بیش از 70 هزار نفر به کمک‌های امدادی نیاز دارند

بیش از 300 ایرانی در زلزله 7.3 ریشتری روز یکشنبه جان باختند و نیروهای امدادی به دنبال نجات کسانی هستند که در مناطق صعب‌العبور کوهستانی، در زیر آوار مانده‌اند. شش نفر هم در عراق کشته شدند.

به گزارش «انرژی امروز» خبرگزاری رویترز در گزارش مفصلی به بررسی ابعاد زلزله شب گذشته در ایران پرداخته و نوشته است: زلزله در بسیاری از استان‌های غربی ایران احساس شد اما بدترین خسارت‌ها به استان کرمانشاه وارد آمده است و این استان سه روز عزای عمومی اعلام کرده است. بیش از 236 نفر از جانباختان از اهالی سرپل‌ذهاب در استان کرمانشاه بوده‌اند که در 15 کیلومتری ورز ایران و عراق قرار دارد.

رویترز ادامه می‌دهد: تلویزیون ایران اعلام کرده است که این زلزله خرابی‌های بسیاری را در روستاها به جا گذاشته است، روستاهایی که خانه‌های آن‌ها بیشتر از خشت و گل ساخته شده است. نیروهای امدادی هم به دنبال نجات کسانی هستند که در زیر آوارها مانده‌اند.

به گزارش رویترز این زلزله‌ باعث رانش زمین شده که همین امر کار امدادرسانان را سخت‌تر کرده است و از سویی دست کم 14 استان در این زلزله آسیب دیده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران روز دوشنبه پیام تسلیت فرستاده و از تمام سازمان‌های دولتی این کشور خواسته است تمام نیروهای خود را برای کمک به آسیب دیگان بسیج نمایند.

ساختمان‌هایی که می‌رقصیدند

سازمان زمین شناسی ایالات متحده می‌گوید بزرگی زمین‌لرزه 7.3 ریشتر بوده است. مقامات هواشناسی عراق بزرگی این زمین‌لرزه را 6.5 ریشتر و مرکز آن را در استان سلیمانیه اعلام کرده‌اند، ‌این منطقه به مرز ایران بسیار نزدیک است.

مقامات بهداشتی کردستان گفتند دست کم شش نفر در این زلزله کشته شده و 68 نفر هم زخمی شده‌اند. مقامات عراقی هم اعلام کرده‌اند بدترین خسارات به منطقه دربندی‌‌خان، ‌نزدیک مرز ایران وارد آمده و 10 خانه کاملا ویران شده‌اند.

این زلزله در شمال بغداد هم احساس شده و مردم منطقه از خانه‌های خود بیرون ریختند. در اربیل هم چنین اتفاقی افتاده است.

سرمای هوا

برق در برخی شهرهای زلزله زده ایران قطع شده است و با وجود هوای سرد، ترس از پس‌لرزه‌ها هزاران نفر از مردم دو کشور را به خیابان‌ها و پارک‌ها کشانده است.

مرکز لرزه نگاری ایران بیش از 118 پس‌لرزه را ثبت کرده است و انتظار می‌رود تعداد پس‌لرزه‌ها از این هم بیشتر شود. رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران نیز گفته است بیش از 70 هزار نفر به کمک‌های امدادی نیاز دارند.

پلیس،‌ سپاه پاسداران و بسیج ایران همان شب رخ‌داد زلزله نیروهای خود را به مناطق زلزله زده اعزام کرده‌اند.

وزیر کشور ایران، رحمانی فضلی هم گفته است بیشتر جاده‌ها بسته شده و نیروهای امدادی نگران رخ‌داد حادثه در مناطق دورافتاده هستند.

یک مقام نفتی ایران هم گفته است آسیبی به خطوط لوله نفت و گاز وارد نیامده است.

ایران بر روی خط زلزله قرار گرفته است. در سال 2003 هم یک زلزله به بزرگی 6.6 ریشتر در بم باعث جان‌باختن بیش از 31 هزار نفر شد.

بیمارستان‌هایی که به شدت آسیب دیده‌اند

در عراق، بدترین آسیب‌ها به منطقه دربندی‌خان در 75 کیلومتری شرق سلیمانیه وارد شده است. بیش از 30 نفر زخمی شدند.

اما اصلی ترین بیمارستان این منطقه به شدت آسیب دیده است.

ترکیه و اسرائیل

ساکنان مناطق جنوب شرق ترکیه در شهر دیاربک نیز زمین لرزه را احساس کرده‌اند  اما گزارشی از وارد آمدن خسارت در این مناطق اعلام نشده است.

رییس هلال احمر ترکیه به NTV اعلام کرده است که تیم‌های هلال احمر در اربیل در حال اعزام به مناطق زلزله زده هستند و آژانس مدیریت بلایای طبیعی ترکیه AFAD و تیم‌های ملی نجات پزشکی نیز عازم عراق می‌شوند.

AFAD  گفته است منتظر درخواست کمک از سوی عراق است. او تاکید کرده است که ترکیه  سه هزار چادر و هیتر و 10 هزار تخت و پتو برای مناطق زلزله زده عراق در نظر گرفته است.

او ادامه داد ما با همکارانمان در هلال احمرهای ایران و عراق در ارتباط هستیم.

رسانه‌های اسرائیل نیز  اعلام کرده‌‌اند که زلزله در این کشور نیز به خوبی احساس شد. اسرائیل برای کمک به عراق و ایران اعلم آمادگی کرده است. ایران درخواست کمک اسرائیل را نپذیرفت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن