بازهم تایید پایبندی ایران به برجام

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران به تمام تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ عمل کرده است.

این اولین بار نیست که آژانس پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید می‌کند، اما نخستین دفعه پس از متهم شدن ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا به نادیده گرفتن برجام است که این کار را انجام می‌دهد.

دونالد ترامپ یک ماه پیش در سخنانی خبرساز، پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای این کشور با شش قدرت جهانی را تایید نکرد و تصمیم‌گیری درباره ادامه حضور ایالات متحده در برجام را به کنگره سپرد.

ترامپ تا ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) به کنگره فرصت داده است تا درباره آینده حضور آمریکا در برجام تصمیم گیری کند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، سه روز پیش در دیدار با نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بر پایبندی ایران بر توافق هسته‌ای تاکید کرده بود.

آمانو در جریان این دیدار تاکید کرد که بازرس‌های آژانس به همه اماکن مورد نظر در ایران دسترسی دارند. پیش‌تر، دونالد ترامپ به نقل از فرماندهان نظامی و مقام‌های ایرانی گفته بود که بازرسان آژانس حق دسترسی به تاسیسات نظامی ایران را ندارند.

آمانو در جریان سفر اخیر خود به ایالات متحده، با نمایندگان کنگره هم درباره آینده برجام رایزنی کرده است.

در واکنشی جداگانه، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم هفته پیش به آمریکا سفر کرد تا در دیدار با نمایندگان کنگره خواهان عدم خروج آمریکا از این توافقنامه شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، مجموعا چهار بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن