‌ تشکیل وزارت انرژی، یک ضرورت است

نرسی قربان، کارشناس اقتصاد انرژی در شماره امروز روزنامه شرق یادداشتی درباره تشکیل وزارت انرژی نوشته است که در ادامه می آید:

تشکیل وزارتی تحت عنوان وزارت انرژی اتفاق مبارکی است. در همه جای جهان تصمیم‌گیران در حوزه‌های مختلف انرژی یک مجموعه واحد هستند، زیرا همه این حوزه‌ها به هم‌وابسته و مرتبط هستند و عدم هماهنگی بین تصمیمات هر حوزه به ایجاد مشکلاتی در بخش دیگر خواهد انجامید.

امروز ما در کشور براساس سنتی تاریخی، وزارتی با عنوان نفت داریم؛ درحالی‌که بیش از ٧٠ درصد سبد انرژی کشور را گاز تشکیل می‌دهد. این مثال به‌خوبی نشان می‌دهد که سازوکار مدیریت انرژی ما بر پایه سنت‌هایی شکل گرفته که امروز تغییر کرده‌اند.

بهترین سناریو برای آینده این است که وزارتی تحت عنوان انرژی تشکیل شود و معاونت‌های مختلفی مانند معاونت نفت، معاونت گاز، معاونت برق و معاونت انرژی‌های تجدید‌پذیر داشته باشد. اگرچه سال‌هاست درباره اجرای چنین راهکاری بحث شده است اما تاکنون عملیاتی نشده که آسیب‌هایی را به همراه داشته است.

پس محرز است که مجموعه سیاست‌های انرژی یک کشور را باید یک مجموعه واحد تعیین کنند و وقتی این تصمیم‌گیری بین چند نهاد تقسیم می‌شود، باعث ایجاد تداخل خواهد شد. برای مثال وقتی بحث صادرات برق مطرح می‌شود، این ادعا را می‌توان در وزارت نفت طرح کرد که گاز ارزان‌قیمتی که در اختیار تولید برق قرار گرفته منجر به این صادرات شده است و منفک‌بودن مراکز تصمیم‌گیری دراین‌باره به نتیجه واحدی نخواهند رسید. از طرفی ساختار مدیریت انرژی در کشور نیز با گذشت سال‌ها دچار دگرگونی شده است.

برای مثال در گذشته از آنجا که نیروگاه‌های آبی در کشور فعال بوده‌اند، بحث مدیریت آب کشور به وزارت نیرو واگذار شده است اما امروز آب به‌تنهایی یک مسئله مهم در کشور است و به نظرم لازم است که یک وزارتخانه مستقل به بحث آب کشور رسیدگی کند و اهمیت آن وزارتخانه کمتر از وزارت نفت و انرژی و… نیست. پس تجمیع حوزه‌های انرژی در یک وزارتخانه اقدامی لازم و منطقی است که امیدوارم اتفاق بیفتد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن