیت 900000 بشکه ای مجموع تولیدات گردید.

تا چندی پیش و با وجود کاهش تولید، رقابت با شرکت های چینی کار چندان دشواری به نظر نمی رسید، زیرا سوخت تولیدشده از کیفیت مطلوبی برخوردار نبود. اما در ژانویه امسال پکن رعایت قوانین جدید محدودکننده میزان سولفور در سوخت ها را به عنوان بخشی از تلاش های دولت در جهت مقابله با آلودگی هوا الزامی نمود. در نتیجه بنزین تولید شده توسط شرکت های چینی با کیفیتی بالا و با قیمتی بسیار رقابتی در بازار عرضه شده و منجر به زیان دهی شرکت های ژاپنی شده است، به همین دلیل نیز حفظ بازارهای خارجی از اهمیت بالقوه ای برای ژاپن برخوردار است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن