تشدیدتدابیرامنیتی درتاسیسات‌نفتی عربستان

بحرین می‌گوید انفجاری که روز جمعه در خط لوله اصلی نفت این کشور رخ داده یک اقدام تروریستی بوده که از سوی ایران حمایت شده است. از این رو عربستان سعودی اعلام کرده است که اقدامات امنیتی در تاسیسات خود را افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز»، رویترز در گزارشی از انفجار این خط لوله نوشته است: بحرین یکی از هم‌پیمانان کلیدی غرب و میزبان ناوگان پنجم ایالات متحده است، سال‌هاست دست به گریبان مخالفت‌ها و تنش‌های گاه‌به‌گاه اکثریت شیعیان در داخل کشور خود است.

وزارت کشور بحرین در وب‌سایت خود نوشته است که «این اتفاق، یک ‌اقدام خرابکارانه عمدی تروریست‌ها بوده که به قصد تخریب کشور و ضربه زدن به امنیت مردم انجام شده است».

در این بیانیه، شیخ راشد بن عبدالله الخلیفه، وزیر کشور بحرین گفته است که این تروریست‌ها به صورت مستقیم از ایران دستور گرفته‌اند.  

بهرام قاسمی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران، این اتهامات را رد کرده و آن‌ها را «صحبت‌های دروغ و اتهامات بچه‌گانه» عنوان کرده است.

رویترز ادامه می‌دهد که مسوولین اماراتی اعلام کرده‌اند که توانسته‌اند این آتش‌سوزی را کنترل نمایند.

شرکت دولتی نفت بحرین Bapco، جریان نفت این خط لوله را متوقف کرده است.

از طرفیسکنه مناطق اطراف این خط لوله که تا منامه پایتخت بحرین، 15 کیلومتر فاصله دارد، به مناطق امن منتقل شده‌اند.

وزارت انرژی عربستان سعودی هم گفته است که ارسال نفت به بحرین فعلا متوقف شده و این کشور پیشگیری‌های امنیتی را در تاسیسات خود به اجرا گذاشته است.

وزارت انرژی، صنعت و معادن عربستان می‌گوید «به دنبال این حمله پمپاژ نفت به کشور بحرین متوقف شده است. وزارت انرژی مسلما موارد امنیتی در اطراف تاسیسات خود را افزایش می‌دهد و این تاسیسات از بالاترین درجه امنیتی برخوردار خواهند بود».

بعد از شروع بهار عربی سال 2011 و مخالفت‌هایی که در داخل بحرین صورت گرفته،‌ این کشور با بمب‌گذاری‌هایاین چنینی مواجه بوده که همگی را به ایران نسبت داده است. ایران هم هر گونه دخالت در رخ‌دادهای بحرین را رد کرده است.

بحرین وابسته به نفت تولیدی از میدان نفتی ابوصفا است. این میدان نفتی بین عربستان و بحرین مشترک است. نفتی که به بحرین ارسال می‌شود از طریق یک خط 55 کیلومتری با ظرفیت روزانه 230 هزار بشکه در روز به این کشور انتقال می‌یابد.

یک خط جدید 350 هزار بشکه در روز بین دو کشور بحرین و عربستان هم تا سال آینده تکمیل خواهد شد و خواهد توانست ظرفیت پالایشگاه‌های بحرین را بالا ببرد.

نفت خام سبک عرب از پالایشگاه آبقیق آرامکوی عربستان از طریق یک خط 115 کیلومتری جدید انتقال می‌یابد که 73 کیلومتر آن بر روی زمین و بقیه در زیر خلیج فارس است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن